Gjöt nytt golv i badrummet i torsdags men som första gångs gjutare så lyckades jag inte klockrent med fallet mot de båda brunnarna. Har inget direkt bakfall men det behövs höjas lite på vissa ställen för att jag ska bli helt nöjd. Då detta badrum ligger i källaren så kommer det inte bli tätskickt över hela golvet och då verkar det som att flytspackel inte är att rekomendera då detta inte tål vatten :-/ :-/ (så har jag fattat vissa inlägg här iaf) Någon som har andra ideer om hur jag ska göra? Kanske går bra med flytspackel iaf??
 
Detta spackel är det detta de kallar för betong spackel??
 
Snuttjulle,
jag gör ett likande arbeta i källaren och har haft en hel del frågor kring tätsckickt. Jag blir orolig när du säger att flytspackel inte tål vatten/fukt!? >:(
Vår byggare flöt golvet igår med Mapei UNIPLAN som är ett fiberförstärkt cementbaserat flyt.
Borde rimligtvis tåla fukt?
/A


Snuttjulle skrev:
Gjöt nytt golv i badrummet i torsdags men som första gångs gjutare så lyckades jag inte klockrent med fallet mot de båda brunnarna. Har inget direkt bakfall men det behövs höjas lite på vissa ställen för att jag ska bli helt nöjd. Då detta badrum ligger i källaren så kommer det inte bli tätskickt över hela golvet och då verkar det som att flytspackel inte är att rekomendera då detta inte tål vatten :-/ :-/ (så har jag fattat vissa inlägg här iaf) Någon som har andra ideer om hur jag ska göra? Kanske går bra med flytspackel iaf??
 
A skrev:
Snuttjulle,
jag gör ett likande arbeta i källaren och har haft en hel del frågor kring tätsckickt. Jag blir orolig när du säger att flytspackel inte tål vatten/fukt!? >:(
Vår byggare flöt golvet igår med Mapei UNIPLAN som är ett fiberförstärkt cementbaserat flyt.
Borde rimligtvis tåla fukt?
/A
http://www.city-country.se/old/mapei_uniplan.htm


 
Tack Morsan, jag har läst den länken. I produktbladet står det även att spacklet "vattenskadestabilt", vad betyder det?
http://www.mapei.se/images/items/datablad/Uniplan.pdf
Under vårt nygjutna golv (3 mån) är 25 cm cellplast med diffspärr mellan de två lagren. Marken är under är sand och sten (en rullstensås som är mycket dränerande i sig). Behöver jag oroa mig för tillskjutande fukt underifrån? Vad är värst - vattenstänk från badkaret eller fukt underifrån? Min tanke är att gummera väggarna och golv runt badkaret i vår 10 kvm stora tvättstuga 7 badrum i källaren,
/A
 
Rent spontant svarar jag fukt underifrån, den kan du inte torka upp ;)
 
Håller med - vilket borde stärka testen att "täta så lite som möjligt"!? ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.