Hej,

är denna Ballofix öppen eller stängd? Jag vet att man normalt sett kan testa detta, men vår diskmaskin tar inte in vatten och nu har jag stängt/öppnat så många gånger så att jag inte kommer ihåg hur den var ställd tidigare?

MVH
Peter
 
  • Ballofix kulkran monterad på vägg med svårtolkat öppet/stängt läge och kopplade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser öppen ut då vredet följer flödesriktningen.
 
Tror också som 123 att den är öppen på bilden.
Du har inte en slangbrottsventil som spökar och att det är orsaken till att maskinen inte får vatten?
 
Den är öppen, men är du säker på att den går till DM? Ser ut som den är anluten till en vattenutkastare på andra sidan väggen.
 
  • Gilla
peterhannah och 1 till
  • Laddar…
Tack, ni har rätt. Den går till vattenutkastaren som sitter på utsidan & jag har testat.

Mexitegel, vad är en slangbrottsventil?
 
OK, se bifogade bilder. Ser ut att kunna vara den på bild 2. Men vad jag kan se har vi inget läckage eller skadad slang, vilket i så fall skulle stoppa tillflödet. Kan det bli problem med denna ventil och vad gör man i så fall?

Synlig VVS under diskbänk visande rör, slangar och en ventil utan tecken på läckage eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VVS-installationer med rör och sladdar, inklusive en ventil och avloppsrör utan synliga läckage eller skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är diskmskinsventilen på blandaren öppen då? Om så är fallet får man lossa och kolla var stoppet är. Slangbrottsventilen kan vara en felkälla. Brukar sitta en sil där som kan ha korkat igen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Japp, den är öppen. Maskinen har egentligen varit besvärlig till och från i över 1,5 år och fungerat till och från, men nu verkar den inte alls vilja ta in vatten. Finns det trycksatt vatten till en diskmaskin eller man kan stänga diskmaskinsventilen på blandaren och sedan lossa och skruva isär och se om man hittar något?
 
Stänger du ventilen på blandaren har du inget tryck till maskin och kan montera isär.
 
  • Gilla
peterhannah
  • Laddar…
Stänger du diskmaskinsventilen så kan du sedan lossa slangen och se om du hittar något. Det är givetvis vatten i slangen så ha en hink till hands att hälla ut det i.

Det är ju inte omöjligt att det är magnetventilen i maskinen som bråkar med dig, om du inte hittar några andra märkligheter.
 
  • Gilla
peterhannah
  • Laddar…
Kan ju också vara så att det är en läcka. Det brukar finnas en droppplåt i botten på maskinen. Där finns en fuktsensor som blockerar magnetventilen vid ev läckage. Det behövs inga mängder vatten.
 
  • Gilla
peterhannah
  • Laddar…
Tack, skall undersöka detta ikväll :) Återkommer...
 
På flera fabrikat av diskmaskiner skall den typen av koppling med inbyggt skydd som man ser på bilden (den gråa klumpen), vara monterade horisontellt. Dvs. den är troligen felmonterad på bilden.

Jag vet dock inte vad som händer när den är felmonterad.

Den fungerar alltså så att ventilen till vattnet sitter redan vid kopplingen, så när maskinen tar in vatten så öppnar ventilen i den gråa klumpen, där det också sitter en tryckreducering. Tanken är att det aldrig skall vara tryck på vare sig slangne till maskinen, eller någon del inne i maskinen. Om det detekteras en läcka i maskinen, att det ligger vatten på bottenplåten, då stängs ventilen på slangen. Sedan har många maskiner en funktion där den vid läckage genast startar avloppspumpen, även om maskinen är avstängd, avloppspumpen har en extra sugslang ned till bottenplåten, så den kommer att pumpa tills det inte finns något vatten där.
 
Cylindamaskinerna brukade ha en flottör i form av en frigolitbit på en arm som stängde av vattnet tills man manuellt avlägsnade vattnet från bottenplåtens lägsta punkt. Väldigt trångt att komma åt. Har för mig att jag fick använda en wettexduk för att få bort vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.