Y
(mellan golv och maskin)

Jag ska egentligen ha den under min kompressor-värmepump men vill ju tänka att stora fläktaggregat i bostadsfastigheter har stora krav på sig, därav blir jag nyfiken vad för material som är de bästa nuförtiden i fläktrum?

De där hockeypuckarna känns som förhårda för min lätta maskin.
Samtidigt finns skumgummi-lösningar men är ju rädd att tillslut så ger dom vika och maskinen lutar.
 
Redigerat:
Novibra matta. Klipps i lämplig storlek. Sök på google så hittar du.
 
Köp motorfästen på biltema. Kostar ingenting och verkar fungera mycket bättre än tunna gummimattor som påstås vara högdämpande.
 
Tänk även på vad du ställer fläkten/maskinen på. Är det ett tungt betongvalv/golv fungera Novibro-mattan bra.
I de flesta nya aggregat är alla rörliga delar "av-vibrerade" i sin egen upphängning och själv aggregatet/höljet kräver ingen extra vibrationsdämpning.
 
  • Gilla
migro
  • Laddar…
Y
Jo det är tjockt betonggolv i garaget samt en modern bergvärmepump. Fast vill ändå vara på den säkra sidan och ställa den på något.
 
Hmmm......en bergvp behöver du väl ändå inte ställa på något. Inte ens min 10 år gamla vp får omgivningen att vibrera......
 
Y
Jag hör maskinen varje natt och tror inte att en åtgärd löser allt.

Jag tror mer på att inte låta rören vara fastmonterade mot vägg, men dämpare under maskinen är en enkel och billig åtgärd som inte borde göra det sämre.
 
Redigerat:
Vad är det du hör, kompressorn eller stomljud?
 
Y
kompressor, och något mer. Tror inte det är stomljud.
 
då gör dina gummikuddar varken till eller från.
 
Y
Nej inte hårda motorfästen eller hockeypuckar iaf.
Jag tror mer på de skumgummi för finvibrationerna kontra lättviktig maskin.
För den är inte100% vibrationsfri och den lär inte bli mer vibrationsfri ju äldre och mer sliten den blir.
 
De sk motorfästena på biltema är inte hårda. Inte de jag skaffat iaf. Här är ett par ex på hur jag använt dom:

IMG_2021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har samma kuddar under en liten vattenpump också. Ger en väldigt mjuk upphängning av pumpen:

IMG_1999.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du har problem med ljud från pumpen, sätt gummilister i dörren till rummet där den står - se till att det blir lufttätt. Sätt ett par lager gips på väggar och tak.
 
Y
Jag var lite otydlig, min plan är att förbättra väggarna, ändra rörmonteringen samt komplettera med något under maskinen. Inte att jag tror på att något under maskinen löser allt men ska en sådan omfattande ändring göras så tycker jag det är onödigt att hoppaöver denna detalj.

Blev dock frestad att göra som på dina bilder med mina tvätt/torkmaskin-bänkar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.