Har svårt att lista ut vart jag lägger det här men chansar på att kunskapen finns här.

Har en bakugn i köket i huset där jag bor (byggt på 1880 talet sägs det) men det finns ingen i livet idag som varit med och eldat i den.

Fick ett påpekade av sotaren att den behövdes fogas invändigt och nu är det dags att börja smygelda lite i den.

Huset har en sån där storpipa med mängder av småkanaler murade i alla världens vinklar till kakelugnar och vedspisar men ingen till bakugnen.
Den har en liten kanal som kommer ut i sotluckan ovanför luckan så jag antar att röken ska komma ut där och gå upp i spiskåpan?

Jag har provat att småelda lite men det ryker lika mycket genom stora luckan så muren blir svart som ur rökgången.
Jag har byggt en rörbit som passar istället för sotluckan som går upp en bit i spiskåpan för att få lite mera drag.

Sen var det ju den lilla biten om hur en sån här eldas? Ska det eldas under tiden man bakar och o såna fall, vart ska man elda i den?
Finns ett djupare fack på vänstersidan där askan skrapas ner

DSC_0550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0553.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul med bakugn. Det finns säkert en massa experter på detta här, och det är verkligen inte jag. Men i mitt föräldrahem har vi en bakugn i källaren som användes flitigt när jag var liten. Nu bakar vi mest någon gång om året som en kul familjetillställning.
I alla fall, hos oss eldar man i förväg, rakar ut glöden, viskar ur den värsta askan med en blöt enrisruska (färsk, som hämtas direkt från skogen medan det brinner) vilken även fungerar som temperaturreglerare (avkylning).
Sen är det dags för brödkakorna. I vårt fall 18 st (!) in i ugnen på samma gång i ca en timme...
Utöver att tajma baket till eldningen är det stora Tricket att få rätt temperatur i ugnen. Det finns mycket som påverkar, och i slutänden är det fortfarande min mamma som har bäst fingertoppskänsla :) .
Hur torr är veden? hur mycket ved? När är det dags att raka ur glöden? Hur många varv ska man viska med ruskan utan att kyla för mycket?... Det är bara att börja testa!
 
Hej!
Om ugnen är en ugn för att baka tunnbröd i och det borde det vara om du bor i Dalarna används den lilla luckan endast när du gör upp eld eller eventuellt i början när du värmer upp ugnen. När den är öppen får du bättre drag i ugnen men du eldar samtidigt för kråkorna. När det brinner bra stänger du den lilla luckan. Då kommer röken ut i överkant på själva ugnen. Med varm ugn för du glöden åt sidan och bakåt och du kan börja baka. Du eldar då kontinuerligt med vedträn på vardera sidan och eventuellt längst in. Om man har mycket glöd i ugnen behövs inte vedträn längst in. Med den lilla luckan stängd går det inte åt så mycket ved. Luft till förbränningen går då alltså in längs hällen och ut överkant på ugnen. Snyggt rör men du har inte så mycket nytta av det.

Karln
 
Aha det är så det är tänkt. Men om man ska elda överallt i ugnen, varför finns det då bara ett dike för askan på vänstersidan?
Känns ju som det kan bli väldigt trångt om jag ska elda på båda sidor samtidigt
 
Man kan raka glöden åt sidorna och låta den ligga kvar om man vill, eller så kan man raka ut den ur ugnen. Det skall inte vara brinnande ved i ugnen när man gräddar brödet. Då smakar det rök om brödet. Den ugn som jag använt är nyare och har en egen skorstenspipa, men det kommer ändå en del rök ur luckan när man eldar. Jag har fått för mig att en ugn utan lucka är avsedd för tunnbröd. Finns en lucka så kan man även baka högre bröd.

PA150072.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, vår ugn är i alla fall enbart avsedd för bröd (någon direkt tunnbrödstradition finns väl inte i Blekinge...?).
Den har lucka, och en rökgång som går upp i en pipa i den vanliga skorstenen.
Nära öppningen finns ett hål i botten som agerar tilluft och där man rakar ner glöden (hålet mynnar ut i en spjällucka nedanför ugnsluckan). Hålet täcks med ett lock medan man bakar.
Bakningen görs enbart på "eftervärme", dvs ingen glöd i ugnen tillsammans med bröden.

Ugnen "laddad och tänd" (det är alltid en livlig diskussion om exakt hur många vedträ som ska användas för lagom värme):
IMG_5561.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glödbädd på gång, notera hålet vid öppningen för tilluft och glödutrakning:
IMG_5563.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet av ett gott dagsverke, 18 goda brödkakor...:
20141129_155431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Förr brukade man täta rykande luckor med några strängar bröddeg efter att man stoppat in bröden i ugnen, vet dock inte vad nutida brandsäkerhetsreglementet säger om det.
 
Hej!
Min bakugn finns i Ångermanland och den är endast avsedd för tunnbrödsbak, När jag ser bilderna på ugnen i Dalarna verkar det gå att baka tunnbröd i den med öppen lucka även om den är hög på valvet. Den behöver mer ved om den är hög på valvet. Diket på ena sidan har jag ingen förklaring till. Luckan måste vara en bonus eftersom den ökar användningsområdet av ugnen,

Karln
 
Då lär det väl antagligen vara så att jag ska elda i mitten och när det börjat brinna ut så rakar jag ner glöden i diket på sidan så den hjälper till att hålla värmen?

Om jag ska baka vanligt bröd ska då luckan vara öppen eller stängd under gräddningen?
Jag har bakat bröd i vedugn förut men de har varit ganska moderna och helt annorlunda i konstruktionen.

Allt farmor kunde minnas var att de brukade baka vanligt bröd i den och att muren jämt var sotig ovanför luckan.
Knäckebröd har då iallafall bakats i den för brödstängerna hänger fortfarande kvar i kökstaket

Troligen så slutade de använda den på 40 talet när köket moderniserades och den större emaljerade vedspisen kom in för där bakades allt bröd innan det tillkom en elspis.

Bakåtsträvare som jag är så totalvägrar jag att använda elspisen :p
 
Finns en ganska trevlig norsk bok om bakugnar, att lära sig lite ur.
http://www.sprossa.no/products/bakerovnen-bok-for-deg-som-onsker-deg-bakerovn

Bakugnar finns i många varianter och har använts varierande.
Det vanligaste jag sett är att man eldar någon timme först så man får upp värmen i ugnen till arbetstemperatur, sedan rakar man ut all glöd helt. Då är det naturligtvis viktigt att hålla luckorna stängda så mycket som möjligt så inte värmen släpps ut, då ingen ny längre produceras.

Det går också skyffla glöden åt sidorna eller bakåt, men det blir väldigt mycket strålning av det så det man bakar i ugnen kan lätt bli bränt på ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.