Hej!

Jag ska byta ytterpanel på ett hus, byggt 1940, där ytterväggarna består av 70 mm spontade plankor (ståendes). Invändigt har vi satt ångbroms och isolerat 90 mm ( 2x45 med ångbromsen mellan).

Ytterdelen ska jag nu riva 15 mm puts/vass/armeringsnät och lägga på en vindskyddsduk och därefter västkustskiva, gles/luftspalt och liggande panel.

Vilken vindskyddsduk hade ni rekommenderat?
Jag har tittat på Mataki W7,W10 och W25 men även på rockwools vindskyddsduk. Isovers duk är väldigt dyr men är den så mycket bättre än Mataki och rockwool?

Vad är skillnaden på Mataki’s olika vinddukar? Jag vill inte snåla in om det är stor skillnad på dom?

Tack på förhand!
Mvh Thomas
 
Till ett hus från - 40 hade jag nog valt vanlig förhydringspapp
 
F fribygg skrev:
Till ett hus från - 40 hade jag nog valt vanlig förhydringspapp
Vad är det för fördelar med förhydringspapp jämfört med Matakis utbud?
 
T A T A skrev:
Vad är det för fördelar med förhydringspapp jämfört med Matakis utbud?
Priset och att den är välbeprövad och visat sig vara välfungerande i hundra år
 
F fribygg skrev:
Priset och att den är välbeprövad och visat sig vara välfungerande i hundra år
ok för priset blir detsamma mot Matakis W7 och då får man mindre skarvar (2,8 m hög istället för 1,25). Sedan säger dom ju att sätter man västkustskiva så behöver man egentligen ingen vindskyddsduk men jag tänker inte riskera något så att säga. Det kan ju inte bli sämre om man säger som så eller?
 
T A T A skrev:
ok för priset blir detsamma mot Matakis W7 och då får man mindre skarvar (2,8 m hög istället för 1,25). Sedan säger dom ju att sätter man västkustskiva så behöver man egentligen ingen vindskyddsduk men jag tänker inte riskera något så att säga. Det kan ju inte bli sämre om man säger som så eller?
Det är säkert bra med en våningshög duk, frågan är om den kan fungera lika länge som plankstommen? Örnpapp är enkelt, billigt och beprövat, kunde suttit på kåken från början.
 
  • Gilla
T A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.