Hej!

Jag har blivit med en plugin-hybrid (som bara kan laddas via enfas) och har 16A huvudsäkring. Vi har också timtaxa via Tibber. Allt funkar fint men jag skulle vilja få lite bättre överblick på förbrukningen och momentanbelastning än Vattenfalls hemsida erbjuder.

Framförallt skulle jag vilja se belastning per inkommande fas (så jag kan sprida laster för att inte gå över 16A per fas). Vilken produkt funkar bäst för detta? Jag skulle gärna kunna följa förbrukningen via smartphone eller app.

Har hittat denna:
https://www.kjell.com/se/produkter/...c-home-energy-meter-gen-5-energimatare-p51330

Den verkar vara enkel att installera då det handlar om induktiva spolar man trär på varje inkommande fas så elektrikern kan göra det snabbt. Men den kanske kräver ytterligare produkter för att funka?

Kom gärna med förslag.

Tack!
 
Elcentral med Garo energimätare, Huawei smartmätare, säkerhetsvarningar och kopplingar för solcellsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Zakalwe skrev:
Hej!

Jag har blivit med en plugin-hybrid (som bara kan laddas via enfas) och har 16A huvudsäkring. Vi har också timtaxa via Tibber. Allt funkar fint men jag skulle vilja få lite bättre överblick på förbrukningen och momentanbelastning än Vattenfalls hemsida erbjuder.

Framförallt skulle jag vilja se belastning per inkommande fas (så jag kan sprida laster för att inte gå över 16A per fas). Vilken produkt funkar bäst för detta? Jag skulle gärna kunna följa förbrukningen via smartphone eller app.

Har hittat denna:
[länk]

Den verkar vara enkel att installera då det handlar om induktiva spolar man trär på varje inkommande fas så elektrikern kan göra det snabbt. Men den kanske kräver ytterligare produkter för att funka?

Kom gärna med förslag.

Tack!
Jag har typ samma förutsättningar och setup. Valde att montera garo energimätare i huvudcentralen mot mäter lasten på faserna och kommunicerar med laddboxen.

Förbrukning mm kan jag läsa genom Huawei smartmätare som också sitter i centralen och pratar med växelriktaren för solcellerna.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Valde att montera garo energimätare i huvudcentralen mot mäter lasten på faserna och kommunicerar med laddboxen.
Det är inte primärt laddboxen jag är intresserad av utan momentan överblick av belastning per fas. (Aggregerad förbrukning per timme kan man annars lätt läsa av på nätägarens websida).
Såvitt jag kn se kan Garo endast presentera data i sin egen LCD-display vilket är lite bökigt då den monteras i nätägarens skåp.
 
Kan inte modbus respektive mbus varianterna skicka denna data?
 
lnilsson lnilsson skrev:
Kan inte modbus respektive mbus varianterna skicka denna data?
Jodå, det är väl precis så de flesta laddare gör för att implementera effektbegränsning. Jag antar också att det är samma sak som Stringfellow föreslår.

Jag har själv en egen m/mod-busmätare som levererar mätvärden per fas med en uppdateringsfrekvens av ca 1 Hz.

Edit: Jag missade "WiFi" i titeln. Jag är osäker på om det finns (bra) mätare med WiFi. Däremot så funkar ju vilken modbusmätare som helst och t.ex. en RS485-USB-sticka till en PC eller vad man nu vill ha.
 
  • Gilla
Pluto1
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Edit: Jag missade "WiFi" i titeln. Jag är osäker på om det finns (bra) mätare med WiFi. Däremot så funkar ju vilken modbusmätare som helst och t.ex. en RS485-USB-sticka till en PC eller vad man nu vill ha.
Ethernet funkar också om det blir lättare så? Modbusmätare kanske funkar, men hur gör man mätningar då? Har man då adapter Modbus -> USB -> PC? Vilken mjukvara? Det skulle i så fall funka för tillfälliga mätningar...
 
Bästa vet jag inte, den har väl inte varit ute så länge att det finns mycket recensioner, men Shelly 3EM verkar smidig.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
"Proffslösning" - med tillhörande prislapp?
https://www.emuag.ch/en/products/en...hase-energy-and-power-meter-emu-professional/
Den har bland annat ethernet-anslutning, inbyggd web-server, e-post mm.

Det finns svensk försäljning av den:
https://www.nordel.se/produkter/emu/energimatare

Det är just modellen "Professional 3/75 TCP/IP" som är aktuell, den billigare "Allrounder" har bara M-bus
Siffran 75 säger att det är en direktmätare - max 75A. De som heter 3/5 är avsedda för strömtransformatorer, vilket är en smidig lösning om det är grova kablar (63A och uppåt) även om det blir dyrare än direktmätning.
 
Du kan nog med fördel kolla på den alfista nämner i #7 borde vara bästa valet bland det som varit uppe här.
 
  • Gilla
Daniel Berge och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan nog med fördel kolla på den alfista nämner i #7 borde vara bästa valet bland det som varit uppe här.
Wow, 82.50€. Ser faktiskt rätt bra ut. Man slipper induktiva spolar och den "pratar" WiFi rakt av. Tack!
 
OK, på andra bilden ser man att Shelby faktiskt har tre induktiva kopplingar men det gör inget, fortfarande smidigare än Z-Wave energimätare.
 
Återupplivar gammal tråd här då jag landade här efter lite googling på wifi-ansluten elmätare. Har landat i att det finns tre olika varianter och tänkte bidra med mina findings. Alla är ju inte wifi utan vissa är Z-wave, men i mitt fall spelade det mindre roll då det skulle kopplas till home assistant.

1. Mätning med induktion där man kopplar spolar runt ledarna. Här finns t.ex Shelly 3EM eller Aeotec som redan nämnts här i tråden. Nackdelen är vad jag kan förstå att det inte är en särskilt exakt mätning och det bygger också på att fasernas ledare är separerade och åtkomliga nånstans (helst utanför elcentralen om man inte vill behöva anlita elektriker).

2. "Riktig" mätare där strömmen går genom mätaren som installeras i elcentralen. T.ex. Qubino. Nackdelen är att det krävs en elektriker för att installera.

3. Wifi-"dongle" som kopplas in i nätleverantörens elmätare, t.ex. Tibber Pulse. Tibber Pulse bygger på att man har en ny mätare med en P1/RJ12-anslutning. Verkar också finnas andra varianter som optiskt läser av förbrukning från elmätaren. Nackdelen är väl att det bara går att mäta total förbrukning och inte enskilda grupper.

Jag skaffade en Tibber Pulse och är hittills mycket nöjd med det valet. Supersmidig installation som inte kräver en elektriker och enkelt att få in i home assistant. Den största nackdelen tycker jag är att datat skickas till Tibber. Hade också problem med att jag inte hade wifi-mottagning i mätarskåpet, men det löstes med en wifi-extender i garaget.
 
Hej,

Funderar också på det här. Jag har 25A huvudsäkring, men har nu en Luftvattenvärmepump, FTX-aggregat, några gamla elradiatorer i källaren och skulle egentligen vilja säkra ner för att spara lite pengar långsiktigt. Även plocka bort elradiatorerna och ersätta med antingen extra golvvärme eller en luftvärmepump. Funderar även på framtida bastu och krypgrundsavfuktare.

Vad finns det för möjligheter att få bättre koll på faserna? Schneider verkar vara på gång med något till sin Wiser, någon som vet mer, känns lite dyrt... https://www.elbutik.se/product.html...rbFZV7d8WcC5Mzm0KlfYytCijLTY5YPsaAjamEALw_wcB
 
Shelly 3EM Är väl det som ger mest pang för pengarna.
 
  • Gilla
4väggarochtak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.