Hej,
Jag ska bygga en balkong och det är endast jag som ska bygga för de övriga bostadsrättsinnehavarna har redan. Har anlitat en byggfirma och ser nu att det är jag som betalar för en kontrollansvarig.
Allt är godkänt av stadsbyggnadskontoret och deras byggnadsinspektör.
Anser ni (jag frågar allmänt) att jag ska anlita ytterligare en inspektör som inspekterar arbetet? Som är ”min” inspektör i det hela.
Tacksam för svar!
 
Det är skillnad på kontrollansvarig / kommunens inspektör / besiktningsman.

1. Kräver inte kommunen en kontrollansvarig så behöver du inte anlita någon. Det framgår i beslutet från kommunen.

2. Kommunens inspektör kommer inte besikta utförandet utan ser bara till att bygglovet uppfylls med storlek och utförande.

3. Är du tveksam om byggaren gör ett bra jobb så anlita istället en besiktningsman som är med under projektet och tittar på själva utförandet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tusen tack för det tydliga svaret! Detta är inte min värld :)
Litar egentligen på entreprenören men tänker mer på framtiden om det blir knas.
Vad skulle ni ha gjort?
 
Hej, nu behöver jag svar på en fråga.
Entreprenören har lämnat in att de är färdigställda säger att det dags för slutbesiktning och då undra jag om kontrollansvarig och byggnadsinspektören från kommunen har godkänt bygget?
Tusen tack för svar
 
Gabbi79 Gabbi79 skrev:
Hej, nu behöver jag svar på en fråga.
Entreprenören har lämnat in att de är färdigställda säger att det dags för slutbesiktning och då undra jag om kontrollansvarig och byggnadsinspektören från kommunen har godkänt bygget?
Tusen tack för svar
Anlitade du en kontrollansvarig eller hur blev det? Har entreprenören lämnat in handlingar till kommunen eller dig?

Du måste få/begära ett slutbesked från kommunen där det framgår att åtgärden är godkänd och får tas i bruk. Detta brukar föregås av ett slutsamråd på plats tillsammans med inspektör och kontrollansvarig. Det kan dock skilja beroende på storleken av projektet. I vissa fall kan det räcka att man anmäler till kommunen att bygget är klart. Hur du ska göra borde stå i bygglovet/startbeskedet.
 
Det var entreprenören som anlitade en kontrollansvarig.
Jag fick ett besked att det är dags för föreningen att anlita en besiktningsman. Då undrar jag om entreprenören har skickat in allt och fått godkänt från kontrollansvarig och kommun innan en slutbesiktning som vi gör. Hur går gången?
Detta gäller endast en balkong.
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.