Skulle behöva bättringsmåla ett plåtisol tak. Vet att de blir lite fusk hur jag än gör men tänker att lite fusk målning kan förlänga takets livslängd. Längst ner på taket (i varje rändal) har det börjat flagna och rosta.
Vilken typ av färg funkar bäst?
 

Bästa svaret

Menar du plastisol?
Skrapa bort så mycket lös färg som möjligt. (vi använder högtryckstvätt 300bar...)
Stålborsta rödrost(vi grundar den med blymönja)
Grunda allt som är plåtrent, gärna en etsande plåtgrund(vi använder temaprime)
Avsluta med en färdigfärg, (vi använder en vattenbaserad färg pansari aqua)
( Vi är ett plåtslageri som gjort så här i måånga år..)
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Stålborsta rödrost(vi grundar den med blymönja)
Menar du järnmönja?
Om det finns blymönja att köpa för takmålning vore det tacksamt om du skriver ut vad produkten heter och var den kan köpas.
 
F fribygg skrev:
Menar du järnmönja?
Om det finns blymönja att köpa för takmålning vore det tacksamt om du skriver ut vad produkten heter och var den kan köpas.
Nä det är blymönja
Kollar vad burken heter nästa gång det är uppehåll och måöningsväder... 😁
Men jag tror att det behövs ett företag för att få köpa
 
F fribygg skrev:
Menar du järnmönja?
Om det finns blymönja att köpa för takmålning vore det tacksamt om du skriver ut vad produkten heter och var den kan köpas.
Man kan ju blanda själv annars https://www.alibaba.com/product-det...offerlist.normal_offer.d_title.1a69d511mUWctP

Ska ju dessutom vara bättre som jag förstår det då blyoxiden ganska snabbt oxiderar linoljan så den färdiga är inte riktigt lika bra.
 
Använd färgburk med röd färg, tejp, rostskyddsfärg, på en metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Rickard.
plåtrickard plåtrickard skrev:
[bild]
Tar ni nå skyddsåtgärder när ni målar med den? Blyprover?

Jag har fått en väldigt grund blyutbilding och den säger att själva målningen inte borde vara farlig, desto värre att slipa det.

(Jag trodde faktiskt inte någon använde blyfärg längre i vårt välreglerade land)
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Tar ni nå skyddsåtgärder när ni målar med den? Blyprover?

Jag har fått en väldigt grund blyutbilding och den säger att själva målningen inte borde vara farlig, desto värre att slipa det.

(Jag trodde faktiskt inte någon använde blyfärg längre i vår
Målar den på rödrost ,sedan grundfärg över och färdigfärg.så ingen bearbetning efter målning
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Hur vet man om man har plastisol?
Har en friggebod där taket är från 1982-1983 har varit svart TP20, färgen har liksom blekts bort och någon grå grundfärg börjar synas speciellt där solen har legat på mest. Färgen har inte flagnat utan blekts.

Har funderat på att måla men taket är så litet att byte kanske är enklare. Synd iofs då taket ej är rostigt och ganska kraftigt.
 
H HSP skrev:
Hur vet man om man har plastisol?
Har en friggebod där taket är från 1982-1983 har varit svart TP20, färgen har liksom blekts bort och någon grå grundfärg börjar synas speciellt där solen har legat på mest. Färgen har inte flagnat utan blekts.

Har funderat på att måla men taket är så litet att byte kanske är enklare. Synd iofs då taket ej är rostigt och ganska kraftigt.
Har det inte börjat flaga så är det bara att måla.. tror det är mest bandplåt som flagar
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.