Renoveringsarbetet i källaren rullar vidare. Den gamla tvättstugan ska bli ett badrum, och det gamla pannrummet ska bli tvättstuga. Har precis bytt avloppet som legat sedan 1963 och gjutit igen. Fortsatte med att riva ned lite gammelvärdens våtrumstapet. Bakom tapeten finns en hel del svarta fläckar - mögel!
Det verkade endast sitta i klistret. Kan det vara så enkelt? Bort med det gamla klistret, möglet väck?

Tänkte kakla utan tätskikt samt ha plastmatta på golvet.
 
Riv bort allt organsiskt och borste rent väggen. Sen ta mögektvätt innan du börjar med nåt annat.
 
Spraya japes mögel fri (röd flaska) innan du börjar borsta, annars sprider du runt sporerna. Eller japes prickfri (svart flaska) om det är konstaterat svartmögel.
 
Men om du lägger plastmatta på golvet, är det inte stor risk att du får mögel under den också om du nu har det under plasttapeten på väggarna?
 
Fundera på om du endast ska tätskikta runt golvbrunnarna & vara utan tätskikt i resten av utrymmena,
detta innebär att du tex. får skippa plastmattan & köra med klinker istället (eller annat diffusionöppet mtrl)
 
Lane skrev:
Men om du lägger plastmatta på golvet, är det inte stor risk att du får mögel under den också om du nu har det under plasttapeten på väggarna?
Kan tyckas, men det har legat matta där sedan tidernas begynnelse, och betongen är torr, och ingen tillstymmelse till tillväxt där. Hoppas att det klarar sig... Vill tro att väggarna mår bättre av att få bort våtrumstapeten och få sig lite kakel, givetvis utan tätskikt.

Ser att jag missade att skriva att det är lättbetong/betong med puts där möglet verkar finnas.
 
Att lägga en fukttät plastmatta på ett källargolv är inte "by-the-book" även om det kanske fungerar. Och med mögel bakom den fukttäta tapeten hade jag inte chansat på en fukttät golvmatta.

Varför inte klinkra istället? Fix, fog och klinker behöver inte bli dyrare än plastmatta. Byggmax standardklinker kostar 65 kr/kvm.

Vill du har en varmare känsla på golvet kan du lägga ut en vanlig golvmatta av plast istället.
 
Lite villrådig är jag allt i valet av golvbeläggning. Tilläggas ska att ingen direkt vattenbegjutning kommer att ske (duschkabin ska användas). Visst, vattenmätaren kan springa läck, men det går inte att säkra upp allt in absurdum...

Varför jag siktat in mig mestadels på plastmatta är av bekvämlighetsskäl då det är lättstädat.
 
Slipad betong borde ju funka isåfall, det är nog minst lika lättstädat som plastmatta men utan risken att fukt stängs in. Även målad betong borde gå bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.