Har ett dieselfordon som kommer stå stilla långa perioder och inte användas många mil när den används, typ att alltid ha full tank känns inte optimalt, så vill gardera mig och hälla i lite "gift" mot bakterierna.

Hittar dock inte var man får tag på detta. Tips önskas.
 
Jag googlade på ”bakterier diesel” och fick upp ett gäng produkter. Om de är likvärdiga så verkade biltemas billigaste köpet.
 
Hej Jag Köpte på Mekonomen dieseltillsats som heter Redline för 2 år sen när jag fick alger i filtret. Det fungerade bra.
 
Hep Hep skrev:
Jag googlade på ”bakterier diesel” och fick upp ett gäng produkter. Om de är likvärdiga så verkade biltemas billigaste köpet.
Biltemas var enda jag hittade när jag googlade men det finns inte i butikerna i Göteborg där jag finns.
 
B Birger Jarl skrev:
Hej Jag Köpte på Mekonomen dieseltillsats som heter Redline för 2 år sen när jag fick alger i filtret. Det fungerade bra.
Får kolla detta. Redline är ju dock lite brett så det är ett varumärke :) Men om jag letar på Mekonomen kanske det går att hitta.
Vid min googling hittade jag gamla trådar i forum för båtar och husbilar samt olika "mirakelprodukter" som man skall blanda i sitt bränsle. Inga av dessa hade dock miraklet att de dödade bakterier.
 
Tack!

Inte lyckat hitta något av ovanstående i "vanlig" butik men Redline kan jag åtminstone köpa på postorder. Inte för att det vimlade av den där heller.....
 
Båttillbehörsaffärer brukar ha medel mot alger i tanken.
 
M mattias_75 skrev:
Det här ska du köra på:
[länk]
Svindyr men verkar ju finnas i butik nära mig.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
N Nizztos skrev:
Svindyr men verkar ju finnas i butik nära mig.
Den är i mina ögon inte vansinnigt dyr kostar 36 öre per liter diesel.
Behandlar man dieseln när man slutar köra så blir det inte jättedyrt tycker jag. 36 kr på en 100 liters tank. Sedan omsätter man bränslet och tillsattser behövs inte.
Viktigast är dock att undvika vatten, då svamp och bakterier frodas i skiktet mellan vattnet i botten och dieselbränslet ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.