Är det någon som vet hur dessa är konstruerade? Har en tegelvilla från -54. Undrar lite om bärighet och så. Den är ju rektangulär ca 100x200. Vill ta bort den vanliga plåten som täcker och runda av hörnen. Sedan blir det smidesräcke.
Någon som vet? Balkong.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
En gammal betongplatta skulle jag själv inte våga borra i för infästning av nya räcken, om man absolut inte måste. Det är vanligt att gamla balkonger börjar tappa små bitar på undersidans framkant, men inte värre än att man får gjuta på/lappa ihop - men det är ju extrajobb. Om du skulle blotta armeringen så kolla om den är rostig eller ej.

Den platta du har på balkongen är till 90% en platta gjuten på armering, och inte en stålram(som är smått livsfarlig konstruktion) Stålramskonstruktionerna slutade man med 1940 men kan ha satts in på fastigheter tom 1960.

Jag tror du inte kommer kunna runda dina hörn, dels pga risk att större kantdelar lossnar vid bilning, samt för att det är armering i vägen, ska du runda pyttelite på hörnet så kanske det går men då är det väl meningslöst att runda? Sen undrar jag varför du vill runda hörnen? Knappast snyggt, och inte alls passande på det kantiga 50-tals hus du ha. Hade du haft en 80-tals villa i mexitegel så hade jag köpt din idé.

Ett tips, ta bara bort den fula plåten, kontakta en smed som kan modifiera/komplettera nuvarande räcke med sitt hantverk - så kan det bli ett snyggt nytt räcke :)

Bild på en 50-talskåk o dess balkongplatta : gggsss.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läskig bild.. :wow: Ser ut att såga av den grenen man sitter på.. Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.