Hoppas att den här frågan hamnar i rätt forumdel.

Jag är i farten och bygger ett garage, tänkte höra om nån här har hållfasthetsberäkningar på balk i tak.
Total längd på balken kommer att bli ca 9,5 meter, men en stötta kommer att stå ca 3,5 meter ut ifrån en vägg. Stående stolpar kommer att bära balken från platta och upp till nock. Har även funderat på att sätta en snedsträva från en av de stående stolparna upp till takbalken som kommer att ligga ungefär en meter ut på balken, fritt hängande balk blir då 5 m. Går det att räkna så eller har snedsträvan ingen funktion alls ? Går ju även att sätta en snedsträva ifrån den stående stolpen ut på balken.
Anledningen till att jag har tänkt använda mig av balkar är att jag kommit över en HIB balk (heter det så?) gratis, den är 160*160 men det kanske är för lite.
Kan tilläggas att garaget är 8 meter brett och plåttak kommer att läggas.
Tips mottages tacksamt på vilken balk jag bör välja. :confused:
 
Men du kan inte komma över en till sådan balk kanske? Skulle har behövt exakt samma mått fast 6 m räcker.

Mvh, Nisse
 
Hej!
Har kommit över en annan balk nu som jag kommer att använda mig av, 240 HEB balk. Iofs inte gratis men riktigt billig. Ligger på plattan och väntar på upplyftning nu...:) Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.