Har problem att stänga en dreh kipp balkongdörr. Och att öppna den också.

Stänga: Handtaget kan inte vridas ner mer än som bilden visar.

Öppna: Den öppnas i "tiltat läge". Men om man trycker in övre högra delen på dörren samtidigt som man öppnar så öppnas dörren som vanligt.

Två vita balkongdörrshandtag i olika lägen, ett nedåt och ett åt sidan, på en balkong med gröna träd och möbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antar att dörren borde återgå i normalläge om man lyckas stänga den helt och dra ner handtaget. Surfar man runt så pratas det om felbetjäningsspärr som kan behöva återställas, men jag ser inget som kan vara en felbetjäningsspärr. Det är en Roto dörr. Har även testat att smörja utan framgång.

Har någon något tips?
 
M munge skrev:
Har problem att stänga en dreh kipp balkongdörr. Och att öppna den också.

Stänga: Handtaget kan inte vridas ner mer än som bilden visar.

Öppna: Den öppnas i "tiltat läge". Men om man trycker in övre högra delen på dörren samtidigt som man öppnar så öppnas dörren som vanligt.

[bild]

Jag antar att dörren borde återgå i normalläge om man lyckas stänga den helt och dra ner handtaget. Surfar man runt så pratas det om felbetjäningsspärr som kan behöva återställas, men jag ser inget som kan vara en felbetjäningsspärr. Det är en Roto dörr. Har även testat att smörja utan framgång.

Har någon något tips?
Kolla in läpparna som kommer ut från dörren och se hur det ser ut i karmen. Hos mig bråkade en alltandörr och det var stora grader på delarna. Halvslag på handtaget. Dom kunde inte äka kana mot varandra.
 
J jonaserik skrev:
Kolla in läpparna som kommer ut från dörren och se hur det ser ut i karmen. Hos mig bråkade en alltandörr och det var stora grader på delarna. Halvslag på handtaget. Dom kunde inte äka kana mot varandra.
Går inte att dra ner handtaget med öppen dörr heller.
 
Det är en spanjolett i kanten på dörren. Ini är det som gångjärn som ska vika ut läpparna Det blir att skruva loss den och se vad är trögt/slitet och tar emot, står säkert på metallen vilket fabrikat det är och kan köpas som reservdel.
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Det kan finnas flera olika orsaker till att du inte kan stänga så du måste kontrollera vad som strular.
Jag brukar börja med att testa med dörren på vid gavel men då måste oftast felbetjäningsspärren påverkas.

Det finns lite olika lösningar på felbetjäningsspärrar men det är något som påverkas när dörren är i rätt läge (stängd).
Jag hittade en bild från ett fönster som jag postar men du kan ha en helt annan lösning.
Närbild av en felbetjäningsspärr på ett fönster med detaljerad mekanism och märke "Maco".
 
C
Om dörren tiltar trots att handtaget inte är i tiltläge har troligen rullen som låser tiltarmen till dörrbladet hoppat ur kammen i armen.

Med handtaget i öppningsläge skall tiltarmen som sitter i överkant vara låst till dörrbladet och funktionen blir då som ett vanligt gångjärn i överkant.

I vädringsläge är tiltarmen olåst och kan röra sig i relation till dörrbladet vilket tillåter tilt. I gengäld låser rullarna i karmens nederkant så att inte dörren kan öppnas på normalt vis.

Och i stängt läge är samtliga rullar låsta i karmen och tiltarmen.

Åtminstone äldre beslag kan hamna i detta "förbjudna" läge om man fipplar med vredet samtidigt som man öppnar eller stänger. Eller om man manuellt påverkar felbetjäningsspärren. Men det kan också vara felaktig justering eller att mekanismen havererat. Oavsett kan det vara lite knepigt att få tillbaka det i rätt läge.
 
  • Gilla
munge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.