Kanske lite underlig fråga men om jag har många tapetrullar, kan jag tapetsera med baksidan ut istället för att köpa renoveringstapet i onödan? Det är tapet av nonwoven.

Jag ska måla 3 väggar och sedan tapetsera en fondvägg. Så jag tänker att jag kan måla på tapeten där jag satt baksidan utåt.
 
Går säkert att använda dom tapeterna, men,renoveringstapeten är tjockare och tar i och med det bort fler ojämnheter på väggen.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
M mickekarl skrev:
Går säkert att använda dom tapeterna, men,renoveringstapeten är tjockare och tar i och med det bort fler ojämnheter på väggen.
Väggen är rätt ok när det gäller ojämnheter. Jag har bara fått kämpa lite för att få bort tapetrester då nuvarande lager är/var glasfiberväv (jag har ju börjat riva ner den fast inte alla väggarna på en gång) och på den tapet som var bakom där hade det satt sig lite struktur från glasfiberväven. När det är klart med rivandet så kommer jag slipa så inget löst är kvar. Däremot tror jag det blir snyggare om jag målar på en tapet än att måla direkt på väggen som skulle kunna funka. När jag nu liksom har så många rullar så varför köpa andra? Jag skulle även kunna tapetsera de väggar jag tänkt måla med rätt sida utåt för jag tror att färgen skulle täcka ganska bra. Jag ska måla isåfall med Julas väggfärg askgrå eller någon liknande grå färg jag har hemma. Tapeten jag ska använda mig av är rätt mörk med stora blommor och stjälkar i mönstret. Mest varför jag tänkte ta baksidan är att det går fortare för tapetserar jag med rätsidan utåt så måste jag göra riktigt och mönsterpassa för vad händer om jag bestämmer mig för att inte måla just nu? Då är ju det snyggt ändå.
 
M mickekarl skrev:
Går säkert att använda dom tapeterna, men,renoveringstapeten är tjockare och tar i och med det bort fler ojämnheter på väggen.
Renoveringsrum med ojämnt skalade väggar, hög med diverse föremål, fönster med ljusstake och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungefär så här ser det ut just nu. Jag är lite trött idag så det har inte hänt så mycket mer sen igår.
 
Känns onödigt att tapetsera för att sen ändå måla över.
 
raveper raveper skrev:
Känns onödigt att tapetsera för att sen ändå måla över.
Jag köpte renoveringstapet och det gick bra men så tog den slut lagom när det var två bårder kvar så jag tog min vanliga tapet och vände den med baksidan utåt. Det gick väldigt bra och blev bra resultat. Det var t.o.m. lättare att få upp på väggen. Nu har jag bara lite kvar i rummet då jag bestämde mig för att ha mer än en vägg med tapet. Så jag beställde fler rullar och ska få upp det bara. Jag tog en liten paus pga annat jag var tvungen att göra först. Hemmakontor med mönstrad tapet på väggar, skrivbord med datorer, stol och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med mörk mönstrad tapet på väggen, vitmålat tak, kontorsmöbler och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så istället för en fondvägg och tre väggar med färg blir det nu denna tapet på tre väggar och en vägg med färg. Jag är nöjd med resultatet så här långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.