Hej

Funderar på att öppna upp en vägg mellan kök och angränsande rum. Väggen, liksom större delen av huset är i tegel, men går parallellt med takstolarna och är ca 250cm och går från yttervägg fram till murstock.
Väggen i sig är inte bärande sett till husets konstruktion, men tegelväggen fortsätter upp på ovanvåningen (1 och halvplans villa).

Frågan är nu hur stor balken (stål) bör vara för att klara av de ca 3kvm tegelvägg (snedtak ovanför) som är ovanför? Inga av de beräkningsprogram jag hittat verkar passa bra i detta exempel.

Tacksam för svar
 
Räkna ut vad väggen ovanför balken väger och behandla den som en jämnt fördelad last. Det är ett vanligt beräkningsfall.
 
Är tyvärr ingen höjdare på beräkningar själv och ahr svårt att finna på nätet vad en tegelvägg kan tänkas väga per m2. Frågan är väl snarare om jag klarar mig med HEA100 eller om jag behöver gå upp till 120 eller 140
 
Vad tegel väger kan inte vara så svårt att Googla fram.

Sedan behövs måtten på väggen och så har du vikten. En liten skiss vore bra, så kan du nog få hjälp.
 
Om du räknar rå tegelvägg som 200kg/m^2 är du inte helt fel ute. Så ca 600kg last. Så det känns som att du klarar dig på en HEA 100.
 
Tackar för svaren.

Ska försöka få in någon bild eller liknande imorgon samt mäta mer på väggens mått. Tror dock att den är mindre än vad jag först angav. Sen är det iofs puts och tapeter utanpå som väger en del det med.
 
IMG_20141112_034907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20141112_034839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är alltså vägg mellan kök och matrum på den nedre bilden som vi tänkte ta bort.
Det finns inget kök på ovanvåningen längre och det är bara första dryga metern ut från murstocken som är tegel på ovanvåningen. Sen är det trävägg.
 
Hmm, av ritningarna får jag intrycket att takstolarna står vinkelrätt mot väggen som ska rivas. Det står att det är parallellt i inlägg #1.
 
De står parallellt. Vägg mellan kök och kapprum samt dess förlängning med vägg mellan matrum och rum är således hjärtväggen i huset.
 
Det ser ut som om skorstenen (?) är bredare på andra våningen än på första.

Ska även denna bäras av balken?
 
Är nog så att ritningarna är lite missvisande. Skorstenen har samma mått på båda våningarna, men fler kanaler från ovanvåningen och uppåt.

Skorstenen torde väl stå av sig självt mestadels och det är alltså bara väggen på nedanvåningen som skall rivas. Där är ca 40 cm ovanför dörröppningen och sen självklart resterande vägg vid sidan om dörröppningen fram till yttervägg nederst på nedre ritning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.