Min rotorgräsklippare vibrerar efter slipning av kniven troligen obalans trots att jag balanserade kniven genom att hänga den på en spik. Finns det några andra sätt?
 
Gör om det och häng kniven på tex en bult som är rund, för jag förmodar att spiken var fyrkantig.
 
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
I
Jag balanserade många knivar på mitt jobb, det kan vara lite knivigt.:rolleyes:
En liten rund blank axel duger, gärna lite olja på.
Alternativet att köpa ny kniv är inte heller så dumt.
Man får ju tänka på att den vinklade delen ska vara lika stor på båda sidor annars kan den börja vibrera på grund av det. Den fungerar ju även som ett fläktblad.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
I
thomas33 skrev:
Gör om det och häng kniven på tex en bult som är rund, för jag förmodar att spiken var fyrkantig.
Har man bara slagit i spiken så att en hörna pekar upp så fungerar det väl så bra.
 
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
Hur noga är det egentligen med att balansera kniven? Jag brukar slipa kniven ett par gånger om året och har aldrig brytt mig om att balansera den :surprised:. Försöker givetvis slipa någorlunda lika på båda sidor men det är allt. Jag har aldrig märkt av några problem men det kanske bara är för att jag är en slarver...
 
Alfredo skrev:
Hur noga är det egentligen med att balansera kniven? Jag brukar slipa kniven ett par gånger om året och har aldrig brytt mig om att balansera den :surprised:. Försöker givetvis slipa någorlunda lika på båda sidor men det är allt. Jag har aldrig märkt av några problem men det kanske bara är för att jag är en slarver...
Samma här, drar av lite lätt med vinkelslipen så att det inte blir för varmt och sedan skruvas den på plats. Den gamla StigaTurbon i stugan har fått denna behandling i 25 år.
 
Kanske risk för vita fingrar pga vibrationer samt lagerskador vid obalans.
 
Min, ska tillägga subjektiva, åsikt är att det inte är så "petnoga". Hur ser många knivar ut efter diverse markkänningar och kontakt med diverse föremål som snurrar under maskiner år efter år?
Visst vibrerar våra två klippare (StigaTurbo och Klippo Comet) men har inte märkt någon skillnad de gånger som de fått ny/a knivar mera än klippresultatet.
Gör liknande slipningar på röjsågens treuddiga slyklinga utan problem. Där har jag dock fått till vibrationer vid ett tillfälle, men då hade jag lyckats att montera klingan snett ovanpå passringen ;)
 
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
Ja, det är samma för mig. Så länge inte vibrationerna gör att man använda gräsklipparen som markvibrator så är det ingen fara tycker jag.

Den här tråden fick mig att minnas att jag borde kolla mina knivar då jag råkade använda gräsklipparen för att göra om 16-32 makadam till 8-11 dito sist jag körde.... :D
 
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
I
Min erfarenhet säger mig att det kan vara viktigt om man inte vill ha vibrationer, dom kan förvisso vara bra har jag hört, men jag gillar dem inte. Det är ju så att man blir van efterhand som. Jag fick en maskin som kasserats, den kunde man använda som markvibrator. Jag balanserade genom att svarva ett nav och sen sätta kniven mellan dubbar. Det blev bra, dock köpte jag senare en ny kniv på extrapris och faktiskt blev den ännu bättre. Det är ju inte enbart obehaget med vibrationerna utan även vevaxellagrets livslängd det påverkar.
 
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
Har du gjort rent allt innan du balanserade och speciellt innan du skruvade ihop det. Gammalt gräs, rost och annan skit? Så kniven hamnar rakt på navet.
 
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
I
Hur noga det är? Om man inte gör det till en sport, så man gör det för det är roligt att försöka komma så nära det optimala som möjligt, skulle jag säga, " sikta på stjärnorna så når du kanske trädtopparna ".
 
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.