Hej, jag är ny här på forumet och har lite frågor angående renovering av en vedeldadbakugn.
Jag köpte nyss ett hus med en bakugn, problemet är att jag inte tror att någon eldat i den sedan 1981. och efter lite lättare undersökningar har jag konstaterat några sprickor på valvet om man tittar på det ovanifrån. Bakugnen är av konstruktionen att det inte finns nån rökkanal från själva ugnen, utan röken ska gå genom luckan framtill.

Är det någon som har någon erfarenhet eller tips?

// Vilhelm
 
En sotarmästare kan säkerligen svara på dina frågor. Om du måste reparera ugnen är det svåraste sannolikt att få tag i någon som kan då de inte växer på trän direkt.

Sprickorna som du ser på valvet (utsidan på ugnen?) kan mycket väl bara vara torksprickor i putsen och behöver inte påverka tätheten.
 
Vi har en bakugn för tunnbrödsbakning i liknande konstruktion. Den hade också en spricka i valvet inuti som jag tätade med vanligt putsbruk. Det är väl minst 30 år sedan och vi har bakat ett stort antal ggr sedan dess. Det är möjligt att sprickan inte är helt tät längre nu heller men det verkar inte ha ngn betydelse för funktionen. Det kan vara så att den är byggd i flera skikt, jag har hört att man förr gjorde så, ett skikt kunde bestå av krossat glas för att förbättra värmehållningen.
 
Redigerat:
Härligt med snabba svar!
Så det är bara att putsa igen troligen? låter perfekt! framsidan där röken går är även den lite trasig, kalk, lera, puts eller värmetåligt puts?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.