Eftersom jag fick idén att testa det här på forumet så tänkte jag att jag kunde dela med mig av mina erfarenheter:

Bakgrund


Det verkade som om vi hade väldigt ojämn temperatur i de olika rummen och jag var intresserad av att se hur den varierade över ett dygn samt hur stor skillnad det var. I förlängningen skulle det även vara intressant styra det här genom någon logiks om använder mätvärdena från de sensorer jag satt ut.

Efter att ha gjort en del research så kom jag fram till att det fanns hur många proprietära system som helst. Dessa har ett par saker gemensamt:
  • Hög kostnad
  • Inget API för vidareutveckling
  • Bara sensorer av viss typ

Efter lite googlande kom jag fram till att jag borde kunna skapa en egen sensorcentral genom att kombinera en, eller flera, raspberry Pis med sensorer som följer oneWire protokollet. Det faktum att man kan köra en linux-dist på PI:n var även en avgörande faktor eftersom min styrka ligger i programmering/design/arkitketur. Bara jag fick in alla mätvärden och det svagelektriska fungerade så visste jag att jag kunde fixa resten.

sensorer.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inköp

En timmes googlande eller två ledde till följande kravlista
  • Adapter som kunde hantera tillräckligt många Ampere
  • Minneskorte som var bevisat kompatibelt.
  • Trådlösa nätverkskort för att inte behöva dra kabel överallt, jag gillar inte synliga kablar.
  • Skärmen för att kunna ha en status-skärm i köket. Med facit i hand borde jag köpt en lite större, 3.5” är litet. Men för $20 är det ok göra den missen.

Jag hittade bra priser på det mesta på amazon/ebay:


VadSummaNOK
2 st Raspberry PI B + box513 NOK513
2 st 1500mA powersupply15,97 GBP138
2 st 8GB SDHC med Raspbian15,98 GBP138
2 st Edimax WLAN USB24,68 GBP213
1 st 3,5” TFT LCD17,91 AUD105
Onewire sensorer (2 adaptrar, 3 externa, 5 interna tempmätare)106 GBP934
Totalt1107

system.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beskrivning

Jag utgår från två PIs som kommunicerar över WLAN. För att enkelt få det fungera ställer jag in routerna lås IP till MAC-adress. En av PI:na håller databasen, den andra webservern. Båda PI:na har sensorer kopplade till sig, d.v.s en RPI2 adapter och ett antal sensorer.

För att kunna ta värden från sensorerna kör jag owfs. Data från owfs hämtas med ett python-script som triggas varje x minuter av ett cronjob.

För att kunna se på data kör jag mot den PI som har en apache-server. M.h.a PHP hämtar jag data från mySQL-databasen och sammanställer det till JSON-format.

Sidan som visar upp data använder Google charts för visualisering.

Ovanstående lösning kan expanderas väldigt långt. Vill man inte dra kabel mellan sensorerna så är det bara köpa flera Pis. Så länge de lagrar data i samma DB så kommer sensor-data dyka upp i det webservern visar.

Resultat

Över all förväntan. Det kräves en del googlande för att få allt att snurra men sen när det väl var på plats så har det visat sig vara hur stabilt som helst. Just nu kan jag ta ut följande två informationsbilder:

sensor_now.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden ovan visar vår lägenhet och aktuella sensorvären per 23:22:12. Den hämtar nya värden varje minut automatiskt. Just nu ser det ut som om det är ganska varmt men det har mer att göra med min placering av sensorerna än något annat.

timeline-graph.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden ovan visar en timeline graf (genererad av google charts) av data för alla sensorer över tid. Just detta utsnitt visar 5 dagar och man kan se att det varit sol 3 av dessa och att innertemperaturen påverkats rejält dessa dagar. Här finns mycket datamining att göra!

Förbättringsområden


  • Backup av mysql till NAS
  • PHP-koden är ett riktigt hack och verkar dessutom stå för den större delen av responstiden. Går säkert förbättra.
  • Styra elementen baserat på faktisk temperatur
  • I.o.m att jag kan nå webservern från internet så skulle jag kunna skapa en på/av switch för elementen som jag kan styra på distans. Går styra över GPIO eller USB-porten
  • Testa fler sensorer, jag vill ha in elförbrukning i det hela.
  • Skapa en till installation, montera webcam i tillägg och sätta på stugan.

Diverse bilder

DSC_5728.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_5734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_5740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_5743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_5745.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_6380.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_6382.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_6411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_6414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_6417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_6463.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_6464.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_6468.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-03-14 19.07.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-03-12 12.13.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannabacken och 4 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt :)
Tack för att du delar med dig av ditt projekt
 
Kanon projekt och bra förklarat!!!

Detta är lite vad jag också är ute efter har dock bara införskaffat en raspberry pi.
Har du möjlighet att speca lite mer vad du köpte för adaptrar och sensorer kanske lite länkar?!
 
Kul projekt! Får dock inte riktigt ihop priskalkylen...

Hur kommer det sig att du kör allt på två Raspberrys, är det för att underlätta kabeldragningen? Och finns det någon speciell anledning till att inte köra webserver och databas på samma enhet?

Kan för övrigt rekommendera kombinationen Nginx/PHP-FPM istället för Apache/MOD_PHP i fall du vill spara mer på resurserna. Men det kanske inte spelar så stor roll i detta fallet då jag antar att antalet besökare är relativt begränsat...
 
Kul,

Jag har gjort en liknande , men enklare installation (med trådbundna sensorer) med R-PI. Resultatet ses nedan, har statistik för 24h, vecka, månad.år resp 10 år oxså.

1366886882438.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina komponenter:
https://www.m.nu/dator-raspberry-pi-model-b-512mb-ram-p-567.html?osCsid=sji0tch2k5er5tsrmntblm54d2 :R-PI
https://www.m.nu/rpi-i2c-1wire-expansion-module-v11-p-677.html?osCsid=sji0tch2k5er5tsrmntblm54d2 : I2C till OneWire adapter
https://www.m.nu/patchpanel-6xrj12-2x-skruvterminaler-p-454.html?osCsid=sji0tch2k5er5tsrmntblm54d2: Patchpanel
https://www.m.nu/ds18b20-p-282.html?osCsid=sji0tch2k5er5tsrmntblm54d2 : Tempsensorer
https://www.m.nu/elovervakningspaket-1wire-p-494.html?osCsid=sji0tch2k5er5tsrmntblm54d2 : Elmätare (eller bygg själv av de komponenter som ingår), ej ännu inkopplad...

Diverse RJ12 kontakter och EKKX sladdar.
Mjukvaran på R-PI: OWFS + RRDTool + Apache.
Snickrar nu på en enkel Android-app för att kolla mätningarna från telefonen, grafen oven är faktiskt skickad från appen ....;)
 
Som synes ovan är fokus på installationen att ha koll på bergvärmepumpens olika delar:
KBin = köldbärare in, dvs från borrhålet
KBinFLM = Köldbärare efter att FrånLuftsModulen har värmt upp den ytterligare, samma temp som går in i bergvärmepumpen
KBRet = Kölbärare efter att BVP har sugit ur temp ur borrhålsvätskan.
VBFram = Värmebärare fram, dvs tempen på vattnet till golvvärmen
VBRet = tempen på golvvärmen tillbaks från golvet.
 
roggan78 skrev:
Kanon projekt och bra förklarat!!!

Detta är lite vad jag också är ute efter har dock bara införskaffat en raspberry pi.
Har du möjlighet att speca lite mer vad du köpte för adaptrar och sensorer kanske lite länkar?!
Sensorerna är köpta här: http://www.sheepwalkelectronics.co.uk/ om du ser på utbudet så är det ganska enkelt lista ut vad jag satte var.
 
perkaby skrev:
Kul projekt! Får dock inte riktigt ihop priskalkylen...

Hur kommer det sig att du kör allt på två Raspberrys, är det för att underlätta kabeldragningen? Och finns det någon speciell anledning till att inte köra webserver och databas på samma enhet?

Kan för övrigt rekommendera kombinationen Nginx/PHP-FPM istället för Apache/MOD_PHP i fall du vill spara mer på resurserna. Men det kanske inte spelar så stor roll i detta fallet då jag antar att antalet besökare är relativt begränsat...
Håller med dig, jag får inte heller totalen att gå ihop nu när jag ser på vad jag fört upp ;) Delsummorna stämmer dock.

Orsaken att jag kör 2 pi och inte en är bara för att ha en arkitektur som går att expandera hur långt som helst utan att behöva dra kabel.

När jag sen väl hade 2 så ville jag distribuera lasten lite. Visar sig att rendering av HTML är mycket tyngre än SQL-queryn jag kör. Skall kika på mod:en du rekommenderar, går som sagt lite trögt även om det är väldigt lite trafik.
 
Alltid kul med onewire och owfs, har kört det en del med vanlig pc. Vill man handla i Sverige kan jag rekommendera www.m.nu .
 
PHermansson skrev:
Alltid kul med onewire och owfs, har kört det en del med vanlig pc. Vill man handla i Sverige kan jag rekommendera www.m.nu .
Är säkert bra kvalitet på sakerna man får därifrån men när jag jämförde priserna med http://www.sheepwalkelectronics.co.uk/ så var m.nu rejält dyrare. I.o.m att uk är inom eu så blir det ju inget gränsstrul heller. Se t.ex på deras utomhussensorer 139:- sek eller GPB 5,90.
 
Lini skrev:
När jag sen väl hade 2 så ville jag distribuera lasten lite. Visar sig att rendering av HTML är mycket tyngre än SQL-queryn jag kör. Skall kika på mod:en du rekommenderar, går som sagt lite trögt även om det är väldigt lite trafik.
Efter att just ha prövat lite fram och tillbaka med en av mina Pi:ar som kör xbmc och som jag måste ha VPN till lagringsservern för så kan jag instämma i kören och rapportera att de går väldigt bra att överklocka långt. Jag kör som sagt xbmc/sshfs och min pi klarade inte högupplöst lagrad film. Men efter att ha ökat max CPU till 950 MHz (från 700) och core frequency till 440 (450 var inte stabilt) så klarar den nu av det! Detta utan att ligga i närheten av "farliga" temperaturer.

Så även om jag typiskt låter bli det med vanliga datorer, så funkade det väldigt bra att överklocka utan större problem. Modesta överklockningar (dvs där man inte höjer matningsspänningen) inkräktar inte heller på garantin, men även om de mer brutala överklockningarna gör det, så skall det mycket till innan man skadar hårdvaran (kolla temperaturerna) och även om man skulle göra det så är det ju inte hela världen att köpa en ny.

Liten varning dock, med för hög core frequency så kommer sönderskrivningen av filsystemet på sdkortet som ett brev på posten, så ta höjd (dvs backup) för det innan, så går det snabbare att komma tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.