Hej! Har en balkong på ca 3,5 x 8 m som jag nu äntligen efter 20 år tänkt börja använda, nu när kastanjen som överskuggade det hela är borta. Det finns inget tak på balkongen (skriver nog i en annan tråd och ber om förslag på ev lösning på det).

Balkonggolvet är tak över tvättstugan och matplatsen. Underlaget är takpapp, vilket gör att det blir både varm och obehagligt att gå på. Därav har det alltid legat trätrall på pappen men den är dels dålig och dessutom svårskött om jag behöver lyfta på den om det tex skulle komma skräp som fyller på i springorna eller om jag vill dra på ett nytt lager "tjära" eller bara inspektera. Har därför börjat fundera på om det finns alternativ och läst lite om Bergo och deras produkter.
Någon som har erfarenhet av dessa? Hållbarhet? Livslängd? Lätt att ta isär för inspektion? Bästa märket till rimligt pris?


Eller har ni andra ideér? Funderade ett tag på golvplåt men det blir kanske svindyrt på 28 kvm? Och det blir väl varmt med? Tacksam för input!
 
Smidiga, finns även i trä om du vill ha den känslan kvar? Däremot kommer du få ner en hel del smuts mellan plattorna så det kommer du inte undan. Och det är ju även en del jobb att ta isär om du ska städa under så det är väl inget man gör alltför ofta ändå. Men helt klart enklare att slippa skruvar om du ska ta bort det någon/flera gånger.

Ett alternativ är ju att bygga egna större bitar med t ex trall. T ex 3.5x1m eller 3.5x1.5m sektioner som d kan ha flytande på golvet. Jag personligen hade nog valt den lösningen om jag skulle ha tagit bort det lite då och då. Pga att då behöver man bara flytta några få sektioner och kan lägga dom på varandra medans man städar/tjärar osv.
 
Har lagt flera golv med Bergo-plattan. Helt OK golv, lätt att lägga, har en undersidan med distanser som gör att luft kan cirkulera. Välj antingen en heltäckande platta eller platta med små hål. Plattan med hål är bra i ex ett förråd. Smuts åker ner i hålen som gör det lätt att hålla rent.

Vi la ett golv med heltäckande plattor på en balkong som hade ett öppet trägolv. Här fick vi skruva fast ytterplattorna då kraftiga vindar kunde lyfta en del plattor.
 
Grillen Grillen skrev:
Smidiga, finns även i trä om du vill ha den känslan kvar? Däremot kommer du få ner en hel del smuts mellan plattorna så det kommer du inte undan. Och det är ju även en del jobb att ta isär om du ska städa under så det är väl inget man gör alltför ofta ändå. Men helt klart enklare att slippa skruvar om du ska ta bort det någon/flera gånger.

Ett alternativ är ju att bygga egna större bitar med t ex trall. T ex 3.5x1m eller 3.5x1.5m sektioner som d kan ha flytande på golvet. Jag personligen hade nog valt den lösningen om jag skulle ha tagit bort det lite då och då. Pga att då behöver man bara flytta några få sektioner och kan lägga dom på varandra medans man städar/tjärar osv.
Idag är det uppdelat på 4 bitar som är 3,5 x 2. Men jag tycker att de är så jäkla tunga och otympliga.
 
E etompau skrev:
Har lagt flera golv med Bergo-plattan. Helt OK golv, lätt att lägga, har en undersidan med distanser som gör att luft kan cirkulera. Välj antingen en heltäckande platta eller platta med små hål. Plattan med hål är bra i ex ett förråd. Smuts åker ner i hålen som gör det lätt att hålla rent.

Vi la ett golv med heltäckande plattor på en balkong som hade ett öppet trägolv. Här fick vi skruva fast ytterplattorna då kraftiga vindar kunde lyfta en del plattor.
Funderar lite på vattenavrinning. Ingen risk att det blir stående under plattorna?
 
john68 john68 skrev:
Idag är det uppdelat på 4 bitar som är 3,5 x 2. Men jag tycker att de är så jäkla tunga och otympliga.
Ok, ja du kan ju välja att köra med 3.5x1 meter för att få dom lättare. Men annars är det enkelt att montera plattorna också. Men som sagt så är det en del jobb om du ska dela på dom vid städning osv då dom sitter ihop ganska bra.
 
john68 john68 skrev:
Funderar lite på vattenavrinning. Ingen risk att det blir stående under plattorna?
Plattorna är inte helt platta i botten så det är inga bekymmer
 
john68 john68 skrev:
Funderar lite på vattenavrinning. Ingen risk att det blir stående under plattorna?
Ser inte att det är ett problem, som sagt, undersidan består av upphöjningar som lyfter plattan från underlaget.
 
Jag hade träplattor tidigare på balkongen men bytte förra året till plastplattor. Köpte Julas variant och det har funkat jättebra. Inget underhåll och jag upplever det som det är lätt att lyfta och dammsuga under samt att man lätt kan svabba av pollen med moppen.
 
Tack för snabba svar! Känns spontant som en bra idé med Bergo och nu när jag kollat på lite exempelbilder så fastnar jag lite för att man kan blanda färger. Gillar mycket färg och mönster.
 
Hej igen! Nu har jag tagit bort den gamla trallen och frilagt tjärpappen. Ska nu prima och sen lägga på 2 lager nytt ytskick.
Nu har en annan fundering dykt upp angående plattorna. Jag ser nu att det har blivit en del nedpressningar i takpappen när det hamnat ngt skräp emellan trall och papp.Man kan även se intryckningar från de plankor som trallen legat på.
Inte så att det gått hål eller så men då funderar jag på Bergoplattorna som har upphöjningar/distanser under - kommer de också att gräva sig ner i underlaget när det är varmt och man går på det? Eller fördelar de trycket bättre?

Har skrivit till Bergo och frågat men tänkte att ngn här kanske har provat.
OM risken finns - vad gör man då? Lägger plåtar under för avlastning?
Andra förslag? Handlar som sagt om 3 x 8 meter.
tacksam för input.
 
Att plattorna pressar mot underlaget är ju ofrånkomligt. Underlaget måste stå pall för detta annars är det något fel.
Bergoplattan fördelar trycket med upphöjda distanser. Har svårt att tro att ett korrekt utfört underlag på en balkong skulle lida skada av detta.
 
E etompau skrev:
Att plattorna pressar mot underlaget är ju ofrånkomligt. Underlaget måste stå pall för detta annars är det något fel.
Bergoplattan fördelar trycket med upphöjda distanser. Har svårt att tro att ett korrekt utfört underlag på en balkong skulle lida skada av detta.
Problemet är att det blir extremt varmt och då blir underlaget mjukt. Ser samma fenomen när vi går med oskodda hästar på varm asfalt (som ändå är gammal) att det blir märken. T.o.m av fölet som inte väger så mycket. Kanske får köpa ett pkt till att börja med och testa.
 
john68 john68 skrev:
Problemet är att det blir extremt varmt och då blir underlaget mjukt. Ser samma fenomen när vi går med oskodda hästar på varm asfalt (som ändå är gammal) att det blir märken. T.o.m av fölet som inte väger så mycket. Kanske får köpa ett pkt till att börja med och testa.
Om underlaget är stabilt så är det nog inte hela världen att det blir märke av plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.