Hejsan! Jag är ny här och detta verkar vara en bra sida!! Jag och min sambo har precis flyttat till en villa som är en 1½ plans villa. På baksidan skulle vi vilja bygga en altan / veranda, men blakongen som finns på övervåningen står på 3 pelare vilket gör det hela lite mer finurligt då dessa pelare går ner i marken där vi tänkt bygga altanen. Grannen igemter har löst problemet igenom att "förminska" balkongen. D.v.s de har tagit bort pelarna så att balkongen vilar på fasaden utan pelare. Är detta svårt att göra? Någon som har tips?

Väldigt dålig skiss:

balkongzj7.jpg

(Mitt hus till vänster)
 
Ingen eller?
 
Att ta bort pelarna är väl en sak, men spontant så måste det ju också till en byggnadsingenjör/konstruktör som kan beräkna om balkongens befintliga infästningar i fasaden räcker för att bära balkongens vikt (med marginaler).. Har grannen gjort det, och har exakt samma förutsättningar (identiskt hus) så borde han ju sitta på mer information. (Jag hade dock aldrig litat på bara det, utan ändå låtit en expert räkna på det)

Nu vet jag ju inte hur det ser ut mer i detalj, men en annan väg kanske kan vara att låta pelarna smälta in i den nya altanen? Ett förslag kan kanske vara att man bygger fundament/lådor för växter? Ett annat att man bygger ett "utekök" mellan två pelare?

Har du en kamera, så ladda gärna upp en bild!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.