Jag har precis bytt från Telia Öppen fiber till Bahnhof med 10G. Jag fick då en ny router från Bahnhof med inbyggd mediaomvandlare.
Tidigare hade jag en separat mediaomvandlare och en egen router, men nu blev jag tvungen att koppla in den Zyxel AX7501-B0 som jag fått från Bahnhof.

Uppkopplingen fungera, men routern känns för begränsad och jag skulle vilja koppla in min egna router i stället.

Är det någon som lyckats med detta? Vad behöver jag?
Jag har provat att ställa om routern i "Bridge mode", men den verkar inte släppa igenom trafik ordentligt. Med Zyxel i bridge mode så får min router en IP-adress så det ser lovande ut, men ingen trafik släpps igenom.
Enligt Bahnhof support så fungerar inte bridge mode på denna Zyxel router. De föreslår i stället att jag kopplar in min egen router bakom deras router, men det känns inte bra. Jag har provat och uppkopplingen funkar, men någon "Port forwarding" lyckas jag inte med. Alla portar är stängda även om jag gjort forward först i Zyxel till min egen router och sen därifrån till datorn som ska ha trafiken.

Behöver hjälp här! Jag tänker att det kanske finns en separat mediaomvandlare som gör att jag slipper Zyxel-routern?
 
Lägg gärna upp en bild på routern, framför allt optoanslutningen. Sitter det en löstagbar SFP+ modul i routern? Vad har du för egen router som klarar 10G?
 
B b_hasse skrev:
Lägg gärna upp en bild på routern, framför allt optoanslutningen. Sitter det en löstagbar SFP+ modul i routern? Vad har du för egen router som klarar 10G?
Routern från Bahnhof är en sådan här:
https://eyenetworks.no/wp-content/uploads/AX7501-B0_Datasheet_5.pdf

Det är en löstagbar SFP+modul.

Egen router som klarar 10G... ehh, nej. Den jag har klarar bara 1G, men det får bli en senare fråga att lösa. Just nu lider jag av att den medföljande routern inte fungerar ordentligt med port forwarding, att jag inte kan ställa in schema för barnen som jag vill och att uppkopplingen fryser ibland när jag klickar runt i admin-gränssnittet.

Jag skulle kunna tänka mig att byta ner mig till 1G om det gör saker och ting lättare?
 
På vilket sätt fungerar inte port forward?
 
A A-Man_08 skrev:
På vilket sätt fungerar inte port forward?
Den släpper inte igenom trafiken trots att jag försökt skicka vidare alla portar till min egen router, som sen skickar till rätt klient. Även utan min router emellan så släpptes trafiken inte vidare.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
väljnågot väljnågot skrev:
Den släpper inte igenom trafiken trots att jag försökt skicka vidare alla portar till min egen router, som sen skickar till rätt klient. Även utan min router emellan så släpptes trafiken inte vidare.
Då kan det vara något med bahnhof ring dem.
När du får det att funka med deras router prova sedan din egna.

Varför funkar det inte att sätta deras router i bryggat läget vad svara dom på det?
 
Om det bara handlar om att koppla in din 1G router i stället för Bahnhof's 10G router så finns ingen superbillig lösning, men du kan göra det med en switch som har både SFP+ och RJ45, t.ex den här:
https://www.dustinhome.se/product/5011199404/css610-8g-2sin
Går du upp i pris kan du köpa en egen router med SFP+.

Innan du gör något annat måste du kolla det som nämns i inlägg #6, dvs att du har en publik IP-adress. Den enklaste förklaringen till dina problem är att du inte har en publik IP-adress.
Logga in i routern och kolla vilken WAN-IP-adress den rapporterar. Jämför med vad du får på t.ex https://www.whatismyip.com/
Är det inte samma IP-adress på båda ställena kommer det inte fungera. Kontakta då Bahnhof och begär att få en publik IP-adress. Det är gratis. OBS! Det är inte samma sak som en fast IP-adress. En fast IP-adress kostar pengar, men det behöver du inte. Använd en dynamisk DNS-tjänst i stället, om du automatiskt vill klara att du får en ny IP-adress (vilket normalt aldrig händer om routern alltid är igång). Jag använder Cloudflare.
 
optimizer optimizer skrev:
Hej,
Jag antar att du har beställt publik ip om du försöker komma åt något utifrån.

[länk]

Annars kan det finnas fler routers som delar på samma ip och då kan det inte skickas vidare till din.
Det länken beskriver är väl att du får en egen IP-adress som inte ändras över tid? Det är ju viktigt för en del saker som om man ska sätta upp en server till exempel.

Men även om man inte har det så får ju din router alltid en egen IP vid varje tidpunkt, eller? Sen tas denna IP från en pool som delas med andra så över tid kan din IP ändras.
Detta har aldrig varit något problem tidigare, inte heller när vi hade Bahnhof via Telia Öppen fiber.
 
A A-Man_08 skrev:
Då kan det vara något med bahnhof ring dem.
När du får det att funka med deras router prova sedan din egna.

Varför funkar det inte att sätta deras router i bryggat läget vad svara dom på det?
Bahnhof svarar att Zyxel-routerns mjukvara inte fungerar i bryggat läge (även om inställningen finns). De arbetar på en lösning, men det lär dröja innan den kommer.
 
väljnågot väljnågot skrev:
Det länken beskriver är väl att du får en egen IP-adress som inte ändras över tid? Det är ju viktigt för en del saker som om man ska sätta upp en server till exempel.

Men även om man inte har det så får ju din router alltid en egen IP vid varje tidpunkt, eller? Sen tas denna IP från en pool som delas med andra så över tid kan din IP ändras.
Detta har aldrig varit något problem tidigare, inte heller när vi hade Bahnhof via Telia Öppen fiber.
Nej, den handlar om en publik adress (inte fast, vilket är det som du beskriver). Bahnhof använder numer sk CGNAT i många nät vilket innebär att ett helt gäng kunder delar på en och samma publika adress, deras routrar får då en privat adress (oftast inom 100.x.x.x) istället för en publik adress. Denna lösning gör att portforwards inte fungerar. Prova det som beskrevs ovan så ser du om detta är ditt problem eller om det är något annat.
 
  • Gilla
MickeLarsson och 1 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Om det bara handlar om att koppla in din 1G router i stället för Bahnhof's 10G router så finns ingen superbillig lösning, men du kan göra det med en switch som har både SFP+ och RJ45, t.ex den här:
[länk]
Går du upp i pris kan du köpa en egen router med SFP+.

Innan du gör något annat måste du kolla det som nämns i inlägg #6, dvs att du har en publik IP-adress. Den enklaste förklaringen till dina problem är att du inte har en publik IP-adress.
Logga in i routern och kolla vilken WAN-IP-adress den rapporterar. Jämför med vad du får på t.ex [länk]
Är det inte samma IP-adress på båda ställena kommer det inte fungera. Kontakta då Bahnhof och begär att få en publik IP-adress. Det är gratis. OBS! Det är inte samma sak som en fast IP-adress. En fast IP-adress kostar pengar, men det behöver du inte. Använd en dynamisk DNS-tjänst i stället, om du automatiskt vill klara att du får en ny IP-adress (vilket normalt aldrig händer om routern alltid är igång). Jag använder Cloudflare.
Jag har jämfört IP-adress enligt ditt tips och det är samma. Att det skulle kunna vara olika hade jag inte räknat med, men jag gjorde en "tracert" tidigare och såg inget konstigt.

Borde det inte fungera med en sådan här också:
https://www.dustinhome.se/product/5011281649/dn-82130

Sen därifrån till routern?
(frågan är om jag inte skulle kunna montera tillbaka den mediaomvandlare jag hade till Telia Öppen fiber i så fall? Möjligen med en annan SFP-modul?

10G verkar vara lite extremt och att det saknas rimliga produkter som stödjer det. Jag tror mina chanser är bättre om jag byter till 1G (hade tidigare 100M, så det blir en stor förbättring oavsett).

Planen är att bygga en egen router med hjälp av en gammal PC och ett nätverkskort med 2 portar. (fast ännu så länge använder jag en Asus-router som funkade bra innan bytet)
 
väljnågot väljnågot skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att byta ner mig till 1G om det gör saker och ting lättare?
Ja det blir enklare för då levererar BH bara en mediaomvandlare till vilken du kan ansluta vad du vill.

Att hantera 10G är ju rätt knepigt i praktiken så är man inte superintresserad så.....
 
väljnågot väljnågot skrev:
Jag har jämfört IP-adress enligt ditt tips och det är samma. Att det skulle kunna vara olika hade jag inte räknat med, men jag gjorde en "tracert" tidigare och såg inget konstigt.
Ok då är du inte bakom cgnat , vad skönt! Ett hinder mindre! :)
 
D
väljnågot väljnågot skrev:
Jag har precis bytt från Telia Öppen fiber till Bahnhof med 10G. Jag fick då en ny router från Bahnhof med inbyggd mediaomvandlare.
Tidigare hade jag en separat mediaomvandlare och en egen router, men nu blev jag tvungen att koppla in den Zyxel AX7501-B0 som jag fått från Bahnhof.

Uppkopplingen fungera, men routern känns för begränsad och jag skulle vilja koppla in min egna router i stället.

Är det någon som lyckats med detta? Vad behöver jag?
Jag har provat att ställa om routern i "Bridge mode", men den verkar inte släppa igenom trafik ordentligt. Med Zyxel i bridge mode så får min router en IP-adress så det ser lovande ut, men ingen trafik släpps igenom.
Enligt Bahnhof support så fungerar inte bridge mode på denna Zyxel router. De föreslår i stället att jag kopplar in min egen router bakom deras router, men det känns inte bra. Jag har provat och uppkopplingen funkar, men någon "Port forwarding" lyckas jag inte med. Alla portar är stängda även om jag gjort forward först i Zyxel till min egen router och sen därifrån till datorn som ska ha trafiken.

Behöver hjälp här! Jag tänker att det kanske finns en separat mediaomvandlare som gör att jag slipper Zyxel-routern?
Jag har gjort samma resa som du. Jag ringde helt enkelt bahnhofs support som fixade det på 30 sekunder. Har haft samma router i många år. Gissar att jag måste ringa bahnhof igen den dagen jag sätter dit en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.