Bättra på skorstensstock vad ska man använda , dom har monterat dit en ny kamin men behöver mura på lite mer bruk bakom osv då det stått en vedspis förr och bättra på lite ställen på andra sidan murstocken där det lossat lite bruk här där , måste man ha eldfast lera ?? det blir ju inte kokhet på utsidan av murstocken utan bara varmt ...
 
Jag hade tagit putsbruk C, förvattnat (rejält) ev primat och stänkt på för att riva av. Blir snyggt anser jag.
Eldfast bruk används väl mest där det blir ordentligt varmt, vilket jag inte anser att det blir på utsidan.

Fyll även fogarna bäst det går också!
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Låter bra tack för svaret
 
Vad jag hört ska man inte använda cementbaserat bruk. Men det är bara vad jag hört. Noll erfarenhet!
 
Om det stämmer att cementbruk ej ska användas återstår kalkbruk,och då förordar jag hydraliskt kalkbruk som blir liiiite hårdare.. eller om det klarar av mindre rörelser.
Hur som så kan det stämma eftersom mitt hus - och vänners - vi har många kalkbruk i fogarna och putsat på murstockarna.

Det låter motsägelsefullt men när jag renoverade f-n skapet till murstock hos mig tog jag putsbruk C; säkra kortet för jag vet hur det beter sig och bra det fäster.
 
Vilket bruk som bör användas styrs väl en del av vad det är använt tidigare. Är det en gammal murstock med kalkbruk tror jag det är lämpligt att fortsatta att använda det eftersom c bruk är mycket hårdare. När jag glidgjöt vår skorsten från 50 talet använde jag c bruk och det har fungerat bra hittills (myseldar visserligen bara och det ytterst sällan)
 
Ta reda på vilken sorts puts du har nu och använd samma. Kolla äldre trådar, jag gjorde nyligen ungefär samma åtgärd.
Om putsen på din murstock är från före typ 1970 är det troligen kalkputs, dvs murkalk (släckt kalk) sand och vatten. Är den nyare kan det vara kalkputs eller cementhaltig puts eller supermodernt kan det vara gipsputs. Ta en bit puts och lägg i vatten. Löser den upp sig snabbt är det lerputs, långsammare är det kalkputs, inte alls är det cemenhaltig puts. Därpå lägger du en bit i ättika. Är det kalkputs bubblar det ordentligt och löser sig snabbt, är det cementputs bubblar det och löser sig långsammare, är det lerputs bubblar det inte men löser sig. Gipsputs vet jag ej.
Kalkputs blandar du lätt själv av murkalk, sand och vatten. Lerputs kan jag inte så bra men är lite sugen på att prova.

Dessa är mycket bra material om du gör jobbet själv. Anledningen till att cement- eller gipsputs används är att det går snabbare till färdigt resultat. Bra o billigt för hantverkare/kund för stunden men inte lika bra när det ska repareras, lappas o lagas.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Hör med dom som installerade kaminen vad dom använde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.