Hej,

Är i startgroparna för att dra igång ett bygge av en balktrappa upp till ett litet loft jag har i min lägenhet. Vill ha in lite synpunkter samtidigt som jag planerar att lägga upp lite bilder under byggets gång.

Kan börja med lite förutsättningar. Loftet kommer att användas sällan så därför kommer jag att acceptera en liten, smal och brant trappa för att inte förlora mer yta i lägenheten än absolut nödvändigt. Loftet kommer att användas för lite förvaring och det finns plats för en gästsäng men som sagt det kommer inte att bli så mycket spring i trappan, kanske upp och ner några gånger per månad.

Jag vill ändå gärna få synpunkter om ni tror att denna konstruktion funkar rent praktiskt. Jag har en steghöjd på hela 260mm och ett stegdjup på 180mm. Översta steget minskade jag ner från 260mm till 224mm då det ser ut som det hamnar så långt ner, ser fortfarande lite konstigt ut men bättre så här i alla fall.


Angående konstruktionen kan jag säga att jag från började räknade på att ett rektangulärt rör 80x80x3 skulle räcka till. Det skulle svikta ca 2mm på mitten vid användning men det bedömde jag som ej märkbart. I själva verket blir trappan dock 3ggr styvare då jag lyckades hitta ett 100x100x5 rör på blocket.

Stegen sitter sen upphöjda på ett 70x70x5 rör, detta var också blocket fynd så då får det bli så. För att fästa steget så svetsas ett plattjärn ovanpå 70x70 röret, dimensionen här blir 120x4 eller 120x5 beroende på vad som är lättast att få tag på . Bredden på plattjärnet blir 300mm.

Trappstegen kommer jag att tillverka av en 40mm tjock bänkskiva. Jag vill helst ha valnöt men för att hålla ner kostnaden så kanske det blir ek som jag ska försöka behandla med svartlut eller nåt för att få det mörkt.

Tack vare blocket fynden så kommer trappan att bli ganska billig, under 3000kr räknar jag med men lite dyrare ifall jag ändå väljer valnöt. (i priset är dock inte medräknat en gersåg för 3000 och en svets för 8000). Totalen kommer ändå bli billigare än att köpa en färdig trappa plus att jag har kvar svets och såg till kommande projekt

Delarna till trappan kommer att kapas i en Evolution Rage kap/gersåg så ni kommer få lite synpunkter på den efter detta bygge också.


Som sagt synpunkter angående steghöjden 260mm önskas, funkar det överhuvudtaget?

/Björn
 
  • ScreenHunter_16 Oct. 03 02.35.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ScreenHunter_17 Oct. 03 02.49.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptäckte varför övre steget såg så konstigt ut och det var ju helt enkelt för att balken är infäst för högt. Med lite ändringar där så går det att klämma in ett steg till och steghöjden blir då 237mm vilket inte känns alls lika extremt som 260mm.

Övre steget sätter jag fortfarande lite närmare golvet på loftet för att det ser bäst ut så. Egentligen skulle väl balken ha suttit ännu längre ner då hade man sluppit detta men jag vet inte hur jag ska lösa det praktiskt.

Så här blir det då och jag känner mig nöjd med denna lösning så detta kör jag på (om ingen av er upptäcker nåt fundamentalt fel vill säga)
 
  • ScreenHunter_18 Oct. 03 05.15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Har du funderat på något räcke, det e ganska högt upp 2.60.
Råkar man ta ett snedsteg så är det ett ganska högt fall.

/Gusan
 
Ett räcke vore som sagt inte fel. 237 i steghöjd är fortfarande tunggått.
Stegdjupet är ju ingen kioskvältare heller. Då får du gå baklänges nedför, för att känna dig säker.
Vete katten, om inte en stege hade varit bättre i detta fallet?
 
  • Gilla
Alfa-Bengt
  • Laddar…
Hur stor infästningsyta har du under sättstegen? En billig bänkskiva är inte alltid gjord för att vara fribärande i framkant, dvs den går av i limingen.
 
Tackar för tipsen.

Det med bänkskivan hade jag inte tänkt på alls utan räknade nog med att de skulle hålla. Under ligger ett plattjärn som är 120mm brett så med tanke på det minimala stegdjupet (som ni också kommenterat) så ligger ändå största delen av steget på järnet. Men jag kanske ändå skulle gå upp till 150mm, har inte inhandlat plattjärnen än.

När gäller stegdjupet så har jag funderat på att göra ursågningar (vartannat steg) som brukar finnas på vindstrappor, men problemet är bara att jag tycker det är så attans fult (här går estetik före funktion).

Stege bättre, hmm nu blir jag lite fundersam. Tycker nog ändå att jag har gått i några riktigt branta trappor i mina dar men tyvärr har jag aldrig vart fram med måttbandet. Tycker man borde slippa backa ner men visst man kanske måste gå lite på tvären och det kan jag acceptera.

Räcke är en bra synpunkt. Skissen ljuger lite för den visar inte en hanbandsbjälke som ligger på utsidan av trappen (i trappans längsriktning) så när man gått ett par steg så kan man hålla i bjälken. Avståndet mellan bjälken och väggen innan för trappan är bara 45cm och där ska man alltså trycka sig imellan. Jag har nog tänkt att fästa nåt rör från bjälken ner till trappsteg nr 4 eller 5 (eller kanske flera) så man har nåt att hålla i på vägen upp. Jag tar tag i det när trappen är på plats och man kan känna efter lite var det känns vettigt. Vill fortfarande att det ska vara så luftigt som möjligt.

Bygget är iallafall påbörjat och det här höll jag på med igår:

1. Begagnade balkar från blocket som rostat tog ganska mycket tid att göra rena

2. Evolution Rage kap gersågen testkörd ordentligt. Går att köra ganska tunna snitt med den, den lilla biten har tjockleden 0.2mm som tunnast.
Är dock inte helt nöjd med sågen. La mycket tid på att försöka ställa in den bara för att kunna kapa raka 90graders snitt men det visade sig stört omöjligt. Använde en 80mm bred mdf skiva för att ställa in sågen och kom så långt att den är helt vinkelrät när jag sågar den liggandes. Ställde sen den på högkant och den sågade igen helt vinkelrätt. Men sen när det är dags för allvaret dvs att såga igenom ett 70x70mm rektangulärt stålrör så blir det inte rakt längre. Sågen är lite racklig i lagringarna så med lite belastning på klingan så verkar det som det rör sig lite. Istället för helt vinkelräta snitt så diffar det istället upp till 0.5mm på 70mm bredd. Irriterande minst sagt.

I reklamen för sågen så säger de att det är gnistfria kap men det stämmer inte riktigt. Visst det sprutar inte som med en vinkelslip men jo det slår gnistor. Dessutom så skvätter det en hel del spånor varav vissa är varma så man bränner sig.

Slutomdömet får väl en 3:a. Den gör vad den ska men inte mer. Som jämförelse så får min DW707 en 5:a.

3. Lite trixigt att spänna upp för att få ett 57 grader snitt

4. Första gänget bitar klara (ej svetsat)
 
  • ScreenHunter_163.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ScreenHunter_161.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ScreenHunter_160.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ScreenHunter_162.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fällde in LED i min liknande trapp, drog kablarna i balken, och fräste ut spår under sättstegen. Jag använde mig av LED tejp (ca 5 cm/3 dioder per steg) och en 4W trafo. kostnad ca 500. Trafon döljde jag också i balken (med en liten inspektionslucka) .
 
Länge sen nu trappan kom på plats så det är väl på tiden att visa lite bilder på hur det blev. Trappan blev väldigt brant som diskuterades tidigare i tråden. Inga problem att gå uppför men nerför får man ta det långsamt och gå på sniskan. Men jag är ändå toknöjd med resultatet. Det funkar och som sagt loftet används inte så ofta och denna lösning stjäl minimalt med utrymme i lägenheten.
 
  • ScreenHunter_38 Apr. 30 21.04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ScreenHunter_37 Apr. 30 20.51.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ScreenHunter_39 Apr. 30 21.05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henrikwahlfrid och 1 till
  • Laddar…
Mycket fin trapp!
 
Hej

Jag tycker att din trappa blev oerhört fin. Skall tillverka en likadan till min källartrappa
tänkte jag. Problemet är att jag inte har en svets och kan inte svetsa.
Om jag köper delarna skulle du kunna tänka dig att svetsa ihop den åt mig ?
För en rimlig summa pengar ?

Vänligen
Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.