Hej alla glada amatörer och proffs!

Nu ska jag försöka hugga i (i huvudet har jag miljoner olika planer och lösningar).
Har skrivit ett långt inlägg och som bland - råkade trycka på fel knapp och allt försvann.
Men här kommer lite i repris, kommer att skriva mer om projektet kontinuerligt.

IMG_7697.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1768.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skiss och en bild: balkong över i befintlig altan. Ca 10,5 m längs räcket. som ni ser är huset byggt i L-form här på baksidan och den mindre delen är på ca 5,25x3m och den andra, större som är under den befintliga lilla balkongen 5,25x 6m. ca 45kvm totalyta.

Olika saker som ska göras så fort vädret blir bättre.
1. Rengöra och ta ner hela altanen för att sänka ner den med ca 15cm.
2. Gjuta nya betongplintar för limträpelarna som ska bära upp hela konstruktionen - eftersom vi ökar avståndet från vägg till räcke med ca 1 meter, 6 istället för befintliga 5m.
Dilemma 1: gjuta, hur djupt eller kan jag använda färdiga betongplintar
3. Rensa under altanen, fylla på med mer makadam och se över ventilationsrör som går kors- och tvärs där. Sänka golvreglarna och fixera rören så de inte vibrerar.
4. Stolpar för alla bärlinor (tänkte ha en vid vägg, någonstans mitt under det hela samt huvudbärlinan (10,5 m) - som specialbeställs i dimension 66x315 (överdriver jag, eller tänker jag rätt?) - Kan jag använda en dubbelbärlina på 56x225 istället? Vilket är smartast? Detta ska ju hålla upp hela takkonstruktionen.

5. Limträbalkar på 42x180 eller 56x225 på detta med 60cm cc sedan råspont och takpapp + tanken är att ha plåt på allt det där för att till sist göra själva balkonggolvet.

Lutning och diverse vill jag inte gå in på väldigt detaljerat idag, men vill helst inte ha någon alls trots att jag vet att det är klokast, men måste jag så vill jag ha max 5%, det bör ju räcka för att leda bort vattnet under balkonggolv.

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7577-dimensionering-av-altanvirke.html

Har lånat en bild från ni ser vem (hoppas jag blir förlåten för det) och tanken är ca samma.

Är det någon som har någon bra tips på gratisverktyg på nätet för 3D-konstruktionsritningar?
Skulle vara kul att kunna rita upp hur jag tänker. Fram till dess får det bli papper.

Det räcker för idag, men huvudet snurrar av tankar, så har du någon bra tips till mig, tar jag mer än gärna emot dem.
Tills jag kommer igång med detta, ska jag hugga i och börja fixa garagelägenheten: isolering och mellanvägg och mycket mer. Försöker ladda upp bilder på diverse fram- och motgångar också.

Ha en härlig dag!
 
Har mätt wxakta mått på blivande baklkongen. måste sänka altangolvet med 15 cm, tyvärr är det max, för vi vill komma in under huset och dörren dit är ju i "vägen".

I väntan på våren blev det lite trädgårdsarbete samt påbörjat isoleringsarbete i garaget. I morgon bär det iväg till ByggMax för att fylla på regel- och isoleringsreserv.
IMG_7987.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blivande förvaringsutrymme bakom väggen, under taket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.