Hej alla! Hoppas på lite vägledning här på forumet.

Vi har ett sutteränghus byggt -69, värmesystemet är bytt på 80-talet från olja till vattenburen el.

När man har tvättat eller kör köksfläkten så luktar det riktigt illa av avlopp på undervåningen. Trodde först att det var ett rör som spruckit under huset men det visar sig att lukten kommer från självdraget i tvättstugan som ligger längst in från trappan på undervåningen.

Har självdrag i huset med en kanal från tvättstugan och en från dusch på undervåningen upp på taket i en gemensam huv. i den huven kommer också självdrag från badrummet på övervåningen och avloppsluftaren??


Tidigare ägaren har bytt fönster men det finns inga spaltventiler och heller inga ventiler i vägg i något rum.

Skulle behöva vägledning vart man ska börja och hur man löser det akuta problemet. Just nu har vi tejpat för ventröret i tvättstugan..........
 
Är ingen expert men har liknande problem själv. Du verkar ha för lite tilluftsventiler i huset. Köksfläkten skapar undertryck och luften sugs in genom skorstenen. Och eftersom avloppsluftningen, om jag förstår dig rätt, kommer ut i närheten av de andra kanalerna sugs den illaluktande luften ner i huset. Du skriver att du har en "huv" - typ nåt sånt här? Det har jag i alla fall, och jag misstänker att den gör att den illaluktande luften från huset sugs ner lättare än om man inte har någon huv (luften bromsas av och samlas i huven istället för att flyga ut i det fria).

studio1004 skrev:
Tidigare ägaren har bytt fönster men det finns inga spaltventiler och heller inga ventiler i vägg i något rum.
Lösningen är kanske att ta upp friskluftsventiler i sovrum, vardagsrum och liknande. Därmed borde luften komma in genom dessa istället för genom skorstenen. (Det har dock inte löst mitt problem men det är en annan historia...)
 
Hej
Det är inte så att köksfläkten sitter i samma huv som övrig ventilation?
Gör den det så är mitt tips att sätta en egen huv för köksfläkten och att konvertera självdraget till mekanisk frånluft.
Självdrag funkar inte när man slutat elda.
Fredrik
 
Precis jag har en huv och alla kanaler inkl. avluftaren för avloppet går upp där. Det enda som inte går till den huven är imkanalen för köksfläkten.

Jag funderar på om man skulle borra hål i huven och leda upp avluftaren ovan huven för att få bort lukten. Det löser inte baksuget men ialla fall lukten tills vidare
 
Fredrik Å: Vad innebär konverteringen för mig för att få mekanisk ventilation?
 
Då har du problemet där.
Köksfläken skapar ett sådant pass stort undertryck att luften går bakvägen. Om du öppnar ett valfritt fönster när du kör fläkten så ska du se att det inte luktar avlopp längre. Luften tar alltid den enklaste vägen.
Att borra hål är nog ingen vidare idé.Risken är att du får in vatten genom frånluftskanalerna.
Vi hade en liknande konstruktion förutom avluftningen som går i egna genomföringar.
På våra huvar togs taket bort och fläktar monterades istället och sen tillverkades ett nytt tak som sitter ovanpå fläkten

Det jag skulle göra för att konvertera är:
1.Flytta avloppsavluftningen till en egen takgenomföring. Den har absolut inte att göra i frånluftshuven
2.Montera en fläkt med varvtalssyrning ovanpå/i befintlig frånluftshuv .
3.Byt frånluftsdonen till moderna Eff
4.Montera tillluftsventiler i samtliga vistelserum. Ej där du har frånluft
5.Se till att den finns springor under innerdörrarna så att luften kan passera
6.Ring efter en venttekniker som kan justera in anläggningen.
7.Gläd dig åt att du minskat risken för mögel på vinden, badrummet,tvättstugan och fått ett betydligt behagligare inomhusklimat.
Fredrik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.