jag har en balkong med golv som är bandtäckt av plåt.

Jag vill inte skruva igenom plåten - men behöver räcke.
balkongen är ca 360cm bred och ca 80 cm djup.

jag funderar på hur jag kan bygga räcke som är stabilt och ser snyggt ut.

Tänkte bygga i impregnerat för att slippa ommålningar etc - (ev vanligt virke och måla)

hur skulle ni bygga?

har sett denna tråd vet inte om det sista inlägget skulle funka och bli stabilt?

skulel dessutom gärna ha möjlighet att ta bort långsidan om vi ska få upp större grejor till övervåningen då det är trångt i trappen.
 
Jag ska förhoppningsvis påbörja detta å de snaraste (men man har ju haft fel förrut också.. :)).
Drömmer lite om att ev. kunna sitta på balkongen med räcke på midsommarafton.
Materialet har legat i garaget i snart 1år....
Det blir 115x115stolp skruvade underifrån i 45x120 (tryckt) och sedan är tanken att ha en 45x45 nertill att fästa spjälorna i, samt en 45x45 upptill, med en 45x95 liggande över den övre 45x45an.
Sen kryss (dekoration) och slutligen en överliggare i tryckt runtom hela.
Spjälorna blir 22x95.

Det 'bör' bli stadigt, så man kan luta sig mot det, och hindrar att man vinglar ut över kanten. :)
 
Har fått ihop kortsektionerna nu, ska försöka få bärhjälp och få långsidan på farstutaket.
Kortsidorna känns stabila när man försöker rubba dom i längsled.

Känns hoppfullt - både att det blir stabilt, och klart innan midsommar. :)
 
kul att det går framåt.

Jag har just börjat att skruva fast golvtrallen på min balkong - ska imorgon skruva 150 skruvar sedan är golvet på plats. Trallen blev 28x95 som regel och 22x95 som golv - kunde inte ha tjockare pga balkongdörren.

Jag kommer använda 70x70 stolpar fästa med vinkeljärn i golvtrallen och mellan stolparna tvärgående regel uppe och nere 45x70 som är urfasade för glas. handledare 34x120.

Efter att ha funderat på att jacka ur stolparna lutar det nu åt att skruva fast 45x70 regelns kortända i stolpen och att även plugga och limma.

ska även ha en stolpe som skruvas mot väggen för att hålla emot hela räcket om någon ramlar mot räcket.

förhoppningsvis blir det stabilt
 
Jag snedklöv en 45x95 som ja la trallen på, för att få trallen plan då taket lutar svagt.
 
Kan ni inte lägga upp lite bilder på bygget? Gärna detaljer med hur ni löste det hela! Jag ska också byta ut det gamla (fula) järnräcket mot något stiligare i vitt trä. Och jag funderar just nu på hur jag ska lösa det hela utan "farliga" hål i plåten.
 
det går inte fort...

jag har idag börjat med räcket ska försöka ta lite bilder senare
 
Så här ser det ut nerifrån på lite avstånd.
En överliggare ska dit, för att stadga upp stolparna lite.
Dock inte bestämt om den blir i tryckt eller målat.
Tanken är även att göra kryss och sätta i luckorna om blir ovanför staketet så att säga.
 
  • image-upload-98-711875.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.