Hej
ska montera upp en 18 meter balk till en telfer på 2,5 ton alternativt 3,2 ton

Någon som kan hjälpa med beräkning vad jag behöver för balk, tanken är att fästa den i ena sidan mot befintliga stålpelare för stabilitet, och på varsin ända av balken pelare till golvet

Så någon typ av ipe eller hea
 
Har jag förstått det rätt att du önskar att sätta fast den på varsin ände och ha spännvidd på 18 meter?

För att få någon sånär acceptabel nedböjning (L/300) skulle du behöva en en HEB300 vilket skulle kosta skjortan. Du bör verkligen fundera att fästa in balken på fler ställen om du tänker ha sådana lyft.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Jo det är ju en rätt lång spännvidd , har fackverkstakstolar i stål ovanför den tänka balken , tvärgående.
Tror det är 6m mellan dom om jag inte minns fel , men svårt kanske att reda ut hur mycket extra vikt dom pallar 🤔
 
Det är inte jättesvårt men det skulle underlätta med någon mer information vad du har för förutsättningar. Just nu känns det lite ogenomtänkt då du säger 18 meter men du har inte funderat att du skulle behöva skarva en sådan balk då normalt det inte lagerförs i såna längder om du inte skulle specialbeställa vilket låter dyrt.

Jag skulle tittat till väggarna ifall det går att lägga två balkar på någon bärlina/hammarband/stående reglar som i sin tur bär lyftbalken, på så vis kunna sänka spännviden och underlätta skarvar på balken.
 
Har väl 12 meter på jobbet, och det är nog en 600balk.
Hemma har jag 8.4 meter och en 240balk, men då stöttar den takstolarnas hanbjälke/golv.

Du får förklara förutsättningarna bättre.
/W
 
H hawk1ye skrev:
Det är inte jättesvårt men det skulle underlätta med någon mer information vad du har för förutsättningar. Just nu känns det lite ogenomtänkt då du säger 18 meter men du har inte funderat att du skulle behöva skarva en sådan balk då normalt det inte lagerförs i såna längder om du inte skulle specialbeställa vilket låter dyrt.

Jag skulle tittat till väggarna ifall det går att lägga två balkar på någon bärlina/hammarband/stående reglar som i sin tur bär lyftbalken, på så vis kunna sänka spännviden och underlätta skarvar på balken.
Vet att det går att beställa 18 meters längder så det är inget problem där, jo får klura lite på om det går att avlasta den någonstans fler pelare mitt i lokalen vill jag undvika.

Kollade just , var inte jätte dyrt med en heb 300 18,1meter
Men du menar att det skulle fungera Till en 3,2 tons telfer ?
 
Redigerat:
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Har väl 12 meter på jobbet, och det är nog en 600balk.
Hemma har jag 8.4 meter och en 240balk, men då stöttar den takstolarnas hanbjälke/golv.

Du får förklara förutsättningarna bättre.
/W
Okej .
Har också hemma en 8m balk men ingenting jag beräknat på där utan tog bara en 300 balk som fanns över, men där har jag bara en 500kg telfer
 
Karrock
Taket ska ju klara dimensionerande snölast för Norrbotten. I min egen verkstad skulle jag hänga upp i takstolarna också, och undvika att lyfta tungt just när det är som mest snö.
Finns det anställda som rör sig i lokalen kan man inte tänka så.
 
Karrock Karrock skrev:
Taket ska ju klara dimensionerande snölast för Norrbotten. I min egen verkstad skulle jag hänga upp i takstolarna också, och undvika att lyfta tungt just när det är som mest snö.
Finns det anställda som rör sig i lokalen kan man inte tänka så.
Jo vill slippa göra någon försvagning i taket, dels så är det personal som rör sig där och dels så är det en hyres lokal, så jag vill ju undvika att skada människor och lokal
 
B Bobbarebygg skrev:
Vet att det går att beställa 18 meters längder så det är inget problem där, jo får klura lite på om det går att avlasta den någonstans fler pelare mitt i lokalen vill jag undvika.

Kollade just , var inte jätte dyrt med en heb 300 18,1meter
Men du menar att det skulle fungera Till en 3,2 tons telfer ?
Ja det skulle fungera men nedböjningen på en HEB300 är 72 mm med en last på mitten på 31,2 kN.

Vilket ger 18000/72=250 vilket är i underkant vad jag personligen kan rekommendera.

HEB360 skulle passa bättre om du vill ha 3,2 tons kapacitet med lite marginal i varje fall. Ger en nedböjning på 42 mm. Sällan jag kommer i kontakt med konstruktion av lyftbalkar men de jag har sett använt L/500 i sina protokoll så kan vara en hint, och 42 mm är vi på 18000/42=428 så tillräckligt nära för "hemmabruk".
 
H hawk1ye skrev:
Ja det skulle fungera men nedböjningen på en HEB300 är 72 mm med en last på mitten på 31,2 kN.

Vilket ger 18000/72=250 vilket är i underkant vad jag personligen kan rekommendera.

HEB360 skulle passa bättre om du vill ha 3,2 tons kapacitet med lite marginal i varje fall. Ger en nedböjning på 42 mm. Sällan jag kommer i kontakt med konstruktion av lyftbalkar men de jag har sett använt L/500 i sina protokoll så kan vara en hint, och 42 mm är vi på 18000/42=428 så tillräckligt nära för "hemmabruk".
Okej tack för svar , finns det något enkelt sätt för mig att räkna ut nedböjningen i respektive balk om jag väljer att använda exempelvis 2,5 tons telfer ?
 
B Bobbarebygg skrev:
Okej tack för svar , finns det något enkelt sätt för mig att räkna ut nedböjningen i respektive balk om jag väljer att använda exempelvis 2,5 tons telfer ?
I detta fall kan man enkelt bara tänka 2,5 ton är 78 % av 3,2 ton.
Vilket blir 56 mm för en HEB300 och 32,8 mm HEB360, på en last om 2,5 ton.
 
H hawk1ye skrev:
I detta fall kan man enkelt bara tänka 2,5 ton är 78 % av 3,2 ton.
Vilket blir 56 mm för en HEB300 och 32,8 mm HEB360, på en last om 2,5 ton.
Nedböjning orsakad av balkens egenvikt bör också tas med i beräkningen!
Den blir 30 mm för HEA300 resp 21 mm för HEA360, (fritt upplagd på två stöd, spännvidd 18 m).

En telferbalk ska också kontrolleras för lokala spänningar från telferns hjullaster.
 
  • Gilla
hawk1ye
  • Laddar…
G Granngubben skrev:
Nedböjning orsakad av balkens egenvikt bör också tas med i beräkningen!
Den blir 30 mm för HEA300 resp 21 mm för HEA360, (fritt upplagd på två stöd, spännvidd 18 m).

En telferbalk ska också kontrolleras för lokala spänningar från telferns hjullaster.
Helt riktigt bra du la till det! Vilket beskriver att det blir en rejäl balk säkert minst en HEB360 vid den lägre vikten.
 
Tror det behövs en ännu kraftigare balk, 18 meter är en väldigt stor spännvidd.
Hänsyn behöver också tas till vippning, lokala spänningar och relevanta deformationskrav, utmattning mm.

Det finns en handbok för dimensionering av telferbanor, se:

https://www.sbi.se/produkt/telferbana-handbok-for-dimensionering-av-telferbanor/

I den finns säkert mycket användbart.

PS.
I mitt tidigare svar står "HEA". Ska vara HEB!.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.