Hej!
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja.
Vi köpte ett hus oktober 2012 som är byggt 1935 och som är i 3 plan."oinredd källare" Förra ägarna har haft huset uthyrt under en längre period. Men har där emellan stått tomt ungefär 6 månader.I beskrivningen eller i besiktningsprotkollen framgår det inget fel på avloppssystemet.
Såklart har vi gjort en egen besiktning utav huset.
Huset har ny installerad trekammarsystem ikl forforfälla med infiltration.
Efter ca 2-3 veckor efter inflyttningsdatumet så började vi få problem med att det trycker upp avloppsvatten i golvbrunnen i källaren. Och att det är totalstopp i lilla toaletten på mellan planet. Vi började diskuterar problemet med de förra ägarna och det kunde inte förstå vad det kunde vara för problem. Vi kan inte köra tvättmaskin och diskmaskin samtidigt för då trycker det upp en massa vatten ur golvbrunnen.
Tillslut så rensar vi avloppet själva med en högtrycks tvätt och detta värkar funka. Vi blir överlyckliga och tänkte inte mer på det. Men 1 vecka senare så är problemet där igen. Vi pratar med förra ägarna igen men vi kommer inte fram till något vettigt.
Så till slut tar vi ut en vvs firma som kommer och spolar rent samt filmar. De märker att det är stopp och trångt men det värkar gå loss. Han avslutar med att filma och upptäcker då att det står vatten kvar i röret. Han börjar mäta och påstår då att vi har ett bakfall på ca 3 cm
och han säger att man kanske måste gräva upp för att tunnan har rest sig.
Okej säger vi och tar kontakt med förra ägaren igen. Vi får reda på vilken vvs firma som utfört jobbet och har idag kontaktat dem.

Detta svar fick vi.
Det kan inte vara något fel på det, det är nygjort. Står det vatten i röret? Bakfall jasså? Nää
Det måste vara något annat eftersom huset har stått tomt ett tag. Kanske skit som samlat i hop sig. Vi måste komma ut och spola eller suga rent!!!! Vi försöker att förklara att vi redan gjort det men de värkar inte ge sig. Så tillslut ger vi eller mest jag upp och säger kom ut och spola. Min sambo ska vara hemma på fredag och vara med. Undra vad det kommer fram till?

Hur ska vi gå tillväga om det säger att det inte är något fel? Den ena tycker så och den andra si.
Men om de skulle komma fram till att det är bakfall? Hur gör vi då, räknas detta som ett dolt fel? Jag menar om det är bakfal och behöver göras om så kommer detta kosta en del? Vi hade ju aldrig köpt huset för den summan om vi vetat om detta?
Någon där ute som har alla råd och tips vi kan få så är vi tacksamma:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.