Vi har en "inbyggd balkong" som vi vill bygga om till vanligt "rum".

Balkongen är på 5x3 meter och taket sträcker sig över balkongen så taket är inget problem.

Under balkongen finns ett sovrum på nedre våningen. Taket i sovrummet under är isolerat med frigolit och uppreglat med stålreglar och gipsskivor under isoleringen.

Balkong golvet har ett tätskikt (asfaltsmassa från 1977) och sen stora "trottoar-stenar" på 50x50x6 cm på det med sand under. Det blir ca. 8 cm tillgodo på höjden för det nya golvet.
Vi har tänkt oss att lägga klinker på golvet för att få så bra värme som möjligt då det kommer att bli stora glaspartier som väggar.

Vi har vattenburen golvvärme i resten av huset med LK EPS16 system.

Jag har tänkt låta isoleringen i undertaket i sovrummet vara kvar eftersom det går en gång utanför balkongen som kommer att fungera som "yttertak" ändå och den delen måste vara isolerad.

Så några frågor då:

Kan jag låta asfaltsmassan ligga kvar utan att den orsakar problem om jag gjuter över den?
Är det bäst att gjuta in golvvärme rör i flytspackel?
Räcker i så fall "värmen" för 20cm betongbjälklag med "bara" 70mm frigolit under som isolering?

Jag skulle vilja ha lite "rejälare" rör för balkongen då vi kommer att behöva ordentligt med värme där. Finns det någon spårad frigolit skiva man kan använda (förutom EPS16 som känns för klen) eller är det något jag bör undvika då det är isolering undertill redan?

Balkong-golv.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag?

Mvh,
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.