Hejsan, Min första tråd här : )
Är i starten med en liten renovering, Nytt kök, ventilerat golv och golvvärme :)
Men måste börja med att växla av ett par takstolar för det nya köket.

Kanske finns någon här med liknande förutsättningar, eller vet hur man ska räkna ungefär. Vill beställa balken så fort som möjligt! :)
Öppningen blir 3.6m på bärande vägg.

Huset är byggt 1970isch 1,5plan skidstahus. Snölast 3,5 kN/m2
38g lutning på tak.
Stålbalk är ett krav pga bygghöjd.

LxB : 13x8.2 utsida mått
Tack på förhand :)
 
  • Arkitektskisser av enplanshus med mått och taklutning för renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitekturritningar för en enplansvilla med snedtak och tillbyggnad, visar fasaderna från fyra vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blåa ritningar av ett hem med angivna mått och planlösning för köket samt position för ny balk.
Hej,

Snabb gissning IPE180, kanske någon storlek större. Hur vet jag det? Dels räknade jag på det vid vår 3,6m stora avväxling, samt att huskonstruktören valde en likadan till vårt burspråk. Dock bara enplan, därav kanske något större.

Mvh Andreas
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Hej,

Snabb gissning IPE180, kanske någon storlek större. Hur vet jag det? Dels räknade jag på det vid vår 3,6m stora avväxling, samt att huskonstruktören valde en likadan till vårt burspråk. Dock bara enplan, därav kanske något större.

Mvh Andreas
Ser att jag läst ritningen tokigt (eller inte alls). Det är ett upplag mitt i huset, inte utmed vägg. Då bör IPE180 räcka gott, och den tar lite plats. Annars lär något limträ kunna funka bra också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.