Hej!
Är på jakt efter en wifi-förstärkare som är stabil och med bra räckvidd. Vad rekommenderar ni?
 
A
Google wifi
 
  • Gilla
  • Wow
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Har du råd så är ett stabilt meshnätverk överlägset. En repeater slöar ned och blir segt. Det finns lite puckar som är okej. Google wifi ac-1200 är helt okej om du inte råkar bo i en villa med väldigt tjocka betongväggar överallt.
 
  • Gilla
Mapi1976
  • Laddar…
Skulle vilja ha så att signalen räcker ända ut till garaget, det är ca 17m, två ytterväggar en mellanvägg, alla i trä/gips. Funkar 1st av den ni rekommenderar då?
 
A
Med riktad antenn är det inga problem. Men bäst med kabel och en liten wifi accesspunkt där ute.
 
17 m är långt speciellt om du har krav på en stabilt nätverk. Har själv en flygelbyggnad på landet till huset. Provade flertal lösningar. Det enda som funkade acceptabelt var kabel till en egen router. Dock provade jag inte riktad antenn likt Ubiquiti Networks PBE 5AC. Vet andra som kört det och är nöjda. Men jag tyckte det blev lite fult och en kabel är mkt lättare att dölja på ett sätt för att tilltala mig etiskt.
 
En billig repeater kan man få för några hundralappar medan en lättinstallerad (Mesh) och väl fungerande högpresterande lösning (tex flera Ubiquiti/Unify APs eller 3-bands Mesh) kan kosta många tusen.

Så vad är ”kraven” och vad får det kosta?

En del routrar kan även konfigureras som AP eller repeater.
Diagram som visar tre olika konfigurationer för nätverksenheter: Router Mode, AP Mode och Repeater Mode.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte bästa lösningen men klart prisvärd, tex en enklare Asus router för 4-500kr.
Ingen max-prestanda men det kanske man inte behöver i garaget och den är återanvändbar som wifi-router om man vill byta lösning.

Ansluter man den enligt mittenalternativet lastar den inte WiFi’t i huset. Kabeln är väl ”värd” ca 1-2000kr i bandbreddsnytta jämfört med dyra lösningar. Har man kabel kan man också ha längre mellan sina wifi-accesspunkter och får bättre täckning.
Vill man ha gigabit-fart får man gå upp ett snäpp i pris på wifi-router, men då kanske man kan gå upp lite till i pris...

Med 17m tycker jag någon form av kabelansluten AP (wifi accesspunkt) är ett bra val.
Kanske skippa 5GHz bandet då 2.4GHz ger bästa täckning.

Näst bäst är väl en dualband-repeater konfigurerad med en repeater-länk på 2.4GHz och wifi client-access på 5GHz för att inte störa trafiken på routerns wifi-nät med samma datatrafik en gång till på samma radiokanal.

En billig repeater/extender fungerar inte som ren AP, kanske inte ens de en med RJ45/ethernet anslutning.
Netgear brukar göra bra och användarvänliga grejer så en ”Netgear EX3700 Range Extender” kan vara bra alternativ. Just den här har gigabit på kabel men lägre hastighet på wifi, AC750 klass, jämfört med billiga routern ovan, med det finns flera bättre modeller. EX3700 går att konfigurera som AP, länk.

Det kan också vara vettigt att välja produkt ur någon bra serie så man kan bygga ut om man vill utöka i framtiden för tex altan, trädgård, källare etc, eller rent av ersätta wifi’t i routern med en bra AP.

Ett vägguttag vid golvet är en dålig plats för wifi accesspunkt.
Väljer man en Unifi AP, som många är nöjda med, så behöver man inte ens ett vägguttag för el i närheten och kan friare placera sin AP då den kör PoE.
 
Jag körde tidigare en TP-link WiFi förstäkare som gick via elnätet. Fungerade bra i garaget (ca. 60 meter) med en WiFi dosa där. Super enkelt att installera, en "puck" som man pluggar i valfritt uttag nära routern och nätverkskabel i den, sen kan man placera WiFi "puckar" i vilket uttag som helst i huset.

Nu kör jag dock mesh via Negear Orbi (som varit superstabilt och täcker även gården)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.