Är ute efter en bandsåg för hobbyändamål. Har sett varningarna för enkla bandsågar som de på Jula och Clas Ohlson, så försöker hitta "snäppet bättre".

Har känt på två maskiner i butik, en Luna BBS 315 som jag kan få ny för 7250 kr med moms.
Den andra är en "noname" på Swedol som kostar 8118 kr med moms.

Den där vinkeln på bordet som går i ett spår glappar lite på Lunan, annars känns den gedigen det lilla jag kan avgöra. Själva bordet på den på Swedol glappade lite, men tror bara inte var helt åtskruvad.

Han jag pratade med på Swedol gjorde en sökning på reklamationer, och såg de inte sålt så många, och bara haft ett fåtal reklamationer. Mest lackskador, men en som var om att "den inte gick rakt".

Har någon erfarenhet av dessa, eller har andra förslag i den prisklassen? Är det samma skräp som de billigare Kina-maskinerna, så kan lika gärna köpa på Jula? Jag har så klart sneglat på Hammer 4400 som några rekommenderat i andra trådar. Men enfas kostar enligt deras hemsida 17 679 kr med moms, lite väl mycket för en hobbymaskin i mitt fall.

Tips och idéer? Jag har inte trefas och lokalen är inte så stor, så någon riktigt kraftig begagnad maskin är inte aktuell.
 
Lunas såg var dyr med tanke på att den fins i flera skepnader tex wolf tech ser precis lika dan ut även
Metabo Bas 260 Swift från lövångers maskin lunas föra märke profy ser oxså lika dan ut osv.

Problemet är att du inte har tre fas då dom flesta gamla fina små bandsågar är tre fas men som vanligt Blocket. Maskinnasare fins en hel del av det är bara att googla.


Pär H
 
pär h skrev:
Lunas såg var dyr med tanke på att den fins i flera skepnader tex wolf tech ser precis lika dan ut även
Metabo Bas 260 Swift från lövångers maskin lunas föra märke profy ser oxså lika dan ut osv.

Problemet är att du inte har tre fas då dom flesta gamla fina små bandsågar är tre fas men som vanligt Blocket. Maskinnasare fins en hel del av det är bara att googla.


Pär H
Vi pratar här om Luna som kvalitet. Jag tänker på Luna som märkta kinamaskiner (simpla konstruktioner gjorda on mass som sedan bland annat får märket Luna). Är Luna kvalitet?

--- Mats ---
 
Luna har flera varumärken där av ett segment med maskiner som heter just Luna och dessa är deras bättre maskiner och Ferax är deras mer lågprismärke. Det finns reservdelar till dessa maskiner och det tror jag inte konkurenterna tillhandahåller i samma utsträckning om vi snackar tex. Swedol mfl.
Jag tror Luna är ett bra val i detta fallet men sen finns det självklart bättre maskiner MEN dom kostar mer också...
 
Mats Bengtsson skrev:
Vi pratar här om Luna som kvalitet. Jag tänker på Luna som märkta kinamaskiner (simpla konstruktioner gjorda on mass som sedan bland annat får märket Luna). Är Luna kvalitet?

--- Mats ---
Jag skulle säga att Luna är ytterst blandat. Nu har jag främst erfarenhet av de äldre Lunaprylarna (definitivt innan de blev gröna för ett par år sedan). Vissa maskiner har varit hur bra som helst, annat har varit i det närmaste kinaskräp. Kvaliten har varit mycket ojämn. De "nya" gröna prylarna har jag dock ingen erfarenhet av. Kanske har man förbättrat sig. Eller så har det bara blivit flashigare och högre pris...

Angående Luna-märkena Proofy och Ferax så är min erfarenhet av Ferax att det verkligen är dåliga saker. Proofy har varit lite upp och ner i kvaliten, inget jättebra men det mesta OK.
 
Jag skrev ett mycket klokt och insiktsfullt inlägg hemma i morse, men det verkar som om jag glömde att klicka på "svara"
 
Luna hade varor med märket Luna för många år sedan och det var då kvalité på dom prylarna.
I sin iver (troligtvis för att tjäna mer pengar) så gick kvalitén neråt för ett antal år sedan samtidigt som dom införde massa nya varumärken som Proofy, Somatec, Race mfl. med varierande kvalité.
För en tid sedan insåg dom att det inte var bra med för många fabrikat som få kännde till och har nu dragit ner rejält på antalet varmärken...
Maskiner av fabrikatet Luna riktar sig idag mot proffs och kräsna amatörer.

Nu har jag mer erfarenhet av metallbearbetningsmaskiner framför träbearbetningsmaskiner och säljer även flera andra fabrikat än Lunas.

Ang. Proofy så har jag haft en såg som jag senare bytte till en blå Bosch vilket jag inte ångrade! ;)
 
Jag har lite olika idéer; alla bygger på att du letar reda på en begagnad maskin, trots att de oftast har trefasmotorer. Sedan ser du till att du kan köra den:
Genom att dra in trefas till utrymmet (dyrt), eller
Genom att ordna trefas med en frekvensomriktare (dyrt), eller
Byter motorn till en enfasmotor. Det bör vara en ganska enkel operation. Jag köpte en vattenpump på rea på Clasohlson, och den hade en induktionsmotor på 1500 W, dvs 2 hk. Det räcker ganska långt på en bandsåg. Pumpen gick på ca 400 spänn på rean och motorn har standard flänskoppling.

Själv har jag just en Hammer N4400. Det är inget fel på den, men idag skulle jag överväga en begagnad Ejca för samma pengar.

Detta var morgonens inlägg
 
  • Gilla
steask
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Jag har lite olika idéer; alla bygger på att du letar reda på en begagnad maskin, trots att de oftast har trefasmotorer. Sedan ser du till att du kan köra den:
Genom att dra in trefas till utrymmet (dyrt), eller
Genom att ordna trefas med en frekvensomriktare (dyrt), eller
Byter motorn till en enfasmotor. Det bör vara en ganska enkel operation. Jag köpte en vattenpump på rea på Clasohlson, och den hade en induktionsmotor på 1500 W, dvs 2 hk. Det räcker ganska långt på en bandsåg. Pumpen gick på ca 400 spänn på rean och motorn har standard flänskoppling.

Själv har jag just en Hammer N4400. Det är inget fel på den, men idag skulle jag överväga en begagnad Ejca för samma pengar.

Detta var morgonens inlägg
Alternativet är att utnyttja rätten att dra en lös sladd (billigt) från var du nu har ett trefasuttag och till den plats din maskin står på. Så länge du inte fäster sladden med klamrar starkare än att den kan avlägsnas utan verktyg, är du laglig.

Har man tur finns det en bra sladdväg.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.