Hej!

Vi har precis renoverat vårt kök och har använt oss utan Ikeas kök. Vi har gjort en köksö men vet inte vad vi ska sätta på baksidan av ön.
Vi har bodbyn köksluckor i färgen off white.

Vad kan ni rekommendera?
 
  • Nyrenoverat kök med en ö som har Bodbyn off-white luckor och en outredd baksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Antingen samma luckor som skruvas (från insidan) eller limmas fast eller täcksida.
 
Min sambo vill tyvärr inte ha luckor där så det går inte :(

Vart hittar man täckskivor förutom på Ikea? Deras täckskivor har inte rätt höjd utan då kommer där bli en skarv över hela baksidan. Eller har jag sett fel?
 
J Jenkan1 skrev:
Min sambo vill tyvärr inte ha luckor där så det går inte :(

Vart hittar man täckskivor förutom på Ikea? Deras täckskivor har inte rätt höjd utan då kommer där bli en skarv över hela baksidan. Eller har jag sett fel?
Vi har också en köksö, tyvärr blev det en skarv men det får man leva med :D
 
  • Gilla
leoj
  • Laddar…
tommib
Täcksidor som passar IKEAs luckor specifikt hitar du bara på IKEA. Om du bara vill ha en vit skiva går det väl bra med vilken melaminskiva som helst. Kan vara lite svårt i de dimensionerna men fråga på ett närliggande byggvaruhus.

IKEA har inte så stora täcksidor, det blir en eller flera skarvar om du ska använda deras.

Hade ni någon plan innan?

Om ni har barn kan ni ju sätta upp en skiva som ni målar med griffeltavelfärg så kan ungarna måla järnet där medan ni lagar mat. Jag såg medan jag skrev att hällen är där iofs så det är nog en dålig idé.
 
Ni verkar ha samma färg på golvet som på väggarna. Bara att bygga upp en vägg med parketen?
 
Måttbeställ en Mdf från närmsta snickeri, målad i valfri kulör. Ungefär samma pris som täcksida men med rätt mått och utan skarv.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Snikvarianten är att sätta mdf som du sen limmar fast panelskiva på. Extra snik om du använder snabblack (spray) på panelskivan också.
 
Här ser jag en säkerhetsrisk som borde byggas bort, det är att hällen är placerad i den s k ön men endast med 630 djup. En köksritare rekommenderar alltid djup 900 eller mer. Bygg en högre bakkant ca 1100 för att slippa att ngn fastnar i ett kastrullhandtag och får t ex pastavatten över sig. Material kan vara spontat virke, det passar till Bodbyn. Ta med en front och låt färgaffären koda av den, så får ni samma nyans.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Fibo:s väggskivor är tåliga och finns i en mängd mönster. Skulle nog funka om ni hittar nått mönster ni gillar. Gissar att skivorna avsedda som stänkskydd i kök är för låga, men då finns ju badrumsskivorna.

https://fibo.se/bygg-badrum-kok/

Håller med flera föregående ang. hällen och säkerhetsrisken, men golvytan bakom hållen kommer ju också täckas av fett och annat stänk. Någon form av genomskinlig skiva som sticker upp en bit bakom hällen kanske?
 
Tack för alla svar, blir att sätta luckfronter.

Ang säkerheten så är det Ikea som planerat köket och dom nämnde inget om detta? Vi lämnade in måtten å var med och bestämde men Ikeas köksplanerare ritade själva köket och nämnde inget om detta? :(
 
J Jenkan1 skrev:
Tack för alla svar, blir att sätta luckfronter.

Ang säkerheten så är det Ikea som planerat köket och dom nämnde inget om detta? Vi lämnade in måtten å var med och bestämde men Ikeas köksplanerare ritade själva köket och nämnde inget om detta? :(
Ring till IKEA och påpeka detta, kanske har de ett svar eller en bra lösning på det.
 
tommib
Det är egentligen rätt intressant att IKEA inte reflekterat över att hällen är enkelt åtkomlig "bakvägen". Normalt lagar man ju mat på de bakre plattorna när man har småbarn hemma (eller man och man, jag gör det). Här finns inte den möjligheten. Det är också som Henrik.S påpekar dumt ur stänksynpunkt.

Om man ska hålla på och tänka på att hällen och vasken ska vara på samma bänkyta så är detta en dum sak att missa.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.