J
Jag brukar använda https://www.apotea.se/cillit-bang-kalkborttagning-spray-750ml för att rengöra duschväggarna, golvet och dörrarna. Jag sprutar på en massa, låter det sitta lite sen kör jag med https://www.vileda.se/skursvampar/glitzi-pur-active-teflon-scourer för att skrubba bort skiten.

Det funkar men rengöringsmedlet stör i halsen och på kroppen under städandet.

Jag tänkte att det måste finnas något skonsammare för duschstädaren, dvs mig :p

Jag såg någon på reddit som föreslog 5% YES, 45% "rengöringsvinäger" (tydligen starkare än matvinäger) och 50% vatten i en spray flaska. Ingen aning om detta är vettigt :thinking: Kommer inte vinägern att lukta som fan?
 
EddieHansson
Ättiksprit löser kalk väldigt bra. Var försiktig på kakel av marmor eller stenmaterial.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Spraya inte om det stör luftvägarna blanda rengöring färdigt i hink eller nått.
Vad för alternativ till rengöringsmedel vet jag inte, tycker inte alltid sådana där "husmors tips" fungerar lika bra 🙂
 
Jag brukar köra med polermaskin med svamp- och mjukborsthuvud. Har så hårt vatten att vi hade behövt lägga för mycket tid på att gno annars.
 
Vanligt Kalkosan? Och lägg på med trasa istället för att spraya.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
J janerik12 skrev:
Jag tänkte att det måste finnas något skonsammare för duschstädaren, dvs mig :p
Även citronsyra, ättika osv. river i halsen om du sprejar dem i tillräckligt höga koncentrationer.
För att lösa kalk behöver du någon sorts syra och för att göra det effektivt behöver du en viss koncentration.
Det finns mig veterligen ingen syra som är "skonsammare" i en viss koncentration än någon annan.

Knepet är att applicera medlet på något annat sätt än att spreja eller att spä ut det. Vilket så klart leder till att det blir mindre effektivt.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Just spridandet via spray är nog starkare orsak än medlet i sig, i all fall vid medel som faktiskt hjälper mot kalk. Ett tips kan vara att försöka hitta medel som är mer som en gel och sedan applicera med någon slags svamp. Tar förvisso längre tid men man slipper den kringflygande dimman
 
BirgitS
Sen underlättar det ju om man efter duschen använder en duschskrapa eller en handduk för att få bort det mesta vattnet, ju mindre vatten som är kvar ju mindre kalk blir det. Det är också lättare att få bort lite kalk än tjocka lager som måste skrapas bort.
 
Blir det mycket avlagringar då? Så det är vattnet som påverkar menar jag? hemma här märker jag inte av nå kalk alls utan det räcker med normal städning. Använder inget speciellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.