Hej
Vad kan BANDAT PLÅTTAK kosta för läggning och mtrl ?
Lägger man plåten direkt på råsponten eller lägger man först underpapp ?
I vårt fall gäller det hus + garage ca 230 + 60 m².

Sedan skall förstås nedplockning av gammalt tegel + läkt + papp läggas till.

Hälsningar
Axelman
 
Utan att vara expert på plåttak, så vet jag i alla fall att det alltid blir kondens under plåtar, så man behöver definitivt ha papp under plåten.
 
Råspont, papp därefter plåt.
 
Vet ju inte riktigt hur ditt tak ser ut med hinder, ränndalar osv. Men under 500:-/kvm ska du nog inte räkna med, och detta utan rivningsarbetet och pappning.... Sen tillkommer ju rotavdrag på detta med. Och en bandtäckning består ju av ganska mycket tillverkning om man jämför med t.ex Trp, tyvärr är det ju inte rotavdrag på tillverkningstiden. Fattar inte varför, men så är det.....
 
500kr/m2 är galet billigt för bandtäckning, senaste jag prisfrågade ville de ha runt 1000kr/m2 + moms....
 
jag körde clix aluzink (www.clix.se) och la det själv. Iofs inte äkta "bandat" men slutresultatet blir ju misstänkt likt.

Kostnad (5 år sen) ca 170 kr/m2 för materialet. Allt kom färdigkapat i längder. Läggning gjorde jag själv (ingen tidigare erfarenhet) på drygt 2 helger. Jag hade ca 400m2 tak totalt. Hade inga ränndalar eller vamlat eller annat konstigt som krävde hjälp av plåtslagare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
clix är nog ett utmärkt alternativ om taklutningen tillåter. Har för mig att dubbelfalsat bandat tål lägre vinkel än clix.
 
Hubbe2 skrev:
500kr/m2 är galet billigt för bandtäckning, senaste jag prisfrågade ville de ha runt 1000kr/m2 + moms....
Jo, men så bor du tydligen i Stockholm, och peppe_e gör inte det.
En riktigt lyxig villa för 1-2 miljoner är också galet billigt om man är stockholmare, men det är ju verklighet utanför 08-land.

Så ser nog verkligheten ut tyvärr...

Clix är säkert ett bra alternativ om man inte har några hinder eller konstigheter, men det är ju å andra sidan inte ytorna som kostar på ett riktigt dubbelfalsat tak heller, utan alla "konstigheter".

I övrigt så har TS fått bra svar på dina frågor, men för att få exakt svar, ska du naturligtvis begära in en offert som baseras på just dina tak. Glöm inte allt omkring med tex rivning, pappning mm
 
Precis så som Frebbe sa ligger det till. Inte alls samma priser här i Borås som i Sthlm......
 
Hej
Jag har nu fått klart för mig att det är SKIVTÄCKNING som gäller om vi väljer Plåttak.
Vi skall få en offert.
Vi kommer nog i ett läge då vi får välja mellan Plåttak/Skivtäckning och Papptak med Listtäckning.
Båda är antagligen bra alternativ, men det kanske finns fördelar och nackdelar , som vi inte vet om och som kanske gör vårt val lättare ?
Åsikter emottages tacksamt.
Axelman
 
Varför skivtäckning? Enda anledningen till det är utseende om inte skivorna blir längre än 14m om jag inte missminner mig. Ruskigt mycket mer tidskrävande och alltså mycket dyrare än bandtäckning. Enda skillnaden mellan dem är ju att man falsar ihop många mindre skivor till en lika lång som i bandfalsat. Alltså fler ställen som det möjligtvis kan läcka in i framtiden. Lär det inte göra om det bli riktigt gjort, men ändå. Enda gångerna vi gjort det är på t.ex kyrktorn i koppar, som rör sig mer än vanlig plåt plus att själva tornet kan röra sig vi högre vindstyrkor. Och då hakfalsades skivorna ihop med förlängda falser istället för dubbelfalsades för att kunna röra sig mycket......
 
Och på frågan om vad som är bäst är jag som plåtslagare ganska partisk :D
Plåten kan du räkna med att den håller längre plus att du i framtiden kan måla om ifall du känner för det. Det negativa är ju så klart priset.....där du kanske t.o.m kan lägga om papptaket och inte komma upp i samma kostnader ändå. Glöm inte att räkna med plåtarbetet i kalkylen när man lägger papp. En del som glömmer att man oftast får klä in skorsten och huvar göra om vindskivor osv.....
 
Tack för bra svar
Jag hade själv tänkt på BANDTÄCKNING i alternativet plåt.
plåtslagaren sade dock att taket är för "högt" för bandtäckning. Det blir för mycket rörelser. Det kan bukta.
Han ville därför ha SKIVOR, 2m långa, tror jag han sade. Taken är 19 m långt och 6 m högt, så det blir väl 3 skivor och 2 extra falsar.
Plåtisen menar att de extra falsarna tar upp rörelser, töjningar etc.
Jag tror han menade att BAND var otänkbart.
Jag tycker det är en djungel med olika plåtkvaliteter. Jag har tittat på Planjas sida och blir förvirad.
Vi bor kustnära och skulle gärna vilja ha förslag på vad som passar bäst i plåtväg.
Vi skall inte glömma att det kommer till plåtarbete i ett pappalternativ.
Vi blir ju dock tveksamma till plåtalternativet om det är så mycket dyrare än PAPP.
Vi tycker PAPPLISTTÄCKNINGEN är kostsam nog.

Frågande
Axelman :S
 
Vi betalade 95000 + moms för drygt 200m2 aluzink bandtäckt utan ränndalar. Då var allt underarbete klart innan (nybygge). Vi var också inne på clix, men dels så skulle bara takplåten kosta 55000 + moms, sen "känns" det riktigt rejält med ett helt tätt tak. När det blåser ordentligt - storm, så kan plåtarna ibland bumla. Det kanske var det som din plåtslagare ville undvika med skivor.
 
Picke skrev:
Vi betalade 95000 + moms för drygt 200m2 aluzink bandtäckt utan ränndalar. Då var allt underarbete klart innan (nybygge). Vi var också inne på clix, men dels så skulle bara takplåten kosta 55000 + moms, sen "känns" det riktigt rejält med ett helt tätt tak. När det blåser ordentligt - storm, så kan plåtarna ibland bumla. Det kanske var det som din plåtslagare ville undvika med skivor.

Tack
Det blir 118.750 inkl moms och 594 per m².
Var det före eller efter ROT ?
Jag antar att plåtslageriet utöver själva taket ingick ?
Har du uppgift om långa längder som behövdes på taket ?

Jag tror att min plåtis menade att plåtens "storlek" skulle variera med temperaturen om taket var för långt och att det skulle vålla problem. Det skulle undvikas med skivtäckning.
I vårt fall tre skivor antar jag.
Hälsningar
Axelman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.