Hej,

Jag tänkte kolla runt på weeben, ni som anlitat ett BBV behörigt företag. Hur många av dessa har byggt helt rätt med inget bakom våtrumsskivan och hur många har satt osb skiva eller liknande?

Vi har byggt två badrum och fått korrekta BBV kvalitetsdokument av firmorna, men ingen av de två vi anlitate i Stockholm/Uppsala använde Osb.

Helt oberoende firmor där vårt kontrakt vat tydligt - enligt nya, gällande BBV regler.
 
Redigerat:
Stålreglar/plåtreglar är väl inget krav?
Vi bygger alla badrum med våtrumskivor utan Osb.

Bygger man däremot enligt GVK och sätter duk så kan man fortfarande använda osb och kartonggips (kunden ska dock kontakta sitt förs.bolag för att få det godkänt med kartongips innan start, vi har inte byggt så men man kan göra det)

Osb är inte nödvändig MEN kunden måste veta exakt var allt ska sitta innan byggstart för att få kortlingar där det ska fästas upp saker, nu och i framtiden
 
Enligt de nya BBV reglerna får man inte ha träbaserat material i väggen.

Min fråga rör trähus där reglar normalt sett är i trå. Då skall man tydligen ha stål....som stöd för möbler mm.
 
Åsa, läs reglerna en gång till. Det gäller bara träbaserade skivor.
 
ACME skrev:
Åsa, läs reglerna en gång till. Det gäller bara träbaserade skivor.
Ja, och vad är OSB?

Tro mig jag har blivit utbildad till 100% av IF och skador.....Jag pratatr ju om OSB i väggen. Det är ju en TRÄbaserad skiva.
 
Ja, OSB är av trä och inte tillåtet enligt BBV eftersom det är en träbaserad skiva, men du pratar även om att träreglar är inte tillåts. Det gör dom, och det står inget annat i branschreglerna.
 
Åsa76 skrev:
JTro mig jag har blivit utbildad till 100% av IF
Trots att jag har hållit på i arton år nu, så anser jag att jag fortfarande har massor kvar att lära... Jag kanske också skulle ta och ringa till IF...;)
 
Lägger mig i lite. Ni skriver att det är ok att ha träreglar och kotlingar men vad är det som gör det sämre om man lägger en osb mellan dessa reglar och kotlingar och godkänd väggskiva? Jag ser bara fördelar, reglarna bli ännu starkare och våtrumskivorna oxå + att man kan skruva på flera ställen ( läs överallt bara det inte är tunga grejer) Osb är ju inte av mera trä än reglarna och har man reglat rätt så.. Förklara den som kan ;)
 
jag tror tanken är att Osb och spånskivor kan svälla och mögla, inte för att jag kan se vad det ska spela för roll då är ju fuktskadan redan ett faktum.

Svartmöglet som kan bli på kartonggips är inte skadligt så länge badrummet inte rivs
Osb är det nog mindre trä i än i reglarna (lim)
 
Det stämmer. Rent trä kan bli fuktigt och torka utan att tappa sina tekniska egenskaper.
 
Men, det är ju Jon i något sammanhang som skrivit att man skall enligt nya BBV regler reglaupp med stålreglar för att sätta tex möbler.

Stämmer inte det alltså.
 
Då har du nog missförstått Jon. Det är naturligtvis ännu bättre med plåtreglar om det funkar i den aktuella konstruktionen, men det är inget krav.
 
ACME skrev:
Ja, OSB är av trä och inte tillåtet enligt BBV eftersom det är en träbaserad skiva, men du pratar även om att träreglar är inte tillåts. Det gör dom, och det står inget annat i branschreglerna.

Okej jag menade inte trärgllarna som sitter i husstommen, men att sätta upp fler för att montera möbler o sådant är det ok? Det är ju träbaserat?

Om man då reglar med plankor sklle det vara ok, men inte att sätta en osb? Sätter man plankorna tätt så är det ju reglar men inte skiva?

HUR SOM haver handlade enentligen inte min tråd om definitioner, jag ville veta hur många som byggt emd behöriga företag som har osb? Jag tycker det verkar vanligt fast felaktigt.
 
ACME skrev:
Trots att jag har hållit på i arton år nu, så anser jag att jag fortfarande har massor kvar att lära... Jag kanske också skulle ta och ringa till IF...;)
Jag påstår inte att jag vet allt om detta, men tycker det lät lite nedlåtande av dig att påstå att jag inte visste att osb är en träskiva............

Min tåd handlar inte om balkarna i huset utan om osb skivorna som massor av företag använder sig av. Jag kan säga me d100% säkerhet att osb är träbaserat och inte godkänt.
 
Anledningen till att osb inte tillåts är tydligen enligt BBV inte baserat på fuktkänslighet hútan att om man har en skiva i ställer för regel så får eventuellt skruvhål ingen botten och kan inte tätas ordentligt.

Det är inte att det är fuktkänsligt och kan mögla.


Svar på denna fråga från BBV:
"Poängen är att infästningar alltid skall göras i fast konstruktion, t.ex. regler, aldrig i skivmaterial. För att kunna täta skruvhål ordentligt måste hålet ha en botten. Det får inte gå rätt igenom."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.