Jag har en Boro-hus från 1988 med Bahco minimaster med en komplett FTX-anläggning (i alla fall var det nog det vi kom fram till i https://www.byggahus.se/forum/threads/bahco-ventilation.320521/). Nu tycker jag att fläkten i köket har börjat låta ganska mycket.

Är det något som kan fixas till genom att göra rent eller byta något? Eller behövs en större investering för att systemet börjar bli gammalt? Finns det något bättre att enkelt byta till än det jag reda har? Jag har läst om att man kan värma upp med en LLVP som man kopplar till systemet (byter ut "klumpen" i tvättstugan).

Om man vill öppna och kolla i köksdelen, är det bara att vrida på dom platta låsen och öppna luckan som en dörr? Gör man det under drift? Jag ser inget sätt att stänga av den på.

Om ca 1-2 år så skulle jag tro att vi kommer att totalrenovera köket, så en större investering för åtminstone delen av ventilationen som sitter i där hade ju varit bra om man kunde vänta med tills dess.

Jag har bara låg grundvärme på i Bahco-systemet och värmer mest upp med LLVP.
 
Minimastern drivs med en vanlig stickkontakt. Den ska du hitta i närheten av utrustningen. Dra ut kontakten vid service.

Häng av täckskivan och öppna den isolerade frontplåten.
Sannolikt är det slitna lager i din maskin.
Sök lite i forumet så hittar du info och filmer hur du knackar ut de två lagren i varje motor och trycker i nya.
Ska du göra denna operation så köp kvalitetskullager (SKF), ej Biltema.
 
E etompau skrev:
Minimastern drivs med en vanlig stickkontakt. Den ska du hitta i närheten av utrustningen. Dra ut kontakten vid service.

Häng av täckskivan och öppna den isolerade frontplåten.
Sannolikt är det slitna lager i din maskin.
Sök lite i forumet så hittar du info och filmer hur du knackar ut de två lagren i varje motor och trycker i nya.
Ska du göra denna operation så köp kvalitetskullager (SKF), ej Biltema.
Öppnar jag luckan så finns det två gråa kontakter, en till vänster och en till höger. Är det dom jag ska dra ut?
Bild: http://forumbilder.se/I4F0D/img-20190208-131259

Ska jag dra ut dom och låta minimastern vara avstängd tills jag har bytt lagren? Eller ska den vara igång och väsnas fram till bytet?
 
Om den ska vara igång avgör du själv.
På Minimastern ska nätkabeln gå ut på höger sida av plåtkåpan. Har du ingen nätkabel som kommer ut genom en genomföring?
Drar du ut nätkablarna till fläktmotorerna så är övriga prylar fortsatt spänningssatta.
 
E etompau skrev:
Om den ska vara igång avgör du själv.
På Minimastern ska nätkabeln gå ut på höger sida av plåtkåpan. Har du ingen nätkabel som kommer ut genom en genomföring?
Drar du ut nätkablarna till fläktmotorerna så är övriga prylar fortsatt spänningssatta.
Du hade rätt, jag var tydligen blind på ögonen när jag letade först, nu när jag verkligen tittade så satt det ju en kabel på höger sida. När jag drog ut den så blev det tyst

När hela den är avstängd, dras inte fukten ut från badrummen längre? Nu duschar jag ju dock inte dygnet runt, så om det är det enda problemet så kan jag ju alltid köra igång den ett tag efter att man har duschat.
 
Som info, din bild visar ett öppet spjäll till köksfläkten. Då suger inte Minimastern ut luft från badrummet.
Vänstra vredet ska normalt stå i lodrätt läge för badrumsventilation.
 
E etompau skrev:
Som info, din bild visar ett öppet spjäll till köksfläkten. Då suger inte Minimastern ut luft från badrummet.
Vänstra vredet ska normalt stå i lodrätt läge för badrumsventilation.
Den vänstra öppningen? Det skulle bli min nästa frågan, ska vredet verkligen bete sig så här:
Det enda som jag kan se hända är att nått spänns, men inte tillräckligt för att något ska hända av det tycker jag?

Att man ska ändra vredet när man duschar vet jag och jag har det normalt i lodrätt läge (även när både bilden och videon togs).
 
Fel av mig. Det som syns är brandskyddet. Börjar det brinna ska en smältsäkring stänga locket som syns på din bild.
Du ska enkelt kunna se hur vredet påverkar en rund metallskiva (med små hål) som då stänger luftdraget från köksfläktsutsuget.
 
E etompau skrev:
Fel av mig. Det som syns är brandskyddet. Börjar det brinna ska en smältsäkring stänga locket som syns på din bild.
Du ska enkelt kunna se hur vredet påverkar en rund metallskiva (med små hål) som då stänger luftdraget från köksfläktsutsuget.
Jepp, inne i röret så kommer det en rund skiva med hål i som sluter röret. Man ser det faktiskt till och med i klippet som jag postade tidigare.
 
G golfgreen skrev:
Den vänstra öppningen? Det skulle bli min nästa frågan, ska vredet verkligen bete sig så här:
Det enda som jag kan se hända är att nått spänns, men inte tillräckligt för att något ska hända av det tycker jag?
När du öppnar spjället i köket skall snöret som spänns stängs ett spjäll i frånluften för att få max utsug i köket.
Det snöret och spjället blir ofta dåligt med åren och kan fastna både öppet och stängt.
Du måste ta ut värmeväxlarpaketet för att se/känna spjället i frånluften.

Angående att stänga av ventilationen avråder man alltid från det på vintern, detta då det kan bli kondens i kanalsystem där fuktig varm luft från huset möter kall luft utifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.