Hej!
Har haft en Metabo KGS 216 i typ 10 år, har väl funkat helt okej, men känner nu att jag behöver en mer precis såg. Vad har ni för modeller som ni är nöjda med?

Vill ha:

254 mm klinga minst
Ska vara ställbara gradtal åt båda håll när man tiltar sågen
Ska klara hela snittet utan att klingan vill ändra vinkel
Tydligt lås på gradtalen, att man känner att det klickar till liksom
En laser som är korrekt och inte pajar efter en kvart
Möjlighet att koppla på dammsugaren
Ska passa på makitas benställning :p

Vi gör allting hemma själva så den används mycket.
 
Kapex
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Slår ett slag för Makita LS1019L, kanonsåg. Hade en metabo kgs254 innan som jag också var rätt nöjd med. Anledningen till att det blev Makita var att den tar upp mindre plats i djupled, en stor fördel om den ska stå mot en vägg.

Lasern kan du konfigurera själv så att den blir rätt. Och sen ska jag säga att de flesta sågar behöver justeras innan de sågar perfekt. Det var enkelt att justera in Makitan!
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
F
nivv nivv skrev:
Slår ett slag för Makita LS1019L, kanonsåg. Hade en metabo kgs254 innan som jag också var rätt nöjd med. Anledningen till att det blev Makita var att den tar upp mindre plats i djupled, en stor fördel om den ska stå mot en vägg.

Lasern kan du konfigurera själv så att den blir rätt. Och sen ska jag säga att de flesta sågar behöver justeras innan de sågar perfekt. Det var enkelt att justera in Makitan!
Upplever du Makitan som precisare och tightare än Metabo KGS254?
 
P
Slår oxå ett slag för Makita LS1019L.
Grymt fin såg och står sig väldigt nära kapexen.
Har en själv inkl det stora rullbara bordet som är till salu, tänkte lägga ut den på blocket vilken dag som helst här.
Har lite för mycket sågar nu så då får den byta ägare:oops:
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
F fsn skrev:
Upplever du Makitan som precisare och tightare än Metabo KGS254?
Absolut, en annan klass, som så sig bör när den kostar 3 gånger så mycket. Jag menade mer att Metabon dög för de jobben jag gjorde då (kapa trall)
 
F
nivv nivv skrev:
Absolut, en annan klass, som så sig bör när den kostar 3 gånger så mycket. Jag menade mer att Metabon dög för de jobben jag gjorde då (kapa trall)
Ahhh, det är den dyra med vertikal geider. Jag tänkte nog på 1018. Nån som vet nåt om den?
 
F fsn skrev:
Ahhh, det är den dyra med vertikal geider. Jag tänkte nog på 1018. Nån som vet nåt om den?
Den ger lite budgetkänsla jämfört med andra makita sågar på nåt sätt, men jag har jobbat mig igenom både Metabo KGS 216 och Bosch GCM 8 innan och Makita 1018 är definitivt bättre än dom ivarjefall, med bättre kapacitet och vinkling åt båda håll vid behov.
Nackdelen framförallt är att den är lite otymplig.

Den har några små egenheter också:
- det är tre steg för starta (två knappar och en spak). Har man små händer kan det kanske bli besvärligt.
- lasern verkar eftermonterad och drivs med separat batteri. Det har både för och nackdelar, men för mig har det inneburit att jag aldrig använt den.
- stödet är lite lågt på vänstersidan om klingan, vilket kan få träbitar att kastas iväg om man är oförsiktig (väldigt otrevligt/farligt när det händer). Jag har inte jämfört hur det ser ut på nån annan såg, men det är bara på makitan jag haft problem med det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.