Vi flyttade till ett radhus för ett år sedan. Vi har varit upptagna med renovering invändigt och har inte brytt oss om utsidan (än). Vår granne lät bygga en större altan/veranda förra sommaren. Nu till våren så har skiljeväggen mellan oss lossnat från fasaden och lutar mot oss. Grannen fäste ett rep för att den inte ska ramla mot oss.

Räcket på deras altan är fastskruvat i skiljeväggen med 23 skruvar (!!) och är beroende av stöd. Det känns inte som att räcket på grannens sida är tillräckligt stabilt byggt för att klara sig på egna ben.

Jag undrar om det är så här man brukar bygga? Sättningar som sker på nya altanen kommer att direkt påverka skiljeväggen (som nu sitter 5 cm från fasadväggen). Jag hade gärna sett att räcket och skiljeväggen inte satt ihop.

Tar gärna feedback :)
 
  • Altan med skiljevägg som lutar och är fastsatt med ett rep, och detalj av räcke fastskruvat i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart träskiljevägg som lossnat från fasad och lutar mot betraktarens altan, stabiliserad med rep.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiljevägg som lutar från fasaden på ett radhus, med närbild av räcke och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skiljevägg med många skruvar fastsatt vid ett altanräcke, lutad och nästan loss från fasaden med synlig text som beskriver situationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiljevägg lutad mot en fasad med rep fäst för stabilitet, nära ett radhusfönster och en stupränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med lutande skiljevägg och fastskruvat räcke vid radhus, rep fäst för stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanens konstruktion med lös skiljevägg som lutar och är försedd med rep för stabilitet samt detalj av räckets fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Nja, man brukar inte skruva fast en skiljevägg med 23 skruvar i fasaden. Det var ju dumt men går att fixa. I övrigt ser det ju hantverksmässigt ok ut. Men jävlar vad fult. En riktig alfons-helikopter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svar! Deras räcke sitter med 23 skruvar i skiljeväggen. Skiljeväggen står utan support mot fasaden nu :sweat:

Borde man be dem skruva loss räcket från skiljeväggen? Och sedan fästa skiljeväggen i fasaden igen?
Eller låta allt sitta ihop. Känns spontant som att det kommer bli mer problem om det sitter ihop som det gör nu.
 
wildeside
C chokonanana skrev:
Tack för svar! Deras räcke sitter med 23 skruvar i skiljeväggen. Skiljeväggen står utan support mot fasaden nu :sweat:

Borde man be dem skruva loss räcket från skiljeväggen? Och sedan fästa skiljeväggen i fasaden igen?
Eller låta allt sitta ihop. Känns spontant som att det kommer bli mer problem om det sitter ihop som det gör nu.
Är det inte bättre att prata med grannen och be dom åtgärda problemet.
Hur dom gör är väl deras problem.
Säger du hur dom ska göra kan dom kanske komma på iden att bolla över problemet på dej om det uppstår igen....
 
wildeside wildeside skrev:
Är det inte bättre att prata med grannen och be dom åtgärda problemet.
Hur dom gör är väl deras problem.
Säger du hur dom ska göra kan dom kanske komma på iden att bolla över problemet på dej om det uppstår igen....
Det är planen. Ville bara ha lite kött på benen. De kom till mig för några dagar sedan och sa att väggen sitter löst. Innan dess visste vi inget. Jag sa att jag skulle kolla på den och där står vi nu.
 
Düsseldorff
C chokonanana skrev:
Det är planen. Ville bara ha lite kött på benen. De kom till mig för några dagar sedan och sa att väggen sitter löst. Innan dess visste vi inget. Jag sa att jag skulle kolla på den och där står vi nu.
Ok, då missförstod jag. Men det är ju hur enkelt som helst att lösa. Skruva fast skiljeväggen i fasaden. Men inte med 23 skruv. Tre eller fyra med tillräcklig dimension bör räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.