Marc Spagnolo (TheWoodWhisperer) och Mattias Wandel använder ofta Baltic Birch Plywood i sina byggen.

Vad heter detta i Sverige och var kan man få tag på det?

Har varit in på alla lokala byggvaruhus men det enda jag hittar är någon grovhuggen typ av byggplywood som inte direkt framkallar någon skaparglädje.

Är ute efter 12, 15 (16) och 19mm.
 
Baltic Birch är ju björk... Björkplywood helt enkelt..

Finns jättefin kvistfri björkplywood på tex Sigvard Spångberg och nog borde det finnas även uppe i Norrländska skogarna..
 
  • Gilla
krijo1
  • Laddar…
På Beijer hade dom björkplywood men inte ens den var av den kvalitén som man ser i deras filmer.


/Vojma
 
Och med tanke på priset, blir det lätt att man tittar på MDF istället. Är i samma sits, brukar kolla in i sågen på byggvaruhuset varje gång jag är där, köper rester som blivit över och lägger på lager.
 
Var in i dag och pratade med en inköpare och dom kunde ta hem på beställning.

Beställde 2 ark 1525x1525 (udda mått, säkert nåt amerikanskt) x 18 mm a 300:-/kvm.

Denna plywood bestod av 13(!!!) lager.
 
Fliker in en länk till denna tråd där RealElwood listat de olika kvalitetsgraderna på Plywood.
 
Den jag köpte var B/BB. Fanns även en ännu finare men jag kommer inte ihåg vad den hette. Den hade ett tunt lager av fint faner på båda sidorna.
 
Var det på Beijer du beställde?
 
Jajjemensan! Vet dock inte från vilken leverantör han tog det.
 
Berätta gärna mer när du fått leverans hur kvaliten är, ska sätta igång med en bänk till kap/gersågen snart, den blir i 18 mm plywood tänkte jag.
 
Sorry - glömde återkopplingen.

Plywooden är mycket fin i kvalitén, jämn och fin på båda sidorna.

Kvalitén var ju B/BB vilket innebär att ena sidan har kvistlagningar med max diameter runt 15 mm och den andra sidan får ha max diameter 50mm (mått tagna ur minnet då det beställdes, kan vara fel).

Kvistlagningarna är så fint gjorda att man inte märker dom förrän en noggrannare syning.

Mina ark var kantstötta i ett hörn så där hade några lager separerat men jag fick bra rabatt för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.