Vi har ritat en halvöppning planlösning i vårt hus som kommer att kräva lite balkar och en pelare enligt några som vi visat ritningarna för. Det "bästa" förslaget vi fått innebär att det hamnar en pelare lite olyckligt i vårt kök.

Vi är inte så förtjusta i det förslaget så därför satt jag och försökte hitta på en egen balklösning som skulle kännas bättre. Framförallt skulle pelaren gå att att flytta ur vägen eller ersättas med att göra en innervägg bärande.

Jag har inte så bra koll på det här med balkar och konstruktioner, men borde det inte gå att göra som på den bifogade bilden där den horisontella balken ligger på en yttervägg $och en bärande innervägg och den vertikala ligger på en yttervägg och den andra balken? (Balkarna är silverfärgade på ritningen.)

Om ni undrar vad balkarna är till för så är det för att "bära upp" ett högt tak över vardagsrumsdelen.

En annan fråga jag har är ifall balkar generellt är dyra. Vad kostar en "rejäl balk" som är c:a 5 m lång och 0,3 m bred. Kanske en I-balk, eller nåt :)

Är det bara stål som gäller här eller kan man göra något i betong? Husets övriga konstruktion är i lättbetong ifall det spelar någon roll.

Tack på förhand!

 
  • balkar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror att du behöver en konstruktör som kan räkna på det åt dig.

Generellt sett. visst går det, titta bara på en större mässhall eller så så synns det rätt tydligt att man kna ha stora fria avstånd med mycket tyngd ovanpå men sen blir det ju en fråga vad det kostar
 
zachris skrev:
En annan fråga jag har är ifall balkar generellt är dyra. Vad kostar en "rejäl balk" som är c:a 5 m lång och 0,3 m bred. Kanske en I-balk, eller nåt :)

Är det bara stål som gäller här eller kan man göra något i betong? Husets övriga konstruktion är i lättbetong ifall det spelar någon roll.

Tack på förhand!

Limträ är ju ett rätt vanligt alternativ. Limträ att ha i nock är ju inte speciellt dyrt, iaf inte så det påverkar totalkostnaden nämnvärt. Jag minns inte riktigt vad min stora balk kostade, men säg att du klarar dig på 5-7 tusen. Stål är nog billigare tror jag.
 
Bäst att leja bort ett sånt projekt alltså :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.