Jag har en minimal gästtoa i min sekelskifteslägenhet, golvyta 100x70 (däremot över 3 m i takhöjd...). I ytterväggen som är tegel och c:a 50 cm tjock finns en fönsternisch med ett högt, smalt fönster, ungefär 122x27. Ytterfönstret är englas och stängs med gammaldags hakar. På vintern kan man sätta dit ett innanfönster (också englas) som inte sitter på gångjärn utan hålls fast med fönstervred i alla fyra hörnen. Avståndet mellan innan- och ytterfönster är då 5-6 cm. Toan värms med golvvärme (el) och huset ventileras med självdrag.

På sommaren funkar detta bra eftersom man kan ha värmen avstängd, innanfönstret urtaget och ytterfönstret ständigt uppställt på glänt. Men på vintern måste man välja mellan snorkall toalett och usel ventilation.

Jag vill helst inte mickla med ytterfönstret, det är troligen original och jag varken får eller vill byta ut det. Däremot är det såpass skyddat från väder och vind, eftersom det sitter djupt inne i nischen, att man i princip skulle kunna låta det stå med en liten glänta året runt. Funderar därför på att låta en fönstersnickare tillverka ett nytt innanfönster som (1) har betydligt bättre isoleringsegenskaper, typ tvåglaskassett, (2) har en spaltventil i övre bågen och (3) sitter på gångjärn. Sedan får som sagt ytterfönstret stå på glänt vintern igenom. I praktiken sätter man då ytterfönstret ur funktion och låter innanfönstret vara det "riktiga" fönstret.

Poängen skulle alltså vara att man då får bättre värmeisolering men även grundventilation (via spaltventilen) och kan öppna båda fönstren vid behov (till skillnad från i dag, när det är alldeles för åbäkigt att haka loss innanfönstret).

Min fråga är om detta är en vettig plan eller om jag är helt ute och cyklar. Kan det bli problem med kondensbildning eller liknande?

Ett alternativ kunde vara att borra genom hela fönsterkarmen för spaltventilen så att man tar sig förbi både ytter- och innanfönster. Då skulle ytterfönstret mestadels kunna vara stängt på vintern. Men, det är 12 cm att borra sig igenom och det finns bara 3 cm karm att jobba med i höjdled om man inte ska hamna i muren ovanför nischen; dessutom trångt att komma åt. Känns som att risken för massaker på karmen är överhängande.

Råd och idéer mottages tacksamt...
 
Egentligen ska du ha frånluft på wc, ingen ventil genom fönster på något sätt. Men minst fel och enklast är att köpa en spaltventil och borra hål i karmen på fönstret så du kan justera med ventilen. Sätt in en fast glasruta, typ 4-5mm som limmas fast innifrån med tex silikon. Glasmästare kapar till, kostar kanske 200-300kr.
 
Frånluft, ja, det är en vacker tanke... Men det går inte att ordna här, åtminstone inte med rimliga medel. Tror att utrymmet som WC:n är inredd i ursprungligen varit garderob så någon ventilationskanal finns inte att tillgå.

Problemet med ditt förslag är att det är så trångt och bökigt och så lite friliggande karm (dvs där man inte behöver borra genom 50 cm tegelmur också) att det känns svårt att genomföra. Frågan är då vad som går att göra i stället och då har jag kokat ihop förslaget ovan.
 
Jag tror 3cm räcker, kolla hur stor en spaltventil till fönster är.
 
Jag vet hur stor en spaltventil är, och de flesta förutsätter att man borrar en rad med 10-12 mm hål. Med 30 mm till godo skulle jag alltså borra en massa 120 mm djupa hål med 10 mm i diameter? Och hålla dem så raka att jag inte borrar sönder/spräcker hela karmen? Trots att det är svårt att ö h t komma åt med borrmaskinen? Känns inte som något jag vill försöka mig på.
 
Du börjar med en liten smal borr och jobbar dig uppåt i storlek , kanske räcker med 8 mm maxstorlek tom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.