Hej!

Jag fick precis ett erbjudande från Baga om ett uppgraderingkit för vår anläggning. Erbjudandet hittas här https://www.kingspan.com/se/sv/kampanjer/uppgradering-baga-biotank/

Jag undrar om det är något här som har tagit det, ska ta det eller har ett humm om hur värt det är att ta? Jag själv har väldigt lite erfarenhet av både avloppsystem och Baga men jag har läst att Baga kan vara struliga. Jag tänkte att detta kanske då löser en del av det som strular.

Mvh,
Tomas
 
Du kan inte göra en traditionell ifilltration i stället,alla typer av reningsverk kräver ju sitt underhåll.
Alla säljare för reningsverk vill att man skall bli abonnemangs kund och teckna service avtal,
Och köpa flockningmedel av dom.
 
Är det minireningverk på fastigheten så är det förmodligen förhöjda krav på avloppet...

Är det stora förändringar i avloppshanteringen så blir det ett nytt varv med kommunen med nya tillstånd och sitter man på områden med högre reningskrav så måste fosforn i avloppet minskas med fällning då en vanlig 3-kammar lösning med infiltrering har inte en chans att sänka så mycket (minst 90% av fosforn skall fällas/bindas/fastlåsas) - antingen kemiskt med järnsulfat/klorid eller aluminium-salter (också sulfater och klorider i olika förhållande) lite beroende på den faktiska pH-värdet i sin reningsverk, som ger en fällning/slam eller att det binds/fastlåses med en stor säck halvbränd och släckt kalk (polonite-säck) som avloppet efter minireningsverket filtreras igenom och som måste bytas då och då för rätt många tusenlappar per gång.


Det är inte helt lätt att få reda på vad som anses som '90%' fosforreducering när man vill mäta på den utgående avloppsvattnet då det också beror på hur mycket vatten per person gör av med i hushållet i form av dusch/bad, disk, tvätt och annat utöver toabesöken och hur mycket mat man skopar i sig och var man kissar ut det då tex. toabesök på arbete/skola reducerar fosforlasten en hel del.

Det jag har hittat på enskild avlopp med högre reningskrav så är tot-P max 1 mg/liter (samma för kommunala avloppsverk) vilket motsvarar lite drygt 3 mg PO4 när man mäter fosfor med tex. akvarietestkit för fosfor (och då brukar man få späda ut provet till dubbel eller 4-dubbel volym med vatten för att vara inom mätområdet på testkiten).

Utan denna fosforfällning som med vanlig 3-kammarbrunn kan fosfornivån hamna mellan 3 och 10 mg/l om man håller sig under 200l/person i avloppsvatten då man räknar med att en person avger mellan 1.2 -1.4 gram fosfor per dygn varav 90% finns i urinen. - förr fanns också mycket fosfor i tvättmedel men sedan mer än 10 år tillbaka så är detta kraftigt reducerat och är nere på max 0.5 gram fosfor per tvätt, medans för diskmaskin tillåts fortfarande 2 gram fosfor per diskmaskinstvätt. En tvättmaskinstvätt motsvarar dryg halv person medans diskmaskinskörning knappt 1.5 personer per dygn i fosforbelastning.

När man trimmar in tillsatsmängden med fällning/flockningsmedel så är ovanstående i avseende antal personer i hushållet, hur ofta tvättmaskin och diskmaskin går, vad det är för tvättmedel och maskindiskmedel man använder (med andra ord läs dess innehållsförteckning och undvik om möjligt de med fosfor och fosfonater i sig) av betydelse då kemikaliekostnaden är inte obetydligt och man vill inte dosera för mycket i onödan men ändå hålla sig inom råmärkena. Har man besökare i någon vecka så syns det mycket på fosforanalyserna (om) man gör och inte har kompenserat med motsvarande extra tillsats med flockmedel för dom extra personerna under aktuella dagarna.

För att veta om man ligger hyfsat rätt så måste man göra fosforanalys då och då på utloppsvattnet från minireningsverket - kanske någon gång i månaden och justera kemikalie-tillsatsen tills det verka ligga stabilt.

Är det en eller fåpersones hushåll så kan det ta rejäl tid efter en tillsatsjustering innan nya nivån börja stabilisera sig i utloppsvatten - dvs. 14 dagars till över månads tid på minireningsverk på nära 3 m³ i volym.
 
Har fått samma erbjudande och försöker nu komma fram till om det är värt det, då reningsverket fungerar som det är. Att bli av med SMS larmen är ju tråkigt men är kanske såpass viktigt.
Det jag stör mig på är skrämselpropagandan de kör med och att det framställs som ett verkligt erbjudande till 50%.
I alla fall kan man ju utlösa från erbjudandet att den enda vitala och väsentliga delen i verket är kretskortet och larmlampan, då det ingår utbyte av väsentliga och vitala delar. Här kan man ju undra egentligen ligger till med vad som faktiskt behöver fungera eller inte, då man i princip skulle kunna köra alla pumpar helt manuellt utan styrutrustning och få lika bra funktion. Kan dock skapa stora stora protester i familjen om tjänstgöringen vid reningsverket fördelas😀.

Att man erbjuder detta för att säkerställa reservdelar stämmer då ett kretskort till G2 antagligen inte finns att få tag på ens idag längre, men ett G4 kort går nog alldeles utmärkt att köpa även senare utan att få de extra uppgraderingarna med luftinblåsning. Så om ett nyare styrkort passar så är det säkerställt med reservdelarna eller?

Skönt är att montörens resa ingår i priset när installation skall göras under ordinarie servicebesök, innebär detta att man betalar för resan två gånger?
Det skulle ju kunna vara så att de bjuder på det servicetillfället men frågan hur troligt det är.

Det som stör mig mest att det är nog läge för mig att göra lite investering i verket för att det skall fungera bra ytterligare en 10 år samtidigt som jag skulle vilja ge dem fingret och sköta om det själv. Men frågan är om jag orkar det, har ju hållit på med ett mycket lågintensivt projekt en längre tid med att ta fram en 3D utskriven flottörgivare som reservdel till de som sitter i verket och det går som sagt långsamt.

Så det lutar nog till sist ändå att jag tar det där erbjudandet och fortsätter ett liv i lättja.
 
  • Gilla
tvestelind
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Du kan inte göra en traditionell ifilltration i stället,alla typer av reningsverk kräver ju sitt underhåll.
Alla säljare för reningsverk vill att man skall bli abonnemangs kund och teckna service avtal,
Och köpa flockningmedel av dom.
Tyvärr så är det detta vi har och att göra ett nytt tror jag blir för dyrt :)
 
  • Gilla
Timmermannen77
  • Laddar…
R Reglerventilen skrev:
Har fått samma erbjudande och försöker nu komma fram till om det är värt det, då reningsverket fungerar som det är. Att bli av med SMS larmen är ju tråkigt men är kanske såpass viktigt.
Det jag stör mig på är skrämselpropagandan de kör med och att det framställs som ett verkligt erbjudande till 50%.
I alla fall kan man ju utlösa från erbjudandet att den enda vitala och väsentliga delen i verket är kretskortet och larmlampan, då det ingår utbyte av väsentliga och vitala delar. Här kan man ju undra egentligen ligger till med vad som faktiskt behöver fungera eller inte, då man i princip skulle kunna köra alla pumpar helt manuellt utan styrutrustning och få lika bra funktion. Kan dock skapa stora stora protester i familjen om tjänstgöringen vid reningsverket fördelas😀.

Att man erbjuder detta för att säkerställa reservdelar stämmer då ett kretskort till G2 antagligen inte finns att få tag på ens idag längre, men ett G4 kort går nog alldeles utmärkt att köpa även senare utan att få de extra uppgraderingarna med luftinblåsning. Så om ett nyare styrkort passar så är det säkerställt med reservdelarna eller?

Skönt är att montörens resa ingår i priset när installation skall göras under ordinarie servicebesök, innebär detta att man betalar för resan två gånger?
Det skulle ju kunna vara så att de bjuder på det servicetillfället men frågan hur troligt det är.

Det som stör mig mest att det är nog läge för mig att göra lite investering i verket för att det skall fungera bra ytterligare en 10 år samtidigt som jag skulle vilja ge dem fingret och sköta om det själv. Men frågan är om jag orkar det, har ju hållit på med ett mycket lågintensivt projekt en längre tid med att ta fram en 3D utskriven flottörgivare som reservdel till de som sitter i verket och det går som sagt långsamt.

Så det lutar nog till sist ändå att jag tar det där erbjudandet och fortsätter ett liv i lättja.
Tack för det utförliga svaret!

Jag lutar själv åt att bara köra på det då jag vet för lite om hur det funkar.

SMS skulle jag klara mig utan med en fungerande lampa. Om det bara fanns en resurs för vilka grejer som sitter installerat, vad som brukar gå sönder och vad man kan ersätta dem med så skulle man ju kunna lösa det själv. Vet du om det finns något?

Mvh,
Tomas
 
Läser man hela texten efter detta så erkänner dom gång på gång att den ursprungliga designen av både hård- och mjukvara innehöll många dåliga lösningar.
"Den senaste generationen (G4) av styrsystem till BAGA BioTank har ett flertal förbättringar som är gjorda baserade på erfarenheter från tidigare generationer..."

Och är denna mening verkligen sann?
"Post-och Telestyrelsen har beslutat att 2G/3G-näten i Sverige kommer att stängas ner successivt under 2024."
Jag har tolkat det som att operatörerna får göra som dom vill så länge dom har sina frekvenstillstånd.
 
  • Gilla
tvestelind
  • Laddar…
Vi har fått samma "erbjudande" och det är mycket som är störande tycker jag. Framförallt beror det på att vår anläggning snart fyller 10 år och ALDRIG gett godkända värden, trots att vi kastat pengar på Baga för olika åtgärder.

Att då få ett erbjudande för "endast" 27.000 SEK blir man inte glad av.

Att 2G/3G nätet stänger ner kan inte Baga göra något åt men:
  • Ett nytt 4G-modem kostar inte 27.000 SEK utan det känns som Baga tar tillfället i akt att suga ut så mycket pengar man kan
  • Varför inte framtidsäkra anläggningen genom att integrera stöd för Wifi och LAN (RJ45)?
Sedan är ju skrämselpropagandan som @Reglerventilen skriver inte alls snygg. Det är naturligtvis inte rimligt att uppdateringen skulle kosta dubbel så mycket bara för att man väntar några månader.
 
  • Gilla
tvestelind
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.