Sitter och klurar på hur man gör för att förlänga bjälklag ut till en balkong, specifikt när man måste växla 90 grader mot husets bjälklag. Jag har två olika idéer men behöver nog några kloka ord för att komma vidare.

På bilderna nedan syns garagedelen på ett mindre tvåvåningshus. Boningsdelen kommer byggar på golvbjälklagret.

Idé #1
Jag växlar av bjälklaget en bit in i huset. Problemet är att nu är det en golvbjälke som får ta en väldigt stor last
3D-modell av garage med bjälklag och utstickande balkongbjälkar som visar en potentiell förlängning av bjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idé #2
Jag lägger golvbjälklaget åt samma håll, sen sänker jag ner balkongbjälklagret under detta. Då får jag till bärigheten både på innergolv och på balkongen. Nackdel då blir att man i garage-delen ser bjälkarna i taket.
3D-modeller av ett tvåvåningshus med synligt bjälklag och balkongbjälkar på övre våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är jag på rätt spår, vilket spår är då rimligast? :)
 
Ingendera varianten är bra. Gör som jag antyder på bifogade kladdiga modifiering av din skiss. Kantramarna görs antingen i limträ eller stål.
3D-skiss av konstruktion med träreglar och kantram i limträ eller stål för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ingendera varianten är bra. Gör som jag antyder på bifogade kladdiga modifiering av din skiss. Kantramarna görs antingen i limträ eller stål.
[bild]
Tack för svar!

Du får ursäkta min ännu kladdigare skiss, jag försöker tolka det du skrev.
De röda, är det de du menar med kantramar?

Blir det inte en väldigt hög momentkraft med endast två balkar som tar upp den kraften?

3D-modell av en träramskonstruktion med markerade kantramar i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det beror på mått och balkdimensioner, men inget som inte kan hanteras.
 
  • Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.