Hej!

Efter flera månaders försök och genomläsning av de otaliga trådar här i forumet i detta ämne, har jag ännu inte hittat svar på mina frågor. Jag hoppas ni orkar med en tråd till och att någon kan bistå med sin hjälp :).

Jag bor i ett tvåvåningshus utrustat med en frånluftsvärmepump och ett LK golvvärmesystem. Värmepumpen är placerad på nedervåningen. Med den nuvarande värmekurvan upplever jag att det blir alldeles för varmt i samtliga rum på nedervåningen och i halva övervåningen, medan två rum på övervåningen förblir för kalla. Om jag höjer värmekurvan kan jag få upp värmen i samtliga rum, men då tvingas jag begränsa värmen med rumstermostaterna, vilket känns onödigt samtidigt som komforten blir sisådär när de slår av och på hela tiden. Dessutom blir framledningstemperaturen då för hög för våra trägolv när det är kallt ute, vilket riskerar att torka ut dem. Mitt mål är istället att omfördela överskottsvärmen från de varmare rummen till de kallare rummen på övervåningen.

Jag har försökt minska flödet i slingorna på nedervåningen för att öka flödet till övervåningen, samt försökt begränsa flödet i de för varma rummen på övervåningen. Trots att samtliga slingors flödesmätare på nedervåningen nu visar minimalt flöde, är temperaturen fortfarande alldeles för hög i dessa rum och jag märker ingen skillnad på övervåningen.

Mina frågor är följande:
  • Finns det några risker (förutom att det kan bli för kallt), med att strypa flödet i samtliga slingor för mycket på en våning, givet att de fortfarande är något öppna? Jag tänker att det kanske är något totalflöde som man bör förhålla sig till.
  • Är det rimligt att anta att en strypning av slingorna på nedervåningen skulle leda till ökat flöde (och värme) på övervåningen?
  • I mitt hus finns fördelarskåp med värmekretsfördelare på båda våningarna, och varje fördelare är utrustad med en gruppventil. Bör jag göra justeringar på dessa gruppventiler istället för direkt på slingorna? Helst undviker jag dock att göra ändringar på dem.
Tack på förhand för råd och tips!
 
Du ska ha alla slingor öppna och justera in sligorna till en diff på cirka 4 - 5 på ut/in och då ska kurvan på VP vara inställd på rätt värde för det, sen kan du variera med termostaterna upp eller ner för rätt temp i rummen.
 
  • Gilla
Jens_Fred och 1 till
  • Laddar…
Kanske man behöver spola slingorna som ger dåligt med värme?
 
  • Gilla
Jens_Fred
  • Laddar…
Låt rumstermostaterna strypa när det blir för varmt.
Det är ingen skillnad om strypning av flödet i en golvslinga sker med motorventil eller med manuell ventil. Det man bör se upp med är att man inte har så hög framtemp att alla ventiler stänger. Dock bör man strypa in så fördelningen blir bra mellan korta och långa slingor.
Jag har ett suteränghus bryggt 2004. Framtemp är ungefär 33 - 0,5 * Tute.

Svårt att tolka returtemperaturen
Slingfödet brukar beräknas efter slingans längd men då slingan fyller hela golvet är den i allmänhet större än rummets värmebehov i välisolerade hus.

Om det inte skall bli för varmt i rummet måste slingflödet begränsas. Det kan ske med manuell strypning eller av ventil med ställdon. Då strypning sker sjunker vattenflödet i slingan och temperaturen sjunker mer än 5 grader i fortvarighetstillstånd (om sådant kan upprätthållas tillräckligt länge p. g. a. varierad framtemp). En värmepump levererar konstant framtemperatur vilket i sin tur påverkar returtemperaturen. Därför är det svårt att bedöma enstaka observation, om låg returtemperatur beror på önskad instrypning eller på undermålig cirkulation. I rum med med litet värmebehov relativt golvytan, blir därför bara en del av golvet varmt där den första delen av slingan ligger.

Ett för varmt rum bör ha låg returtemp på slingan då flödet bör vara strypt.

Ett kallt rum med låg returtemp mer än 5 C kan bero på,
- att motorventil eller strypventil inte är tillräckligt öppna,
- luft eller smuts i slingan.
- veck på slingan,
- för lång slinga så att pumptrycket inget räcker till.

Det är naturligt att det inte går att finna en framtemp som passar alla rum.
När man hade radiatorer och mindre isolering beräknade man värmebehovet för varje rum och valde radiator för den effekten. Nu hoppar man ofta över värmebehovsberäkning och fyller varje rums golv med slingor i förhoppning om att de skall räcka till. Det gör de oftast med råge, så det blir överkapacitet i vissa rum. Därför är det bra med termostatstyrning, liksom man förser radiatorer med termostatventiler.

Frågor
Finns det några risker...
Knappast annat än att man måste ha visst minsta flöde så att värmepumpen blir av med värme om den går igång. Jag har det genom att det alltid är öppet för cirkulation i Badrum och Tvättstuga. Dessutom har jag bypass-flöde i tre slingfördelare. Om VP löser ut på Högtryck kan flödet vara för litet.

Är det rimligt att anta...
Liten inverkan i så fall och för att cirkulationspumpen kan ge för lite tryck. Det kan bero på att pumpen inte ger tillräckligt tryck vid max flödesbehov då alla slingor är öppna. Annan förklaring kan vara att en slinga är längre än vad pumpen orkar med.

När man väjer cirkulationspump måste man känna hela värmebehovet, alltså samtliga slingors effektbehov. De är i praktiken proportionerliga mot golvstorlekar, slinglängd ca 3 meter per kvadratmeter golv. Om vi utgår från max 50 Watt/kvadratmeter blir vattenflödet drygt 1,7 kvm/h om slingflödet dimensionerats för 5 graders skillnad mellan tillopp och returledning.

Trägolv bör inte utsättas för mer än 5 graders övertemperatur relativt rumstemperaturen 20 C. Värmeavgivning är ungefär 10 Watt per kvm golvyta och grad övertemp. Max värmeeffekt vid golvvärme är således ca 50 W/kvm. Är behovet större måste man komplettera med andra värmare, t. ex. radiatorer.
Ett examensarbete vid högskolan i Borås beskriver värmeavgivning E från trägolv
E = 8,92 * dT^1,1 Watt/kvm.
där dT är golvets övertemperatur relativt rumstemperaturen, max 5.
För dT1 är E = 8,92 Watt/kvm
För dT5 är E = 52,4 Watt/kvm

I mitt hus finns fördelarskåp...
Nej, dessa ventiler skall bara ställas in en gång för fördelarnas flödesbehov. Det är slingornas sammanlagda flöden som är anslutna till fördelaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jens_Fred
  • Laddar…
Tusen tack för era svar!

Så om jag förstått rätt:
  • Det är ingen idé att jag fortsätter strypa slingornas flöde på nedervåningen för att få ökad cirkulation och värme på övervåningen.
  • Om jag väljer att stryper slingorna hårt manuellt ska jag se till att bypass-ventilen är ordentligt öppen så att det finns tillräckligt med cirkulation.
  • Jag ska inte röra gruppventilen för att få öka cirkulation och värme på övervåningen.
  • Jag får antingen acceptera att två rum är kalla eller att en högre kurva/framledningstemperatur torkar ut trägolvet.
Den sista punkten känns speciellt tråkig. Jag kan ju alltid ta in en alternativ värmekälla men det skulle kännas tråkigt då jag har så mycket överskottsvärme och jag vet att likadana hus med samma pump och golvvärme har fått det att fungera. Jag har dock inte lyckats kopiera deras inställningar.
 
Om alla slingor är öppna i den fördelaren där du har det kalla rummet kan du pröva att öppna strypventilen för den fördelaren. Notera hur mycket så du kan återgå om du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.