Hej!

Har läst att en del på forumet har / har haft bandsågen Luna Proofy BS 330. Vad har ni för omdömen gällande den?

Har fått ett erbjudande om att köpa en sådan nämligen..

Har idag en Proofy 250, som fungerar rätt bra förutom att bordet är lite skevt (aluminium), så det är svårt att ställa in anhållet till exakt 90 grader.

Vill ha en större bandsåg, och denna BS 330 är ca 20 cm högre, 33 cm hjul (25 cm på gamla). Dessutom har den bord i gjutjärn istället för aluminium.

Dock är jag lite tveksam. Även den känns på gränsen till för liten.

Jag vill ha en större såg av tre anledningar:
1. Ett bättre bord. Helst i gjutjärn och plant.
2. Ett anhåll som håller 90 grader mot bordet utan fipplande.
3. Kunna klyva högre stycken. Sågen jag har är såghöjden i lägsta laget.

Sedan vore det ett plus om den klarar bredare blad, så man kan såga upp mindre stockar i brädor och liknande.

Har läst att många rekommenderar Hammer N4400. Var köper man en sån förresten? Beställa på nätet?

Har tidigare tittat på en stor gammal såg i gjutjärn, men den kändes lite ålderdomlig med delar av skydden i trä, osv..

Lövångers maskin har en Wolftech BS 480 som ser trevlig ut:
http://www.lovangersmaskin.se/product_info.php/cPath/364_25_27/products_id/934

Har dock ingen koll på kvaliten på Wolftech-maskiner.

Någon rekommendation?
 
Redigerat:
Det är väl så att många tillverkas i Kina(?) och olika namn sätts på sågen, eller vad annat som tillverkas.

Om jag tror rätt från andra trådar och forum så skiljer det sig i noggrannhet och kvalitetskontroll och sedan pris.
 
Hammer N4400 kan man köpa av Plano-maskin i umeå. kostade 11990 + moms under senaste kampanjen.
 
Nu köpte jag en Luna Proofy BS 330, men planerar ändå att köpa en större såg framöver. Är det Hammern eller en begagnad Ejca som gäller om man vill ha en rejäl såg som orkar med att klyva grövre virke?

BS330:n hade visserligen gjutjärnsbord, och var 20 cm högre än min gamla (proofy 250), men den hade tyvärr bara 15 cm såghöjd, mot min gamla som har 18 (tänkte aldrig på att mäta när jag hämtade den, utan tog bara för givet att även såghöjden var högre, då sågen var 20 cm högre och sågbladet 50 cm längre).

Tittade och kände på en såg hos Swedol som kostade ca 8800 kr. Kändes rätt bra, men jag tyckte vredet som höjer övre bladstyrningen (och ökar såghöjden) var lite väl finjusterande. Man fick vrida sig blå innan den väl var högst uppe..
Några omdömen om den sågen?
 
Redigerat:
Jag köpte en "wolftech" för några år sedan.
Det går att få den att såga ok, ibland bra. Men oftast har denna maskin drivit mig till vansinne, timmar av fipplande med anhåll, bladbyten, avdrift och svordomar.
Nu letar jag en begagnad ejca eller amc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.