Hej!

Har hittat en del "fel" i husets elcentral. Delar upp det i 2 delar:

Del 1.
Är det normalt med bakström via 2-fas varmvattenberedare? Jag fick spänning på 2 faser (L1 och L2), trots att jag endast skruvat i en huvudsäkring i skåpet (ute), efter en massa mätning och losskoppling med ström på hittade jag att det kommer via VVB, 220 V både på spänningssatt fas men även 220 V på den andra fasen som matar VVB. Med alla huvudsäkringar i mäter jag 380 V mellan samtliga faser. All el fungerar i huset inklusive VVB (bara några år gammal) som går på 400 V.
Frågan är alltså om något är fel, eller är bakström via VVB helt i sin ordning?

Del 2. Huvudsäkringarna sitter på linje i mästerskapet med L1 övers L2 i mitten samt L3 underst. I elcentralen sitter R överst S i mitten samt T underst (huset är från 70-talet). Nu till frågan: Jag gissar att man kan anta att L1-L3 sitter rätt kopplade i mästerskapet, men L1 är inte R, L2 är inte S och L3 är inte T inne i elcentralen, man har alltså kastat om dessa. Frågan är alltså är det givet att det är rätt i mästerskapet (inkommande plomberade elen alltså).
Problemet som kan uppstå är ju om jag vill köra någon 3-fasmotor, som då kan snurra åt fel håll, är det något annat detta kan påverka? Eller ssk jag lämna det som det är? Tanken är att en elbilsladdare ska in via 3-fasuttag, kan detta påverkas av omkastade faser? Jag tror inte att det har någon betydelse, i annat fall än 3-fasmotor, vilket jag inte har någon i dagsläget.
 
S skarj skrev:
Är det normalt med bakström via 2-fas varmvattenberedare? Jag fick spänning på 2 faser (L1 och L2), trots att jag endast skruvat i en huvudsäkring i skåpet (ute)
Ja, det är helt normalt. Alla laster som sitter mellan faserna har den egenskapen.

S skarj skrev:
Problemet som kan uppstå är ju om jag vill köra någon 3-fasmotor, som då kan snurra åt fel håll, är det något annat detta kan påverka? Eller ssk jag lämna det som det är? Tanken är att en elbilsladdare ska in via 3-fasuttag, kan detta påverkas av omkastade faser? Jag tror inte att det har någon betydelse, i annat fall än 3-fasmotor, vilket jag inte har någon i dagsläget.
Det är ingenting du behöver bry dig om. Det är nog ganska vanligt att gamla anläggningar har lite slumpmässig fasordning. Den dagen du kopplar in en motor måste du ändå säkerställa att den går åt rätt håll (genom att koppla motorn rätt, inte genom att ändra i centralens matning).
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
S skarj skrev:
Hej!

Har hittat en del "fel" i husets elcentral. Delar upp det i 2 delar:

Del 1.
Är det normalt med bakström via 2-fas varmvattenberedare? Jag fick spänning på 2 faser (L1 och L2), trots att jag endast skruvat i en huvudsäkring i skåpet (ute), efter en massa mätning och losskoppling med ström på hittade jag att det kommer via VVB, 220 V både på spänningssatt fas men även 220 V på den andra fasen som matar VVB. Med alla huvudsäkringar i mäter jag 380 V mellan samtliga faser. All el fungerar i huset inklusive VVB (bara några år gammal) som går på 400 V.
Frågan är alltså om något är fel, eller är bakström via VVB helt i sin ordning?

Del 2. Huvudsäkringarna sitter på linje i mästerskapet med L1 övers L2 i mitten samt L3 underst. I elcentralen sitter R överst S i mitten samt T underst (huset är från 70-talet). Nu till frågan: Jag gissar att man kan anta att L1-L3 sitter rätt kopplade i mästerskapet, men L1 är inte R, L2 är inte S och L3 är inte T inne i elcentralen, man har alltså kastat om dessa. Frågan är alltså är det givet att det är rätt i mästerskapet (inkommande plomberade elen alltså).
Problemet som kan uppstå är ju om jag vill köra någon 3-fasmotor, som då kan snurra åt fel håll, är det något annat detta kan påverka? Eller ssk jag lämna det som det är? Tanken är att en elbilsladdare ska in via 3-fasuttag, kan detta påverkas av omkastade faser? Jag tror inte att det har någon betydelse, i annat fall än 3-fasmotor, vilket jag inte har någon i dagsläget.
Del 1= Funkar så.
Del 2= spelar ingen roll förutom till motor.
Vill man ha rätt så mäter man upp det med en fasföljdsprovare och kastar om vid behov.
 
  • Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
Stort tack till båda två!

Det var det jag trodde själv när jag tänkte till, det var 3 år sedan jag läste och kopplade 3-fas, har inte arbetat med det efter skolan. Blev överraskad när jag fick spänning på två faser med en huvudsäkring, men när jag hittat att det var via VVB, började det gå upp ett ljus, men tänkte att det är bäst att fråga expertisen.

Angående fasföljden så håller jag med, det känns mer logiskt att kasta om på motorn om jag tex skaffar någon maskin i framtiden, så vet jag att våra elektriker gör på jobbet, vilka jag inte fick tag på hemifrån idag:)

Tack igen, nu känner jag mig trygg att det inte är några konstigheter.
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.