Hej!

Jag har nyss köpt en bostadsrätt, förra ägaren renoverade badrummet hösten 2006.
Det visade sig dock vid inflyttning att renoveringen inte håller måttet, bland annat har golvet ej lagts med rätt fall, det är till och med så illa att det är bakfall precis i det hörn där duschen sitter. Badrummet är helkaklat med klinkers på golvet. Huset är ett trevåningshus från 60-talet, golvet under är betong antar jag, väggar betong eller trä.

En hantverkare (från certifierad firma) som var och tittade dömde ut det hela och sa att det inte uppfyllde kraven på fackmannamässighet som man bör förvänta sig av ett nyrenoverat badrum. Säljaren har hela tiden försäkrat att trots bakfallet så är tätskiktet under bra, men hantverkaren säger att även ett korrekt lagt tätskikt kan luckras upp eftersom vattnet inte kan rinna av under plattorna i bakfallet utan ligger kvar.

Vilka konsekvenser kan detta byggfel få på tätskiktet?
Hur snabbt kan eventuella komplikationer uppstå?
Vilka skador kan uppstå med betong under? Om ev. fukt når en vägg som ej är betong?

Mvh En badrumsnovis som hoppades att "nyrenoverat" betydde "problemfritt"
 
Hej
Kan inte svara på din fråga om det skulle kunna lösa upp sig etc men den certifierade hantverkaren vet (förhoppningsvis) vad han pratar om.

En allmän reflektion är att om inte ens en så väsentlig sak som fallet är något så när korrekt utfört så kan man verkligen undra hur både tätskikt är och resten är gjort.

Du kommer ju ha vatten och fukt stående mot vinkeln golv-vägg året om om du använder duschplatsen normalt. Hörn och vinklar är redan från början kända kritiska områden i ett våtrum och stående vatten där är inte bra. Rena hazarden att lita på säljarens utfästelser om tätskikt också med bakgrund av felet med fallet skulle jag tycka iaf :eek:
.
Det är ju t ex inte helt otroligt att du har kartonggips på väggar med kartong som gärna sörplar och suger fukt om nu tätskitet inte håller tätt och då kan det säkert mögla rätt fort.

Frågan gäller ju inte bara dina egna fuktproblem och ev mögel hos dig utan i ett längre perspektiv och värsta fall vad fukt och vatten som letar sig vidare ner i byggnaden kan orsaka för fler skador. Där är ju DU numera mer som ägare mer eller mindre ansvarig fö om du har kända allvarliga fel i din egen bostad som kan skada övriga delar av byggnaden.

Observera att jag bara möjligen är överdrivet försiktig och naturligtvis inte kan garantera att det är en katastrof just i ditt fall. Tätskiktet kanske är helsvetsad matta med ordentliga uppvik och då kanske det klarar sig ett tag. Jag själv skulle nog dock inte acceptera ett så "osäkert" våtrum.

Vid köp av bostadsrätt är det väl köplagen och 2 år som gäller så låt inte säljaren förhala i evighet om det så här uppenbara fel. Det kan dock kanske vara ett problem om du redan från början (innan köpet) var väl medveten och informerad om det felaktiga fallet och accepterade detta som helt ok.

Hoppas att det löser sig på något sätt med säljaren (t ex ekonomisk kompensation för åtgärd) och att du får fler (mer kompetenta ;) ) svar på dina övriga frågor.

Mvh Bo
 
Ja, den sitsen var ju inte rolig..

Bakfall i ett duschutrymme på det sätt som du beskriver är ju ett av de allvarligare felen.
Jag har svårt att se någon annan långsiktig lösning än att göra om.
 
Hej!

Tack för svaren.

Jag har givetvis kontaktat säljaren för att reda ut detta. Kan tillägga att detta inte var något som togs upp innan försäljningen, utan både jag och föreningen har fått garantier om att renoveringen skulle vara fackmannamässigt utförd. Var bara på en öppen visning innan köp, och då testar man ju tyvärr inte att duscha... man är ju allt som oftast tvungen att lita på de uppgifter säljaren lämnar, men de stämde tyvärr inte i detta fallet...
Har reklamerat felet, nu gäller det bara att enas om en lösning. :(

Frågan är hur snabbt detta måste åtgärdas, och om eventuella skador redan kan ha uppstått?
Hur påverkas kostnaden för ny renovering om det dessutom visar sig att tätskiktet har luckrats upp?
Som sagt är det väl betonggolv under, men fukten kan väl vandra i betongen?

Fler synpunkter uppskattas!

Edit: ser att detta hamnade över GoForIt's inlägg när man använde quote, det var inte meningen.
 
Vänta nu lite. Bakfallet i sig gör inte ett dugg, vattenbelastningen på tätskiktet blir inte ett dugg högre om det står vatten kvar på plattorna någonstans. Det är alltid fullständigt dyblött under plattorna i duschen, tar flera månader för det vattnet att torka upp om man skulle sluta använda duschen. Så ur fukthänseende är det inte ett bekymmer överhuvudtaget, och inte ett särskilt allvarligt fel.

Vad gäller det bobo skriver om hörn och vinklar, så är de knappast känsligast i det här fallet, snarare tvärtom. Känsligheten ligger i om det är rörelser, till exempel i ett nybyggd trähus, och man riskerar att tätskiktet spricker där. I normalfallet ligger det tjockare med tätskiktsmassa i dessa omröden, så ånggenomgången är snarare mindre.

Jag skulle inte bekymra mig över bakfallet i någon större utsträckning, och om det störde mig att vattnet rann dit så hade jag spacklat upp och lagt nya plattor ovanpå de gamla, utan något ytterligare tätskikt förstås. Detta är kanske någonting som säljaren skulle kunna bekosta.
 
Se där ..tur att jon håller ordning på oss noviser :).
Problemet som jag ser det är att förutsättningen då är att man väl måste veta att tätskiktet är ok. Har det gått undan och slarvats med fallet så skulle iaf jag oroa mig lite för att det även kan finnas brister i hur tätskitet applicerats.
Som exempel hade jag själv t ex en lägenhet där det var en massa jobb att ta bort alla flagor och limrester från gammal matta innan tätsktet kunde appliceras. Typiskt skitjobb som en slarver skulle tröttna i förtid på.
Vet inte hur känsligt sånt kan vara eg men tillverkare av tätskikt verkar ju trycka på att sånt underarbete är viktigt för att det ska fungera som tänkt.
I min kommentar angående hörn vinklar tänkte jag mest "worst case" utan hänsyn alls till huskonstruktionen eftersom du inte verkade helt säker på hur det var byggt.
Det var fö intressant att jon påpekade att rörelser i synnerhet gäller nybyggda trähus. Betyder det att äldre trähus skiljer sig och sällan har dessa "rörelseproblem"?

Säljaren garanterar att tätskiktet är bra ..javisst men han garanterade ju även att arbetet var fackmannamässigt gjort och det är det kan man väl knappast hålla med om med bakfall. Av någon anledning så verkar dessutom kraven på fallet vid just duschplats nu ha skärpts lite om jag läst rätt. Vet inte om jon vet något om anledningen till det?

Om inte fallet i sig är viktigt så verkar ju nytt kakelskikt med annan lutning inte så meningsfullt mer än kosmetiskt isf. Det är ju där tätskitet är som fallet bör vara. Kanske billigare att investera i en gummiskrapa isf ;)

Om man ska vara kinkig så har du förmodligen betalat lite extra för lägenheten för att lägenhet inklusive badrummet utlovats vara fackmannamässigt utfört. Där tycker jag kärnfrågan ligger lite också eg. Jag vet inte om jag skulle ta så lätt på det egentligen, oavsett om badrummet förhoppningsvis är "ofarligt", eftersom det fanns en muntlig garanti om det både till dig och bostadsrättsföreningen. När du ev ska sälja så säger du förmodligen att badrummet inte är helt fackmannamässigt utfört (bakfall) för att slippa problem och hur påverkar det priset?

mvh Bo
 
Hej igen

Bobo99, du har skrivit ganska exakt de funderingar jag har.

Hur kan jag veta att tätskiktet håller måttet när övrigt arbete inte gör det?

Om det skulle vara så att det inte är så bra som utlovat så står jag väl så småningom där med en skada, och vad säger försäkringsbolaget när renoveringen inte är fackmannamässigt gjord?

jon_h, du verkar ju ha koll på dessa grejer, varför trycker man så hårt på att tätskiktet ska läggas med fall om det egentligen inte påverkar funktionen? Jag har fått för mig att även vattnet under plattorna måste kunna rinna av, men jag är som sagt helt ny på detta.

Om säljaren hade varit öppen med detta från början så hade väl budgivningen blivit lite mildare, och jag hade antagligen gott och väl fått in en helrenovering i budgeten...
 
Bakfall i duschutrymmet är väl den mest tydliga indikator man kan få på att arbetet inte är fackmannamässigt utfört.

Jag hade aldrig accepterat arbetet. Bara att riva upp, och rätta till.

I specifikationen för flertalet av de tätskikt som jag använt står det att skiktet inte är avsett för konstant vattentryck/begjutning. Det måste ju bli situationen med bakfall.
 
GoForIt skrev:
I specifikationen för flertalet av de tätskikt som jag använt står det att skiktet inte är avsett för konstant vattentryck/begjutning. Det måste ju bli situationen med bakfall.
Hej!

Jag antar att det var detta hantverkaren som kollade på mitt badrum pratade om när han sa att det finns risk att tätskiktet luckras upp om vattnet i hörnet inte kan rinna undan.
Är det skillnader mellan olika tätskiktssystem hur de klarar detta, eller avser formuleringen "konstant vattentryck/begjutning" att tätskiktet inte duger att bygga pool med??

Jag tvivlar på att jag kan få fram vilket tätskiktssystem som använts tyvärr, eftersom renoveringen gjorts "privat".
 
Det skiljer sig säkert mellan olika system hur bra de kan hantera det. Systemen är ju konstruerade för att vatten som kommer bakom ytmaterialet (kakel/klinker) skall rinna ner i brunnen ovanpå tätskiktet.

I din situation kan jag inte förstå vad du tvekar på?
Är det bakfall i duschutrymmet är arbetet inte fackmannamässigt utfört, och skall göras om.
 
GoForIt skrev:
Det skiljer sig säkert mellan olika system hur bra de kan hantera det. Systemen är ju konstruerade för att vatten som kommer bakom ytmaterialet (kakel/klinker) skall rinna ner i brunnen ovanpå tätskiktet.

I din situation kan jag inte förstå vad du tvekar på?
Är det bakfall i duschutrymmet är arbetet inte fackmannamässigt utfört, och skall göras om.
Tack för snabba svar!

Jag vill givetvis ha detta åtgärdat och gjort riktigt av en fackman.

Vill ha med mig så mycket kunskap och fakta som möjligt när jag pratar med säljaren dessutom, eftersom jag tror att det gör det lättare för mig att få detta åtgärdat på ett bra sätt utan driva nån rättslig process, vilket både tar tid och kraft, och antagligen i slutändan kostar mer för säljaren än om vi kan komma överens om att han får återbetala en del av köpesumman för en nyrenovering.
 
shike00 skrev:
Tack för snabba svar!

Jag vill givetvis ha detta åtgärdat och gjort riktigt av en fackman.

Vill ha med mig så mycket kunskap och fakta som möjligt när jag pratar med säljaren dessutom, eftersom jag tror att det gör det lättare för mig att få detta åtgärdat på ett bra sätt utan driva nån rättslig process, vilket både tar tid och kraft, och antagligen i slutändan kostar mer för säljaren än om vi kan komma överens om att han får återbetala en del av köpesumman för en nyrenovering.
Sund tanke!
 
Bobo, jag håller med. Har man slarvat med fallet så kan detta naturligtvis indikera att man har slarvat med andra saker. Reglerna för fall i BBV har ändrats, så att det nu är ett intervall istället för en bestämd angivelse. Det ska inte vara brantare nu än det var tidigare. Och äldre trähus har redan varit med om de första sättningarna, men årstidsrörelserna finns förstås kvar. De sistnämnda är ett mindre bekymmer, de brukar vara ganska små.

Shike: Man brukar säga att vattnet ska kunna rinna ner till brunnen under plattorna. Detta har i praktiken inte så stor betydelse, det är som sagt ändå alltid dyblött bakom plattorna. Som exempel finns ett rättsfall där en entreprenör slapp riva upp och göra om när han slarvat med fallet. Rätten ansåg att detta egentligen inte utgjorde någon risk, men att en uppspackling och nya plattor ovanpå skulle göras. Detta för att vatten inte skulle bli stående synligt på golvet, utan att ytvattnet skulle kunna rinna ner i brunnen. Jag har för mig att detta rättsfall dessutom gick till HD, och alltså är prejudicerande.

Bakfall är naturligtvis allvarligt om det är på ett sådant sätt att vattnet kan ta sig under plattorna hela vägen till dörr eller så, men inte om det bara är lokalt. Däremot är det naturligtvis oacceptabelt ändå, dels för att det är så lätt att konstatera bakfall när man väl har spacklat, och dels för att det finns så tydliga regler för det. Men tätskiktet luckras inte upp eller försämras med tiden på grund av detta.

GoForIt, var har du sett detta angivet? Naturligtvis måste tätskikten tåla konstant vattentryck, det blir de utsatta för även på väggen i duschen. Det är i princip exakt samma situation där som om det är en svacka på golvet. I en pool är det en annan sak, där har man ju en vatenpelare som utövar helt andra krafter på tätskiktet än i ett badrum.
 
jon_h skrev:
Bakfall är naturligtvis allvarligt om det är på ett sådant sätt att vattnet kan ta sig under plattorna hela vägen till dörr eller så, men inte om det bara är lokalt. Däremot är det naturligtvis oacceptabelt ändå, dels för att det är så lätt att konstatera bakfall när man väl har spacklat, och dels för att det finns så tydliga regler för det. Men tätskiktet luckras inte upp eller försämras med tiden på grund av detta.
Hmm, nu rinner ju visserligen vattnet mot dörren ovanpå plattorna, men jag brukar dra fram gummiskrapan innan det når fram. Vet ej hur långt det når om man lät det rinna, eller hur långt det når under plattorna.
Tröskeln är höjd från golvet ca en cm och hänger alltså fritt i luften över badrumsgolvet, och under är det draget en silikonfog, det är även någon slags duk eller väv som går upp en cm från golv och ligger bakom silikonfogen.

Vad tror du om detta?
 
Svårt att bedöma. Det låter som att tätskiktet är uppdraget på tröskeln, vilket är bra. Men om vattnet kommer inom säg en halvmeter från dörren innan det tar stopp så tycker jag att det är alldeles för nära. Låt det rinna och se hur långt det kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.