Skall påbörja att bygga en ganska så stor balkong till min villa. Har försökt att rita upp det så gott det går i den bifogade bilden så att ni förstår hur den kommer att bli.
Vilken dimension på bjälklag och bärlinor skall jag välja. Och vilken grovlek på stolpar?

På det längsta stället är det 5 m i spännvidd på bjälklaget. Räcker antalet stolpar eller måste jag lägga in några fler och iså fall var? Jag vill ha så få som möjligt för att kunna utnyttja utrymmet under balkongen till uteplats.

Kan man lägga bjälklaget på annat sätt för att få bättre stabilitet?

Tacksam för kommentarer och hjälp.

/t
 
  • balkong-plan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill slippa stolpar under balkongen skulle jag nog fundera på att använda limträbalkar. Tycker äve att det ser lite klent ut med cc60 på dom avstånden du har även om du kör med 45x220. Jag har cc30 på min balkong men bara 3,6 djup.
 
Hej Tonlu.

Har byggt nästan identiskt som det där, men då var det två lägenheter som delade på samma konstruktion.

Så mitt förslag som inte är uträknat rent konstruktionsmässigt.:)

Det avståndet som är över tio meter använder du 2 limträbalkar typ 115x270 med tre stolpar (en i mitten och en i varje hörn) även den av limträ 115x115 gärna med snygga snesträvor på en meter st även de i limträ.

Sedan skulle jag välja limträ även till de långa avståndet gällande bjälklaget.

Ps:Detta är enbart ett förslag som du kan ha som underlag när du ringer och beställer material, och frågar runt. Men så skulle jag gjort. Ds.
 
Tackar för era kommentarer.

Jag funderade lite och vill nog helst hålla mig på 45x220 bjälklag för annars kanske det blir lite klumpigt.
Jag skissade på en ny beskrivande ritning där jag stolpat av bjälklaget där det var som längst. Det borde väl funka eller? Då får jag ju bara 3,5 m som längst i spännvidd.

Vad tror ni?

/t
 
  • balkong-plan2-ver2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars på det förslaget jag nämnde, glömde att skriva att limträt till bjälklaget tänkte jag på 42X225. Men det fungerar ju med K virke 45x220 också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.