Hej!

Jag köpte en bandsåg, som jag fick identifierad som en Ejca B45 via dagens verktygsinköpstråden, som jag tänkte försöka fräscha upp lite. Den har lite ytrost och saknar lite delar till bladstyrningen osv.

Så här såg den ut när jag och farsan just släpat hem den till min lilla snickerboa.

En Ejca B45 bandsåg med ytrost och slitage som står i ett snickerirum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är övre bladstyrningen, fyra träpluggar (14 mm i diameter) som sidostyrning och sen ett hjul som kan snurra baktill. De har använt furu som styrning tidigare och det är typ bara pulver kvar av de pluggarna. Tanken är väl så småningom att uppgradera hela bladstyrningen till ett kullager i bakkant och sen kanske rätblock (så man slipper svarva) av pockenholz som sidostyrning. Den nuvarande konstruktionen är ganska utrymmeskrävande på höjden med hela fyra sidostyrningar. Det känns som lite overkill. Jag behöver också fixa lite iläggsringar till bordet. Även det känns som en smärre utmaning för en snickerinovis som jag.

Övre bladstyrning på en Ejca B45 bandsåg med fyra träpluggar och ett hjul, som står på ett rostigt sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är den undre bladstyrningen. Här saknas tyvärr rullhjulet som ska sitta bakom klingan. Jag har mässingshylsan som sitter i bladstyrningsfästet, men själva hjulet och den kula som ska agera kullager på insidan av mässingshylsan saknas. Om någon har ett sånt hjul över så skulle jag vara väldigt tacksam om jag kunde få/köpa/låna en sådan tills jag hunnit uppgradera till ett kullager istället.

Gammal bandsågs övre bladstyrning med träpluggar och hjul, rost och damm synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är bromsbelägget till fotbromsen. Jag har läst att det kan finnas asbest i dessa, men jag tror att det kanske inte gör det i denna, för det ser ut som att nån har bytt ut den mot en bit kilrem. Men hur som helst kanske jag byter den mot en ny bit kilrem, för den är rätt sliten. Eller vet någon nåt som skulle funka bättre som bromsbelägg? Tyvärr finns inte riktigt budgeten att köpa ett motorskydd med broms som jag sett att många andra gjort, inte ännu åtminstone. Kanske nästa sommar.

Närbild på en Ejca B45 bandsågs övre bladstyrning med synlig ytrost och träpluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag börjat svarva till en gren av en blodbok till att bli 14 mm i diameter för att testa att ha den som bladstyrning. Har sett i andra trådar att man har testat att lägga ek och andra hårda träslag i WD40 ett tag istället för pockenholz. Då sa farsan att bok suger åt sig vätska väldigt bra och också sväller mycket i samband med detta så bok kanske inte är så lämpligt ändå. Kanske bara sprutar lite WD40 på slitytorna innan varje användning, borde bli bättre än furupulvret som sitter där nu åtminstone. Men om det är någon som ändå svarvar lite ek och kan tänka sig att göra mig en bit på 30 centimeter så vore jag väldigt tacksam. Min svarv är glapp och skev och funkade inte jättebra till de här mindre formaten.

En svarv i arbete med en rund träpinne som formas mellan spetsarna, omringad av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre bladstyrningen på en gammal Ejca B45 bandsåg med rost och hemmagjorda träpluggar som sidostyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag börjat demontera sågen för att tvätta den och måla om den. Jag ville ha något slitstarkt och enkelt som typ hammarlack, fast jag är inte helt överförtjust i hammarslagseffekten. Så jag beställde Rust-Oleums combicolor som finns i slätt. Jag ville inte ha svart eller någon stark färg, så tog RAL 7005, vilket verkade vara deras mörkaste grå. Tyvärr hittade jag den bara på ett ställe och endast i 2,5-litersburk, så nu kommer det att bli många mellangrå verktyg i min snickerboa.

Jag tänkte måla det mesta efter en lätt stålborstning fast låta glidytor och hjulen som är balanserade vara som de är.

Före:
Del av en bandsåg ommålad i grått ligger på ett bord skyddat med reklamblad, omgiven av målarburkar, penslar och andra renoveringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Målad del av en bandsåg på en täckt bordsskiva med målardukar, penslar och färgburkar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan av den stora frontpanelen målad:
Nymålad grå skyddsplåt för bandsåg ligger att torka på ett golv täckt av tidningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det nån som vet om det är något särskilt som krävs för att få bort det undre hjulet? Jag har lossat på muttern (aviggängad) men hjulet sitter som berget på axeln. Är det bara att dra bättre som gäller eller finns det någon sprint nånstans?

En använd Ejca B45 bandsåg i en verkstad med synlig ytrost och delar till bladstyrningen borttagne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer!
 
Redigerat:
  • Gilla
Solvskaftet och 3 till
  • Laddar…
Det blir bra det här! (y)
Om du inte får av hjulet så kan du med gott samvete hoppa över att renovera bromsen. Sågar i denna storlek och med ett rejält spänt blad snurrar inte speciellt länge efter att strömmen bryts så iaf jag tycker inte att broms är nödvändigt.
 
nanowire nanowire skrev:
Det blir bra det här! (y)
Om du inte får av hjulet så kan du med gott samvete hoppa över att renovera bromsen. Sågar i denna storlek och med ett rejält spänt blad snurrar inte speciellt länge efter att strömmen bryts så iaf jag tycker inte att broms är nödvändigt.
Bromsen sitter på drivsidan så den går att byta ändå.

Ska kolla om jag har ngn styrdel över.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ja precis, bromsen kommer man åt i vilket fall. Anledningen till att ta bort hjulet är väl mest för att kunna rengöra/måla grundligt. Det är väldigt mycket ingrodd oljesågspånssörja i alla hörn. Men det är ju bra om det inte snurrar så länge ändå, får se hur jag gör med bromsen.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ahh, smidigt! På min gör det inte det men det är en annan modell.
 
Nu kommer ett inlägg som säkert kommer få en och annan maskinfanatiker att trilla baklänges.

Jag har upprättat en målarverkstad på snickerboans loft. Det är väl 170 i takhöjd mellan balkarna, så kutrygg får man på köpet.

En målarverkstad på ett loft med maskindelar utlagda på bord täckt med tidningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har också börjat ta bort rosten från bordet. Det visade sig vara lite värre än jag trodde med begynnande gravrost. Så jag fick ta fram lite grövre verktyg än den gröna sidan av en skotch bright som jag förstått är legio att använda vid polering av gjutjärnsbord. Det ser dock ut som att borsten bara tar bort rosten så än är jag inte särskilt orolig för att den ska avverka för mycket. Sen kommer jag behöva använda samma verktyg på bordets pivå, ytorna där var ganska rostiga också.
Gjutjärnsbord med en rostborttagare monterad på en vinkelslip, använd för att ta bort rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag börjat titta på de bakre bladstyrningarna, de som håller bladet på plats i djupled. Problemet är att det saknas ett sådant originalhjul (styrningen till höger i bild). Först kändes den lösningen också rätt primitiv men efter att ha fått hem kullager från SKF och tänkt ut en egen lösning (styrningen till vänster i bild) så tror jag att originalet är bättre. Färre rörliga delar, mindre utsatt för damm och skit och rullar bättre än ett gummitätat hjullager. Friktionen i gummitätningen kanske minskar när man börjar använda det? Tanken är att jag ska borra ut ett hål i änden av pinnen (och kapa av det som kvarstår av stammen sedan svarvningen) och limma fast en mutter med epoxi och sen skruva fast kullagret däri.
Verktyg och komponenter för maskinrenovering, inklusive ett kullager och diverse fästelement, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var vissa rattar och skruvar lite slitna, så de råkade få sig lite guldbronsbehandling. Använde åtminstone matt klarlack för att det skulle se lite mindre tacky ut ;)
Verkstadsbord med rost och renoveringsmaterial såsom rött handtag, skruvar och papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Guldbronsbehandlade maskindelar och rattar på en skyddad yta med tidningar, i processen av renovering och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har också tryckt i lite fett i lagret på det undre hjulet. Det var en sån här gammal ”kulsmörjkopp” som nippel som kan vara svår att hitta fettspruta till, men pappa hade som tur var köpt en gammal rostig grej på loppis som förvånansvärt nog funkade väl till ändamålet.
Gammal verktygsdetalj med rost och slitage på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är väl att börja rengöra stommen och måla den. Det blir förhoppningsvis till helgen tänker jag.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Nu kommer ett inlägg som säkert kommer få en och annan maskinfanatiker att trilla baklänges.

Jag har upprättat en målarverkstad på snickerboans loft. Det är väl 170 i takhöjd mellan balkarna, så kutrygg får man på köpet.

[bild]

Jag har också börjat ta bort rosten från bordet. Det visade sig vara lite värre än jag trodde med begynnande gravrost. Så jag fick ta fram lite grövre verktyg än den gröna sidan av en skotch bright som jag förstått är legio att använda vid polering av gjutjärnsbord. Det ser dock ut som att borsten bara tar bort rosten så än är jag inte särskilt orolig för att den ska avverka för mycket. Sen kommer jag behöva använda samma verktyg på bordets pivå, ytorna där var ganska rostiga också.
[bild]

Sen har jag börjat titta på de bakre bladstyrningarna, de som håller bladet på plats i djupled. Problemet är att det saknas ett sådant originalhjul (styrningen till höger i bild). Först kändes den lösningen också rätt primitiv men efter att ha fått hem kullager från SKF och tänkt ut en egen lösning (styrningen till vänster i bild) så tror jag att originalet är bättre. Färre rörliga delar, mindre utsatt för damm och skit och rullar bättre än ett gummitätat hjullager. Friktionen i gummitätningen kanske minskar när man börjar använda det? Tanken är att jag ska borra ut ett hål i änden av pinnen (och kapa av det som kvarstår av stammen sedan svarvningen) och limma fast en mutter med epoxi och sen skruva fast kullagret däri.
[bild]
Sen var vissa rattar och skruvar lite slitna, så de råkade få sig lite guldbronsbehandling. Använde åtminstone matt klarlack för att det skulle se lite mindre tacky ut ;)
[bild] [bild]
Har också tryckt i lite fett i lagret på det undre hjulet. Det var en sån här gammal ”kulsmörjkopp” som nippel som kan vara svår att hitta fettspruta till, men pappa hade som tur var köpt en gammal rostig grej på loppis som förvånansvärt nog funkade väl till ändamålet.
[bild]

Nästa steg är väl att börja rengöra stommen och måla den. Det blir förhoppningsvis till helgen tänker jag.
Du saknar alltså den här delen?
Hand håller en maskindel bestående av en stång och en cirkulär platta, möjlig del till gammal styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en metallstav med en fastlödd cirkulär platta, gammal maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med en svarv går den ju väldigt lätt att kopiera. En stång med en cirkulär platta fastlöd.
Här är en bild på hur den gamla och den också gamla men lite nyare styrningen ser ut.
Hand håller en metallkomponent med stång och cirkulär platta för maskinstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal maskinstyrning med stång och cirkulär platta i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, exakt den delen. Jag har ett sånt hjul (fast väldigt slitet) till den övre styrningen men saknar till den undre styrningen. Saknar kulan som ska vara i mässingshylsan också. Säkert jätteenkelt att göra men jag saknar metallsvarv och känner ingen som har tillgång till det. Företag är oftast rätt trist inställda till att hjälpa privatpersoner med så små jobb. Med det sagt har jag inte frågat någon om just detta. Tänkte att jag testar min version här nu och om det blir jättedåligt får jag väl undersöka om någon kan tillverka den åt mig.
 
Igårkväll fick stommen sig lite färg också! Syns inte jättetydligt på bilderna eftersom att det var rejält mörkt. Men skillnaden blir substantiell. Frågan är om den behöver en strykning till, det var rätt jobbigt att komma åt bakom hjulet (eftersom jag inte vet hur det sitter fast så vågade jag inte vålda om det skulle bli skevt. Mailade Ejca och frågade om de hade någon bruksanvisning men de har inte svarat)

Nyfärgad verkstadsutrustning i en verkstad med gröna skåp och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålad grå bandsåg i ett verkstadsrum med röd hjulsats, delvis mörk bild som antyder arbete i svagt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag känner att ambitionsnivån sjunker för varje dag och att jag bara vill få ihop den nu så att jag kan börja såga. För att rationalisera min ökande lathet definierade jag syftet med uppfräschningen. Syftet är inte att det ska bli perfekt på något vis, syftet är att få en bättre funktion (rörliga delar att röra sig lite lättare, bordet/anhållet att bli lite glattare), förhindra ytterligare rostangrepp (måla och olja in nakna järnytor), göra maskinen lite roligare att bruka i att den upplevs mer modern (med en enhetlig färg utan rostangrepp, så småningom lösningar för spånhantering) och att om sambon någonsin kommer in i snickerboan så ska det se ut som att verktygen och maskinerna är värda mer än vad jag betalat för dem ;)
 
  • Gilla
wiz och 1 till
  • Laddar…
Toppjobb!

Finns det några vettiga alternativ att köpa nya bladstyrningar någonstans? Någons som testat? Jag har en nästintill identisk såg, enda skillnaden jag kan se är att mina bladstyrningar är fyrkantiga istället för runda. Hade gärna haft kullagrade bladstyrningar istället..
 
Jag tror inte att det finns något som passar rakt av utan alla kräver nog mer eller mindre modifikation. Som jag har förstått det så är klossar i princip lika bra som kullager, det är bara att kullager är mode nu. Så om din styrning funkar bra så behåll den. Problemet med min är att det saknas en del (får se om en vänlig forumist som erbjudit sig att svarva till den har möjlighet att förse mig med en ersättningsdel), att det är svårt att få fram stavar i lämplig dimension och träslag (funderar på om man kan köpa 15 mm ek och slipa ned den kanske? Montera i bänkborren och svarva ned till 14 mm?), helst vill man ju ha pockenholz men det är riktigt klurigt att få tag på som rundstav och blir så mycket dyrt svinn om man ska svarva till det, och slutligen att styrningen bygger väldigt mycket mer på höjden än vad som krävs egentligen, så om man ska såga nått riktigt stort nån gång så vore det bättre med en nättare design. Men kör nog på de befintliga tills vidare.

Idag har jag börjat montera ihop sågen igen. Det är mycket roligare. Monterade ett blad också, tittade på nån youtubevideo i förra veckan och tror att jag lyckades få till det helt ok.

Renoverad bandgångssåg i verkstad, målad i grått och rött, med monterat blad och förberedd för slutlig målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny målad och monterad komponent av sågmaskin i en verkstad, utan sågblad bifogat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen förberedde jag de sista delarna för målning. Stålborstade som hastigast undersidan. Det är väl egentligen onödigt att måla den, men jag tänker att det blir roligare att hantera sågen och ändra bordsvinkeln osv om den är fin undertill också. Sonen lyckades sova igenom mitt borstande i vagnen.

En barnvagn med sovande barn bredvid en pall med verktyg, en gräsklippare och en grill i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen har jag målat de sista delarna en gång, blir nog en strykning till i morgon kväll och sen montering på onsdag eller torsdag.

Ett arbetsbord täckt med tidningar och en gråfärgad maskindel, en burk med färg, pensel och andra verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
wiz och 2 till
  • Laddar…
Återmonteringen fortsätter. Har också beställt rundstav i ek som bladstyrning. Det får bli bra tillsvidare.

Jag har dock stött på ett litet bekymmersmoment. Bordet måste ha fått en smäll vid något tillfälle för det är lite skevt med det närmre högra hörnet lite lägre än övriga. Hur ska man fixa detta?

De förslag som ligger på bordet (hehe) nu är att så småningom lämna in på en mekanisk verkstad och be dem rikta bordet (görs det?) alternativt spänna fast sågen rejält i golvet och försöka rikta bordet med en domkraft under det nedtryckta hörnet. Vad tror ni?
 
  • Vattenpass som visar ett skevt bord med den högra sidan lägre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klaugust Klaugust skrev:
Återmonteringen fortsätter. Har också beställt rundstav i ek som bladstyrning. Det får bli bra tillsvidare.

Jag har dock stött på ett litet bekymmersmoment. Bordet måste ha fått en smäll vid något tillfälle för det är lite skevt med det närmre högra hörnet lite lägre än övriga. Hur ska man fixa detta?

De förslag som ligger på bordet (hehe) nu är att så småningom lämna in på en mekanisk verkstad och be dem rikta bordet (görs det?) alternativt spänna fast sågen rejält i golvet och försöka rikta bordet med en domkraft under det nedtryckta hörnet. Vad tror ni?
Inte försöka rikta bordet fastsatt på sågen, då finns det risk att du pajar det som på engelska heter trunnion (delarna som gör att du kan vinkla bordet).
Du ser hålet på din bild, där i ska det sitta en tapp som hjälper bordet att linjera. (Den ska sticka ut en liten bit så man kan dra ut den när man byter sågblad)
 
Tack för informationen! Någon sådan hängde inte med vid köpet men det verkar ju logiskt. Ska se om jag kan hitta något att stoppa in i hålet. Men oavsett skulle det inte rätta till hela felet, eftersom att bordshalvorna inte är parallella, förutom förskjutningen i höjdled. Men det löser ju kanske en eller ett par millimeters fel i alla fall.

Hur rätar man upp bordet då? Funderar på om man kunde lägga det upp och ned på en plan yta med stöd överallt utom på det skeva hörnet och sen pressa nedåt i hörnet. Men det känns vanskligt. Tänker att jag får testa som det är till att börja med om precisionen duger för tillfället.

Det stör mig att det inte verkar finnas någon solklar översättning av trunnion på svenska. Det närmsta jag kommer är svängtapp, tapplager, tappinfästning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.